28.9.2020

Ärjyvä leijona – 360 hevosvoiman Peugeot 508 -erikoismalli on tehokkain sarjatuotanto-Peugeot kautta aikain

Ranskalaisvalmistaja nostaa kilowatit kuninkaiksi ja tuo tarjolle tehokkaimman sarjavalmisteisen autonsa, joka tulee alkuvuodesta tarjolle Suomessakin ja kantaa nimeä Peugeot 508 Sport Engineered.

Ranskalaisen autonvalmistaja Peugeotin saavutti yrityksenä vastikään kunnioitettavan 210 vuoden iän. Merkkipylväästä ylpeät ranskalaiset valitsivat ajankohdan otolliseksi uuden urheilullisen uutuuden julkistamiselle.

Peugeotin 508 saa kunnian olla malli, joka aukoo uria valmistajansa uudelle Sport Engineered -mallistolle. Kyseessä ei ole hieman terästetty perus-Peugeot vaan monin tavoin aivan omanlaisensa tulokas, jonka kyvyt ovat varsin vakuuttavat.

Valmistajansa suorituskykyisin sarjatuotantoauto kautta historian tarjoaa tehoa muhkeat 360 hevosvoimaa ja vääntöä kunnioitettavat 520 newtonmetriä. Yhtälö pohjautuu polttomoottorin ja kahden taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin yhteistyöhön.

Nelivetoisen suorituskyvystä kielivät kiihtyvyysarvot: 5,2 sekuntia seisovilta sataseen. Mairittelevaa ovat myös ohituskyvyt. Urheilullinen ranskalaistykki kiihtyy kolmessa sekunnissa nopeusvälin 80–120 km/h.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Grammat vetävät hintaa alas

Leijonakuningas on lataushybridi, joka tuo mukanaan monenlaista mukavaa, etenkin päästöjen ja verokohtelun näkökulmista. Auton hiilidioksidipäästöt ovat 46 grammaa kilometrillä, johon liittyvät automallin ennakkohinnat saavat varmaan monen ostohousut tärisemään. Varsin kattavasti varusteltu 508 Sport Engineered sedanina maksaa 62 479 euroa ja farmarikorisena 63 982 euroa.

Maahantuoja ei osaa vielä arvioida, kuinka paljon erikoismalleja riittää alkuvuodesta Suomeen asti myyntiin, mutta vahva käsitys on, että kymmeniä kuitenkin ja ne kaikki löytävät rivakasti ostajansa.

42 kilometriä sähköllä

Sähköajoa on luvassa varsin niukasti eli 42 kilometriä WLTP-laskutavalla. Kotitalouksien käytettävissä olevasta lataustavasta riippuen akut latautuvat tyhjästä täyteen 2–7 tunnissa.

Ajotiloja on valittavissa viisi: Electric, Hybrid, Sport, 4WD ja – kuinkas muutoinkaan ranskalaisautossa – Comfort. Monissa ajotilanteissa Hybrid-ajotila on älykkäin, jolloin käyttövoima valikoituu automaattisesti poltto- ja sähkömoottorin kesken parhaan taloudellisimman kulutustason varmistamiseksi.

Tehoa ja tehosteväriä

Ja sitten kun sopiva olosuhde avautuu ja on aika nauttia suorituskyvystä, on syytä valita Sport-ajotila, joka vaikuttaa ohjaukseen, iskunvaimennukseen, kaasupoljinvasteeseen ja myös digitaalisen näytön sävyyn.

Iskunvaimennuksessa on kolme eri säätötasoa. Perus-508:sta uutuus eroaa monin tavoin. Asvalttia nuoleva madallettu alusta (11 millillä edessä, 4 millillä takana) ja suurempi raideleveys (24 millimetriä edessä, 12 millimetriä takana) antavat oman ripauksensa ulkonäköön. Näyttäviä ovat myös 20-tuumaiset renkaat.

Ulkoväreinä on valittavissa harmaa, musta tai valkoinen. Erottuvaa ja sporttista ilmettä tuovat kryptoniitti-värisävyksi nimetyt keltavihreät raidat ja yksityiskohdat – tehosteväriä on käytetty tyylikkäästi myös matkustamossa ratin tikkauksissa, istuimissa ja ovissa sekä mittaristossa ja näytössä.

Voiman vastapainona on turvallisuus, jota ovat osaltaan takaamassa automaattinen hätäjarrutus, kaistavaroitin, mukautuva vakionopeudensäädin ja Night Vision -järjestelmä. Alustan ja ohjauksen säätömahdollisuus tuo valmistajan mukaan mukanaan myös hyvät kaarreajo-ominaisuudet.

Nyt esitelty erikoismalli on matkustamo- ja tavaratiloiltaan saman suuruinen kuin vastaavat 508:n polttomoottoriversiot sähkömoottorien ja akuston järkevän sijoittelun ansiosta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat