Ajoneuvot Autonäyttely Frankfurt 2017 Klassikko 13.9.2017
Brabus Classic – klassikkomersut pääsevät taivaaseen
Brabus Classicin täydellisesti restauroidut Mercedes-Benz -klassikot ovat upeaa katseltavaa.
Nosturilla roikkuva Mercedes-Benz 280 SL ”Pagoda” kertoo kaiken Brabus Classicista. Moitteetonta maalipintaa, puhtaita osia ja keltapassivoituja muttereita riittää.
Saksalaisen tehopajan entisöintiosasto keskittyy restautoimaan vanhoista klassikko-mersuista uudenveroisia. Tai itse asiassa vähän parempia – näin täydellisiä 60-luvun maalipinnat tuskin olivat.
Vain alkuperäinen kelpaa
Brabuksen edustajat kertovat alkuperäisyyden olevan kaikki kaikessa. Jos varakas asiakas haluaa restauroidun 300 SL -urheiluauton punaisena, aloitetaan työ etsimällä maailmalta punainen yksilö. Värin vaihto ei ole vaihtoehto.
Brabus Classic keskittyy tällä hetkellä kahden SL-sukupolven lisäksi W111/W112 -korin S-sarjan Coupé- ja Cabriolet-malleihin. Myös seuraavaa R107-korin SL-mallia on harkittu, mutta toistaiseksi pidetyn mallisarjan nykyarvo ei vielä mahdollista kallista restaurointia.
Brabuksen edustaja kertoo valmiiden autojen säilyttävän noin 90 prosenttia alkuperäisosistaan: vain letkuja ja vastaavia osia uusitaan. Työtä helpottaa Mercedes-Benzin erittäin kattava varaosien saatavuus.
Halpaa lysti ei toki ole. Pagodan restaurointiin menee 2 000 tuntia ja putkirunkoiseen 300SL:n palaa jopa 5 000 tuntia. Uuttakin hienommaksi restauroidun klassikon hankkimiseen kannattaa siis budjetoida mallista riippuen sadoista tuhansista muutamaan miljoonaan. Auton lisäksi kannattaa investoida siihen nosturiin – tällä työnlaadulla klassikoita kelpaa tutkia pohjastakin.

Brabus Classic oli tuonut paikalle myös upeakuntoisen Mercedes-Benz 600 Pullmannin. Kyseessä on sama yksilö, joka esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1967.