6.8.2022

Bentley lanseeraa Continental GT -perheeseen kaikkein tehokkaimman GT Mulliner -version

Bentley Continental GT Mullinerin käsin tehty 6-litrainen W12-moottori tuottaa 650 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä vääntöä.

Miltä kuulostaa 650 hevosvoimaa tehoa ja 900 newtonmetriä vääntöä, jotka revitään irti käsin tehdystä W12-moottorista. Huippunopeutta puolestaan 335 kilometriä ja nollasta sataan kiihtyvyys vain 3,6 sekunnissa.

Kuulostaa aika brutaalilta. Tämä kaikki autosta irtoava voima välitetään tiehen aktiivisen voimanjaon eLSD:n sekä elektronisen nelipyöräohjauksen avulla – jotka lyhyesti sanottuna vaikuttavat siihen, että mutkaan sisään ajamiset ja niistä kiihdyttämiset ovat sujuvampia ja paremmalla pidolla varustettuja.

Ja Bentleyn sanoin, aktiivinen kuljettaja voi silti hallita luistoja ja tasapainottaa autoa kaasun käytöllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

B-logo suorassa koko ajan

Nämä arvot ja tämän suorituskyvyn Bentley ilmoittaa uudelle Continental GT Mulliner -autolle, joka on kaikkien tehokkain ja nopein Continental GT -perheen versio. Se asettuu äskettäin lanseerattujen S- ja Azure-sarjojen sekä myös Speedin yläpuolelle. Auton ominaisuudet perustuvat GT Speedin kanssa jaettuun W12-tekniikkaan sekä alustaan tehtyihin parannuksiin.

Kaiken huiman vauhdin keskellä Bentley ei halua jättää epäselväksi sitä, että joku pääsisi sanomaan, että auton logoa ei erota. Auton 22-tuumaisissa vanteissa on itsetasautuvat logot, jotka pitää huolen siitä, että Bentleyn B-logo pysyy koko ajan suorassa.

Ylellisyys on tietysti aina kunnia-asia Bentleylle. Niin tälläkin kertaa, Continental GT Mulliner W12:n matkustamoa leimaa ylellisyys. Asiakkaalle tarjotaan runsaasti valinnanvaraa sekä erilaisia räätälöintimahdollisuuksia. Auton sisustuksen väripaletti on ainutlaatuinen, kun kaksi erilaista nahkaa yhdistyvät kolmanteen, koko sisustuksessa toistuvaan väriin. Mullineriin on valittu Bentleyn laajasta vuota- ja lankapaletista kahdeksan erilaista valmista kolmen värin yhdistelmää, joilla luodaan erottuva kontrasti koko matkustamoon.

Lisää vaihtoehtoja tuo 88 Piano-puuviilun valikoima. Istuinten, ovien verhoilujen ja takaosan paneelien "Diamond in Diamond" -tikkaus koostuu lähes 400 000 ompeleesta – jokaisessa on täsmälleen 712 yksittäistä ommelta. Saatavina on tietysi eri väristen lankojen kirjo.

Näkyyks kello?

Auton keskikonsolissa on timanttijyrsitty tekninen viimeistely, jonka fasettikuviota reunustavat Grand Black -pähkinäpuuviilut sekä kromireunukset. Konsolin keskellä on Breitling-kello, matkustajan puolella kojelaudan viimeistelyyn kuuluvat auton siluetti ja Mulliner-logo. Viilupinta jatkuu ovien takaosiin saakka.

Kuljettajan paikalla Breitling-kellon harjattu metalliviimeistely näkyy myös digitaalisena digitaalisessa LED-mittaristossa. LED-mittariston huolellisen skeumorfisen muotoilun ja digitaalisten tekstuurien ansiosta virtuaalimittareiden pinta näyttää oikealta metallilta.

GT Mulliner ei erotu pelkästään ohjaamossa olevilla yksityiskohdilla muusta Bentley-perheestä. Auton ulkopuolella on uusi Mullinerille tyypillinen "Double Diamond" -matriisisäleikkö. Lisäksi autossa on samaa hopea-mustaa muotoilua toistavat Mulliner-logolla varustetut etulokasuojan tuuletusaukot.

Kaikissa näissä värivaihtoehtona on kirkas kromi tai Mulliner Blackline Specificationin moderni kiiltävä musta. Kun autoa lähestytään ja ovet avataan, paljastuvat seuraavat Mulliner-yksityiskohdat: sivupeilien satiinihopea tai musta väri, Mulliner-tervetulovalot sekä valaistut kynnykset Mulliner-tekstillä.

GT Mulliner täydentää myös muuta Bentley GT -perhettä ja tarjoaa asiakkaille yhden yleellisen vaihtoehdon lisää, sillä Azure-sarjassa etusijalla on hyvinvointi ja mukavuus, kun taas ajonautintoon keskittyvät asiakkaat voivat valita uuden V8-moottorilla varustetun GT S:n. Ne, jotka haluavat poikkeuksellista tehoa ja vääntöä valitsevat W12-moottorilla varustetun Speedin – tai sen yläpuolella olevan Mulliner-version.

Bentleyn GT Mulliner -mallia varten myös 6-litran TSI-moottoria on kutiteltu hieman lisää. Kun hevosvoimia on 650, se tarkoittaa sitä, että se on 24 hevosvoimaa enemmän kuin W12-moottorissa aiemmin.

Kun suorituskyvyllä, huimalla kiihtyvyydellä ja huippunopeudella, koetellaan rajoja, myös alustan täytyy olla kunnossa. Avainasemassa ovat Bentley Dynamic Ride -järjestelmä, kolmikammioinen aktiivinen ilmajousitus sekä mukautuva iskunvaimennus. Lisävarusteena Mulliner-malliin on saatavilla myös aivan uudet hiilikeraamiset jarrut, säädettävä elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, nelipyöräohjaus ja elektroninen tasauspyörästön lukko, joiden valmistaja lupaa lisäävän ketteryyttä ja suorituskykyä entisestään.

Viimeisen päälle GT

Yhdessä nämä kaikki tuottavat Bentleyn filosofian mukaisen lopputuleman: ajoneuvon tulee tuntua edistykselliseltä ja turvalliselta, mutta silti dynaamiselta. Autossa on valittavana kolme eri ajotilaa, Bentley- ja Comfort -ajotiloissa voimanjako etu- ja takapyörien välillä on mahdollisimman tasapainoinen, kun taas Sport-ajotilassa voimanjako painottaa kaikissa ajotilanteissa takavetoa.

Bentley Continental GT Mulliner on edelleenkin GT eli Grand Tourismo sanan varsinaisessa merkityksessä. Bentley on kehittänyt auton aktiivista kallistuksen vakautus -järjestelmää lisää ajatellen kaikenlaista sillä tapahtuuvaa ajoa.

Bentleyn aktiivisessa kallistuksen vakautus -järjestelmässä jokaiseen kallistuksenvakaajaan on sijoitettu tehokkaat sähkömoottorit, jotka vähentävät korin kallistelua ja pyrkivät näin pitämään auton vakaana kaikissa olosuhteissa. Moottorit voivat tuottaa jopa 0,3 sekunnissa 1 300 newtonmetrin väännön kaarrevoimien vastustamiseksi.

Bentley Continental GT Mulliner tulee saataville sekä coupéna että avoautoversiona.

Lähde: Bentley

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat