26.3.2020

Aston Martinin uusi V6 on ensimmäinen oma moottori yli puoleen vuosisataan

Aston Martin V6

V6-moottorinen Aston Martin Valhalla saapuu vuonna 2022.

Englantilainen urheiluauto- ja tuleva katumaasturivalmistaja Aston Martin on esitellyt uuden 3-litraisen V6-moottorin. Uutuusmoottorin kerrotaan olevan valmis tulevaisuuden hybridisovelluksiin, ja sen suunnittelu perustuu ”hot V” -rakenteeseen, eli sylinteriryhmien väliin asennettuihin turboahtimiin.

Aston Martin V6

Yhtiö ei vielä julkaise numeroarvoja, mutta kertoo turboahtamisen ja hybridijärjestelmän tekevän moottorista Aston Martinin historian tehokkaimman. Voimanlähteen painoksi kerrotaan kuitenkin alle 200 kilogrammaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensin Valhallaan

Uutuusmoottori saa ensiesittelyn vuoden 2022 Aston Martin Valhallassa, josta tulee merkin uusi keskimoottorinen hiilikuiturakenteinen urheiluauto. Matalan painopisteen saavuttamiseksi moottorin korkeutta on laskettu esimerkiksi kuivasumppuun luottavalla voitelulla.

Insinöörin kunniaksi

Uutuusmoottori kantaa nimeä TM01, millä se kunnioittaa yhtiössä 1950–1960-luvuilla

työskennellyttä puolalaisinsinööri Tadek Marekia.

Aston Martin V6

Uuden V6-moottorin kerrotaan olevan ensimmäinen Aston Martinin täysin oma voimanlähde sitten vuonna 1968 ensiesitellyn V8-moottorin, joka tosin säilyi tuotannossa aina vuoteen 2 000 saakka.

Lainamoottorien tarina

Yhtiö kuitenkin alkoi suosia ”lainamoottoreita” 1990-luvulla. Aston Martinin modernin muotokielen aloittanut DB7-urheiluauto sai alkuun Jaguarilta lainatun AJ6-rivikuutosen mekaanisesti ahdetun version. Myöhemmin kauniin konepellin alle asennettiin Fordin V6-moottoreista jatkojalostettu 6-litrainen V12.

2000-luvulla Aston Martin luotti mainittuun V12-moottoriin, mutta malliston alkupää varustettiin V8-moottorilla, joka oli jälleen Jaguarilta peräisin. Kumpikin brittimerkki kuului tuolloin Ford-konsernille.

Aston Martin V6

Käyttipä merkki vuosina 2011–2013 myös Toyotan 1,3-litraista rivinelosta, tosin Toyotaa oli koko Cygnet-kaupunkiautokin. Tavoitellun 4 000 auton vuosimyynnin sijaan koko Cygnetin tuotanto lopetettiin kannattamattomana vain 300 myydyn auton jälkeen.

Aston Martinin tämän hetken ”yleismoottori” on Mercedes-AMG:ltä ostettu 4-litrainen tuplaturboahdettu V8. Mallistossa on myös V12-moottoreita, joka on tuplaturboahdettu jatkojaloste taannoisesta Ford-kauden voimanlähteestä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Aston Martin, lähde: Aston Martin, Wikipedia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat