9.9.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: lähtölaukaus Mazdan eurooppalaisille ajo-ominaisuuksille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus isot asiat lähtevät liikkeelle yhdestä ehdotuksesta. Mazdan ajettavuuden kehitys eurooppalaiselle tasolle saattaa hyvinkin juontaa juurensa vuonna 1991 pidetystä esitelmästä. Syksyllä 1991 Mazdan Euroopan R&D-keskuksen vetäjä Seiji Tanaka pyysi minua pitämään esitelmän autojen passiivisesta turvallisuudesta Mazdan pääkonttorissa Japanissa Tokion autonäyttelyreissun yhteydessä. Taustalla oli se, että saksalainen autolehti Auto, Motor und Sport (AMS) oli teettänyt ja julkaissut laajan vertailevan törmäystestin, jossa juuri markkinoille tullut Volkswagen Golf III menestyi ja vanhempaa suunnittelua olevat japanilaiset olivat heikompia. Tämä oli aikaa ennen Euro NCAP -törmäystestejä, jotka käynnistyivät vasta vuonna 1997. Tein vastaehdotuksen: onnettomuuden estäminen ja auton alustan sekä hallittavuuden parantaminen olivat vielä tärkeämpiä. Ajattelin, että passiivisen turvallisuuden parantamiseen löytyy konkreettisia ja selkeitä keinoja matkustamon lujuutta lisäämällä ja törmäysenergiaa sitovia korin keulan ja perän kokoonpuristumisvyöhykkeitä parantamalla sekä turvavarustelua lisäämällä. Valmistajalla on tähän tietotaito, ja lisää tietoa voidaan konsultoida AMS-testiryhmän kanssa. Sen sijaan aktiivisen turvallisuuden eli ajoturvallisuuden parantaminen on ollut japanilaisille vaikeaa, koska kaikkia alustan, pyöräntuennan, jousituksen ja iskunvaimennuksen ominaisuuksia on ollut vaikea numeroiksi pukea. Alustan tuotekehittely on suuresti riippuvainen vertailevan koeajotoiminnan onnistuneisuudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ongelmana kuormansieto Ennen Tokioon lähtöä esitin Tanakalle vaihtoehtoisen esitelmän auton alustan parantamisesta. Näytin lomalla ottamiani kuvia Pohjoismaista ja Keski-Euroopasta. Kuvia, joissa Mazdat kulkevat raskaalla kuormalla kuin moottoriveneet keula pystyssä ja takapää lysyssä jousituksen puutteellisen kuormankantokyvyn vuoksi. Lisäksi useissa Mazdoissa oli kattoboksi tai perävaunu. Euroopassa autojen kuormitus vaihtelee suuresti. Ajo-ominaisuuksien ja hallittavuuden tulisi olla hyvä kaikenlaisilla kuormilla. Etenkin Pohjoismaissa ja myös Keski-Euroopassa (esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa) yleinen perävaunukäyttö sekä kattokuorma pistävät alustan ominaisuudet koetukselle: Henkilöauton on oltava ”almighty”, kaikkivoipa, sopiva erilaisiin ajo-olosuhteisiin ja kuormitustilanteisiin. Arkipäivänä ajetaan yksin tai kaksin töihin, kuskataan lapsia päivähoitoon tai harkkoihin, asioidaan kaupoissa ja niin edelleen, kuormitus on yleensä kohtalaisen kevyttä ja ajomatkat lyhyitä. Sen sijaan viikonloppuina tai lomilla ajetaan pitempiä matkoja mökille, lomakohteisiin tai hiihtokeskuksiin. Auto voi olla ylikuormituksen rajoilla kyydissä useita henkilöitä, lisäksi takakontti täynnä ja mahdollisesti boksi katolla. Tällaisella autolla ajetaan useita satoja kilometrejä erilaisissa tie- ja keliolosuhteissa. Siinä on auton ajettavuus, suuntavakavuus ja jousituksen kuormankantokyky kovilla. Läpi meni! Kysymys kuului, miksi auto on huonoimmillaan silloin kun sen pitäisi olla parhaimmillaan koko perheen ollessa kyydissä ja runsaasti tavaraa mukana. Lisäksi moni ajaa työn vuoksi pitkiä päivämatkoja auton kuormituksen vaihdellessa. Mikäli halutaan myydä autoja yrityksille ja työkäyttöön, on ajettavuuden, ajoturvallisuuden (hallittavuuden) ja mukavuuden oltava kunnossa. Perävaunukäyttö on vielä asia erikseen. Suomessa Mazda -myyjät kertoivat, että jo 1990-luvun alussa lähes joka toiseen Mazda 626:een ja joka kolmanteen 323:een asennetaan vetokoukku. Perävaunun vetäminen tulisi myös ottaa huomioon alustan suunnittelussa. Henkilöautolla vedettävät perävaunut ovat olleet suosittuja Suomessa jo vuosikymmeniä. Edellä mainitulla ”myyntipuheella” Tanaka hyväksyi esitelmäni. Hiroshimassa pidetty esitelmäni videoitiin myös Mazdan Yokohaman ja Yhdysvaltain R&D-keskuksiin. Se oli lähtölaukaus sille, että testejä ryhdyttiin ajamaan erilaisilla kuormilla. Nelinkertainen työmäärä? Niinpä diplomi-insinööri Thorsten Wilden ja allekirjoittaneen ehdotuksen mukaan vertailevaa koeajo-ohjelmaa täydennettiin erilaisilla raskaasti kuormattujen autojen kokeilla, jotka vastaisivat eurooppalaisten autonkäyttäjien todellisia ajotilanteita. Asuntovaunun lisäksi hankittiin suosittu Thule-kattoboksi sekä vesiukot painolastiksi, koska aina ei ollut riittävästi henkilöstöä saatavana painoina toimimiseen. Vihdoinkin voitiin vertailla autoja erilaisissa kuormitustilanteissa. Sen sijaan, että autovertailujen koeajoreitit ja käsittelykokeet ajettiin aikaisemmin yleensä yhden hengen kuormalla, ehdotuksemme mukaan ajetaan lisäksi kolmen hengen kuormalla takakontin ollessa puoliksi kuormattuna, viiden hengen kuormalla takakontti täynnä, sekä täyskuormalla kattoboksin kanssa ja lisäksi perävaunun kanssa. Japanilaiset insinöörit totesivat aluksi: ”You are mad, we must do four times more job”, “Oletko hullu, työmäärä nelinkertaistuu?” No, ennen pitkää alustatkin paranivat. Siitä on esimerkkinä vaikkapa ensimmäisen sukupolven Mazda 6. Tosin yhteistyökumppanin, Fordin alustaosaaminen vaikutti ratkaisevasti Mazda 6:n kehitykseen, mutta MRE:n parannetuilla testimenetelmillä oli myös osuutensa asiaan. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?