Ajoneuvot | Autonäyttely | Autot & Viihde 2019 | 29.9.2019

Autot ja Viihde 2019: Säihkettä ja patinaa Amerikan malliin

Viikonlopun yli kestäneet Autot ja Viihde 2019 -messut ovat nyt ohi. Näytillä oli muun muassa lähes kaksi hallillista amerikkalaisia autoja.

Jaa artikkeli

Lahdessa Autot ja Viihde -messuihin kuului yhtenä pääteemana perinteinen jenkkiautonäyttely, joka ei pettänyt tälläkään kertaa. Messuhalleista kaksi oli pyhitetty lähes kokonaan amerikkalaisia autoja varten, joita olikin lähes alkuperäisen näköisistä, komeasti kiiltävistä klassikoista hurjiin kilpa-autoihin ja hienosti patinoituneisiin iäkkäämpiin menopeleihin.

Kiiltävämpää kalustoa edusti muun muassa ylläoleva Marcus Storbjörkin vuoden 1955 Chevrolet Nomad. Punainen pitkäkattoinen Chevrolet edustaa tyylilajiaan upeasti, ja erottuu tällä omalla osastollaan muista autoista selkeästi.

Heti Nomadin takaa paljastuu myös toinen silmäänpistävä ajoneuvo: Chevrolet Corvette C1 fuel injection Big Brake RPO 684 vuosimallia 1958. Tämä kovaa ajamisesta pitäville suunnattu tehtaan erikoismalli eroaa normaalista versiosta muun muassa mekaanisella ruiskulla, tehokkaammilla jarruilla, jäykemmällä jousituksella ja erilaisilla perävälityksillä.

Kyseistä mallia on valmistettu ainoastaan 144 kappaletta. 283 kuutiotuuman (noin 4,6 litran) iskutilavuudella varustettu moottori tuottaa tehoa 290 hevosvoimaa.

Useaan näyttelyautoon kuului myös hauskoja teemoja. Jukka Niemisen Cadillac Deville Cabriolet vuosimallia 1968 toi viileisiin syyspäiviin lämmön tunnetta rantateemallaan.

Porrasperäisten joukosta erottui myös jokunen lava-auto. Antti Mäkelän Chevrolet El Caminoon vuodelta 1959 oli selvästi nähty vaivaa, joten lavaa tuskin hyödynnetään kovin sotkuisissa tavaran kuljetuksissa.

Aina näyttelyauton ei kuitenkaan tarvitse häikäistä yleisöä kiiltävyydellään. Esimerkiksi Patric Backholmin vuoden 1969 Cadillac De Ville oli uljas näky patinoituneen maalipinnan ja kiiltävien kromien yhdistelmän ansiosta.

Värimaailmaa oli myös monin paikoin hallussa. Tomi Toivasen mustakultainen vuoden 1978 Pontiac Firebird Trans Am oli aseteltu samanlaisiin väreihin maalatun vuoden 1967 Kenworth W925A rahtijuhdan viereen.

Pellin alta löytyviä V-moottoreita pääsi myös ihailemaan paikoittain. Tällaisen mahdollisuuden tarjosi muun muassa Kauko Latvan Chrysler 300 H vuosimallia 1962.

Myös Olli Salmen Chevrolet Bel-Airin keulalla pääsi tutkimaan millä eri keinoin moottorista saadaan lisää voimaa.

Hot-Rodeista eniten huomiota keräsi takuulla Tomi Kankaan Mystery Train, jonka yhdysvaltalainen tähtivieras Dave Kindig valitsi Dave Kindig award -palkinnon saajaksi.

Myös yksinkertainen on kaunista. Ruotsalaisen Ulf Anderssonin punainen -33 Ford 3W Coupe säväytti pelkistetyllä olemuksellaan.

Toiseen halliin siirryttäessä painotus muuttui selvästi enemmän kilpahenkisiin autoihin. Shelby Cobra Daytona Coupen alkuperää kunnioittava replica oli sijoitettu eurooppalaisen kilpaveljensä, Ferrari 275 GTB:n kanssa samalle osastolle.

Kisapuolella konehuoneiden esittely oli huomattavasti yleisempää. Yksityiskohtia tarjosi muun muassa vuoden 1963 Ford Galaxie 4,6-litraisella Lincoln Mark 32V -moottorilla.

Ruotsista asti näytille tuodun Galaxien rakentamisessa oli lainattu osia muun muassa Audista, Volvosta ja Dodge Viperistä.

Länsinaapuristamme oli tuotu useita muitakin autoja näytille. Robert Rejholtin Chevrolet Camaro on hurjasta ulkonäöstään huolimatta katulaillinen menopeli.

Juha Spelmanin Ford Mustang Sportsdoorin osastolla oli käytössä savuefektit, eli ylläolevan kuvan usva ei tule onneksi konehuoneen puolelta.

Suurimman osan autoista sijoittuessa myös kilpa-autopuolella muutaman vuosikymmenen taakse, nähtävillä oli myös tuoreimman sukupolven Ford GT Gulfin väreissä.

Jaa artikkeli

Keskustelu