9.9.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: lähtölaukaus Mazdan eurooppalaisille ajo-ominaisuuksille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus isot asiat lähtevät liikkeelle yhdestä ehdotuksesta. Mazdan ajettavuuden kehitys eurooppalaiselle tasolle saattaa hyvinkin juontaa juurensa vuonna 1991 pidetystä esitelmästä. Syksyllä 1991 Mazdan Euroopan R&D-keskuksen vetäjä Seiji Tanaka pyysi minua pitämään esitelmän autojen passiivisesta turvallisuudesta Mazdan pääkonttorissa Japanissa Tokion autonäyttelyreissun yhteydessä. Taustalla oli se, että saksalainen autolehti Auto, Motor und Sport (AMS) oli teettänyt ja julkaissut laajan vertailevan törmäystestin, jossa juuri markkinoille tullut Volkswagen Golf III menestyi ja vanhempaa suunnittelua olevat japanilaiset olivat heikompia. Tämä oli aikaa ennen Euro NCAP -törmäystestejä, jotka käynnistyivät vasta vuonna 1997.Tein vastaehdotuksen: onnettomuuden estäminen ja auton alustan sekä hallittavuuden parantaminen olivat vielä tärkeämpiä. Ajattelin, että passiivisen turvallisuuden parantamiseen löytyy konkreettisia ja selkeitä keinoja matkustamon lujuutta lisäämällä ja törmäysenergiaa sitovia korin keulan ja perän kokoonpuristumisvyöhykkeitä parantamalla sekä turvavarustelua lisäämällä. Valmistajalla on tähän tietotaito, ja lisää tietoa voidaan konsultoida AMS-testiryhmän kanssa.Sen sijaan aktiivisen turvallisuuden eli ajoturvallisuuden parantaminen on ollut japanilaisille vaikeaa, koska kaikkia alustan, pyöräntuennan, jousituksen ja iskunvaimennuksen ominaisuuksia on ollut vaikea numeroiksi pukea. Alustan tuotekehittely on suuresti riippuvainen vertailevan koeajotoiminnan onnistuneisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmana kuormansietoEnnen Tokioon lähtöä esitin Tanakalle vaihtoehtoisen esitelmän auton alustan parantamisesta. Näytin lomalla ottamiani kuvia Pohjoismaista ja Keski-Euroopasta. Kuvia, joissa Mazdat kulkevat raskaalla kuormalla kuin moottoriveneet keula pystyssä ja takapää lysyssä jousituksen puutteellisen kuormankantokyvyn vuoksi. Lisäksi useissa Mazdoissa oli kattoboksi tai perävaunu.Euroopassa autojen kuormitus vaihtelee suuresti. Ajo-ominaisuuksien ja hallittavuuden tulisi olla hyvä kaikenlaisilla kuormilla. Etenkin Pohjoismaissa ja myös Keski-Euroopassa (esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa) yleinen perävaunukäyttö sekä kattokuorma pistävät alustan ominaisuudet koetukselle: Henkilöauton on oltava ”almighty”, kaikkivoipa, sopiva erilaisiin ajo-olosuhteisiin ja kuormitustilanteisiin.Arkipäivänä ajetaan yksin tai kaksin töihin, kuskataan lapsia päivähoitoon tai harkkoihin, asioidaan kaupoissa ja niin edelleen, kuormitus on yleensä kohtalaisen kevyttä ja ajomatkat lyhyitä. Sen sijaan viikonloppuina tai lomilla ajetaan pitempiä matkoja mökille, lomakohteisiin tai hiihtokeskuksiin. Auto voi olla ylikuormituksen rajoilla kyydissä useita henkilöitä, lisäksi takakontti täynnä ja mahdollisesti boksi katolla. Tällaisella autolla ajetaan useita satoja kilometrejä erilaisissa tie- ja keliolosuhteissa. Siinä on auton ajettavuus, suuntavakavuus ja jousituksen kuormankantokyky kovilla.Läpi meni!Kysymys kuului, miksi auto on huonoimmillaan silloin kun sen pitäisi olla parhaimmillaan koko perheen ollessa kyydissä ja runsaasti tavaraa mukana. Lisäksi moni ajaa työn vuoksi pitkiä päivämatkoja auton kuormituksen vaihdellessa. Mikäli halutaan myydä autoja yrityksille ja työkäyttöön, on ajettavuuden, ajoturvallisuuden (hallittavuuden) ja mukavuuden oltava kunnossa.Perävaunukäyttö on vielä asia erikseen. Suomessa Mazda -myyjät kertoivat, että jo 1990-luvun alussa lähes joka toiseen Mazda 626:een ja joka kolmanteen 323:een asennetaan vetokoukku. Perävaunun vetäminen tulisi myös ottaa huomioon alustan suunnittelussa. Henkilöautolla vedettävät perävaunut ovat olleet suosittuja Suomessa jo vuosikymmeniä. Edellä mainitulla ”myyntipuheella” Tanaka hyväksyi esitelmäni. Hiroshimassa pidetty esitelmäni videoitiin myös Mazdan Yokohaman ja Yhdysvaltain R&D-keskuksiin. Se oli lähtölaukaus sille, että testejä ryhdyttiin ajamaan erilaisilla kuormilla.Nelinkertainen työmäärä?Niinpä diplomi-insinööri Thorsten Wilden ja allekirjoittaneen ehdotuksen mukaan vertailevaa koeajo-ohjelmaa täydennettiin erilaisilla raskaasti kuormattujen autojen kokeilla, jotka vastaisivat eurooppalaisten autonkäyttäjien todellisia ajotilanteita.Asuntovaunun lisäksi hankittiin suosittu Thule-kattoboksi sekä vesiukot painolastiksi, koska aina ei ollut riittävästi henkilöstöä saatavana painoina toimimiseen. Vihdoinkin voitiin vertailla autoja erilaisissa kuormitustilanteissa.Sen sijaan, että autovertailujen koeajoreitit ja käsittelykokeet ajettiin aikaisemmin yleensä yhden hengen kuormalla, ehdotuksemme mukaan ajetaan lisäksi kolmen hengen kuormalla takakontin ollessa puoliksi kuormattuna, viiden hengen kuormalla takakontti täynnä, sekä täyskuormalla kattoboksin kanssa ja lisäksi perävaunun kanssa. Japanilaiset insinöörit totesivat aluksi: ”You are mad, we must do four times more job”, “Oletko hullu, työmäärä nelinkertaistuu?”No, ennen pitkää alustatkin paranivat. Siitä on esimerkkinä vaikkapa ensimmäisen sukupolven Mazda 6. Tosin yhteistyökumppanin, Fordin alustaosaaminen vaikutti ratkaisevasti Mazda 6:n kehitykseen, mutta MRE:n parannetuilla testimenetelmillä oli myös osuutensa asiaan.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster