18.5.2022 Ajoneuvot Ajoin ylinopeutta, paljonko sakkoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylinopeudesta rapsahtaa autoilijalle sakkoa, mutta miten kuukausitulot vaikuttavat sakon suuruuteen? Mitä kertoo poliisin sakkolaskuri? Ja miten sakko ja liikennevirhemaksu eroavat toisistaan? Poliisi antaa sakon, jos autoilija jää kiinni ylinopeudesta. Sakkoa voi seurata myös, jos ajaa maksamattoman ajoneuvoveron vuoksi käyttökiellossa olevalla ajoneuvolla. Tämänkaltaiset tilanteet ovat tyypillisiä esimerkkejä, joista seuraa sakkomenettely. Liikennerikokset voivat luonteeltaan olla näitä selkeitä poliisin käsittelemiä sakkoasioita.Poliisi voi antaa sakon vain yksinkertaisissa ja selvissä asioissa. Asiaan ei saa liittyä vaikeita tai epäselviä oikeudellisia näyttö- tai tulkintakysymyksiä. Sakkomenettelyn tarkoitus on nopeuttaa ja helpottaa selkeiden asioiden käsittelyä.Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta kertoo, että suuri osa poliisin antamista sakoista ei mene enää syyttäjän käsiteltäviksi. Osassa sakoista poliisin antama sakkomääräys on asian lopullinen, mutta valituskelpoinen ratkaisu.Ennen nykyistä liikennevirhemaksua poliisi määräsi noin 90 prosenttia kaikista sakoista ja syyttäjälle jäi alle 10 prosenttia, koska pieni osuus oli suostumattomuuden perusteella annettuja rangaistusvaatimuksia.– Nyt tietysti tuo luku on hieman kaventunut, kun liikennerikosten osuus on vähentynyt, mutta poliisi määrää silti suurimman osan sakoista, koska suurin osa sakkoasioista on liikennerikoksia, Arvelin taustoittaa.Uusi tieliikennelaki toi viime vuoden kesäkuussa käyttöön liikennevirhemaksun, joka korvasi rikesakkojärjestelmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySakkolaskuri kertoo eurosummanPoliisin nettisivuilla on sakkolaskuri, jota käyttämällä saa melko tarkkaan selville, kuinka syvältä on kaivettava kuvetta. Sakkorangaistuksen suuruus euroina selviää, kun syöttää laskuriin kuukausittaiset nettotulot, elatuksen varassa olevien lukumäärä (puoliso ja lapset) ja päiväsakkojen määrän.Päiväsakon liukuma on olosuhteista riippuen +/- 2–4 päiväsakkoa.Päiväsakon rahamäärä siis määräytyy seuraavalla laskukaavalla: vähentämällä nettokuukausituloista peruskulutusvähennys 255 euroa ja jakamalla saatu erotus luvulla 60. Vaikka päiväsakon alin euromäärä on kuusi euroa, on ylinopeussakon minimisumma mopoilijan osalta 100 euroa ja muiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien osalta 200 euroa.Suostumus sakkoon kysytäänJotta poliisi voi käsitellä asian sakolla, on asianomistajan ja epäillyn annettava suostumuksensa sakkomenettelyyn. Tämä tarkoittaa käytännössä siis sitä, että sakotustilanteessa poliisi kertoo sakkomenettelystä ja suostumuksen merkityksestä. Samalla poliisi kysyy suostumuksen asiaan molemmilta osapuolilta.Suostumuksellaan epäilty suostuu sakkomenettelyyn ja luopuu oikeudesta asian suulliseen käsittelyyn käräjäoikeudessa. Jos suostumus jompaankumpaan puuttuu, poliisi ei voi hoitaa asiaa sakolla.Tässä tilanteessa poliisi antaa epäillylle rangaistusvaatimuksen, jonka maksamalla epäilty voi jälkikäteen suostua sakkomenettelyyn. Mikäli epäilty ei maksa rangaistusvaatimusta, asia siirtyy maksuajan päätyttyä normaalissa esitutkinnassa hoidettavaksi rikosasiaksi.Sakko ja liikennevirhemaksu eri asioitaLiikennevirhemaksu ei ole välttämättä ihan selkeä asia kaikille autoilijoille. On hyvä mieltää, että liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan ”hallinnollinen maksuseuraamus lainvastaisesta menettelystä.” Liikennevirhemaksu korvasi aiemmin käytetyn rikesakon.Tyypillisimmin poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa. Poliisi selvittää asian tien päällä ja antaa rikkomuksen tehneelle liikennevirhemaksupäätöksen, johon voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen.Liikennevirhemaksun määrä on kiinteä välillä 20–200 euroa. Jos rikkomuksia on useampia, korotetaan niistä ankarinta liikennevirhemaksua kertaluonteisesti 40 eurolla.Liikennevirhemaksun voi saada myös automaattisessa liikennevalvonnassa todetun rikkomuksen perusteella. Peltipoliisin välähdyksen jälkiseurauksena tuleva liikennevirhemaksu on ajoneuvokohtainen: maksusta vastaa ajoneuvon omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava. Näin seuraamus osoitetaan sille, jonka oletetaan olleen ajoneuvon kuljettajana rikkomuksen tekohetkellä.Teksti: Marko Jokela Grafiikka: Jari SaarentausArtikkeli julkaistu alun perin 23.4.2021Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNäin paljon ylinopeus maksaa – tässä poliisin tuorein ”palveluhinnasto” Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?