10.1.2017 Ajoneuvot Audi Q8 – konseptimaistiainen vuodesta 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiukan kokoistaankin isommalta näyttävä Audi Q8 on konseptiautoksi puettu kurkistus ensi vuoden kuulumisiin. Audin konseptiauto Q8 esiteltiin Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä maistiaisena ensi vuonna saapuvasta tuotantomallista. Saksalaismerkin mukaan Q8 on hiukan tavallista katumaasturia arvokkaampi näkemys täysikokoisen asvalttimaasturin toteutuksesta. Tilavuudesta ei ole kuitenkaan haluttu tinkiä coupémaisesta kattolinjasta huolimatta. Pituutta Audi Q8:lla on 5,02 metriä ja akseliväliäkin on kolmisen metriä. Koska auto on myös hippasen yli kaksi metriä leveä ja 1,70 metriä korkea, on se pakostakin komea ilmestys. Huomio kiinnittyy keulassa erityisesti uusimpaan versioon Audin keulamaskista, joka on konseptiautossa suorastaan härskissä iskussa. Vastaavasti keveyttä on tavoiteltu ajovaloelementtien yksittäisillä laseilla sekä sinisellä x-valokuviolla, joka kertoo Matrix-laservaloista. Myös Bombay blue -väri antaa autolle hiukan kepeyttä. Konseptiautoon on piilotettu toki muutakin nokkelaa. Kahvattomat ovet aukeavat kosketussensoreilla suoraan ennaltamääriteltyyn aukeamiskulmaan. Takalasia reunustava C-pilari ja korostetut pyöräkoteloiden olkalinjat puolestaan viittaavat tarkoituksella alkuperäiseen Audi Quattroon. Rengastuksena konseptissa on muuten 11Jx23-vanteille istutetut 305/35-profiilin renkaat. Ison konseptiauton matkustamo on suunniteltu neljälle hengelle ja 630 litran tavaratilan pitäisi riittää kunnon viikonloppureissuihin. Verhoilussa huomiota on kiinnitetty materiaalien valintaan sekä koristelistojen liukusävyihin ja kuviointeihin. Keskikonsoli puolestaan muistuttaa Audin mukaan jahdin keulaa, vaihdekepin kuin leijuessa sen yläpuolella. Viihdejärjestelmän kosketusnäyttö noudattaa Alfa Romeo Giuliassa jo nähtyä mustan paneelin tyyliä, eli sammutettuna näyttö katoaa kokonaan. Audin päivitetyn virtuaalimittariston lisäksi Q8-konseptissa on tuulilasin heijastusnäyttö, joka näyttää esimerkiksi navigaatioelementit suoraan katunäkymän päällä lisätyn todellisuuden (augmented reality) periaatteella. Voimanlähteenä Audi Q8:ssa on 3,0-litrainen TFSI-bensiinimoottori, josta otetaan 333 hevosvoimaa tehoa ja maksimissaan 500 newtonmetriä vääntöä. Polttomoottorin ohella kookkaassa katumaasturissa on hybridijärjestelmänä 100 kilowatin sähkömoottori. 17,9 kilowattitunnin akustolla voi huristella kaupungissa noin 60 kilometrin verran. Kaikkiaan järjestelmän yhteisteho on 442 hevosvoimaa ja 700 Nm, joten 0–100 km/h vie järkäleeltä vain 5,4 sekuntia. Audin uskottelee tästä huolimatta yhdistetyn kulutuksen olevan 2,3 litraa per 100 kilometriä. Nähtäväksi jää, moniko Q8-konseptin jännittävistä muotoiluelementeistä siirtyy ensi vuonna nähtävään Audin tuotantomalliin. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku