16.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3:n uudet bensiinimoottorit käyvät kolmella, vapaasti hengittäen. Hyvää: Persoonallisuus, moottorin sitkeys. Huonoa: Moottorin alavääntö Citroën esitteli 11 vuotta sitten C3:n korvaamaan Saxon pikkuautoluokkaan. C3 on lunastanut paikkansa hauskana ja tyylikkäänä pikkuautona, sillä sitä on myyty lähes kolme miljoonaa kappaletta. Nykyinen malli esiteltiin vuonna 2009 ja nyt myös bensiinimoottorien tekniikka on päivitetty ajantasalle. Autovalmistajien ajanhenki on, että moottorien iskutilavuudet pienenevät, niin myös PSA Peugeot Citroënin valmistamat. Citroën C3:n uudet bensiinimoottorit ovat vapaasti hengittäviä kolmisylinterisiä rivimoottoreita. Suomeen tuotavien C-kolmosten valikoimassa uusia vaihtoehtoja on kaksi: Yhden litran 68 hevosvoimainen VTi 68 ja koeajamamme 1,2 litran 82 hevosvoimainen VTi 82. Vaihtoehtona toistaiseksi säilyvät nelisylinteriset 92 ja 120 hevosvoimaiset bensiinimoottorit sekä start & stop-automatiikalla varustetut 70- ja 92 hevosvoimaiset dieselmoottorit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omanlaistaan sitkeyttä Alumiinirakenteinen kolmisylinterinen moottori on varsin kevyt, se painaa ilman apulaitteita reilut 64 kiloa. Kampiakselin kanssa samaan suuntaan pyörivän tasapainoakselin ansiosta pitkäiskuinen moottori on käynniltään hiljainen ja tasainen. Päästöt ja kulutus ovat noin neljänneksen pienemmät verrattuna C3:n nelisylinterisiin bensiinimoottoreihin. Pienen iskutilavuuden takia alavääntöä moottorissa on rajallisesti. Puutuneen kytkintuntuman takia alaväännön puute vaatii hieman totuttelua kaupunkiajossa. Liikkeellelähdöistä selviää kuitenkin jouhevasti, kun moottorin luonteen kanssa pääsee sinuiksi ja kytkintä oppii kohtuullisesti luistattamaan. Sitkeyttä moottorissa kuitenkin riittää isollekin tielle, eikä vaihteita tarvitse turhan tiuhaan vaihdella. Voimaa on auton kokoon nähden sopivasti. Ahdin toisi ajoon kenties pikanttia pirteyttä, mutta toisaalta urheilullisempia malleja löytyy Citroën-väelle merkin DS-osastolta. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Citroën C3 VTi 82 Exclusive Hinta alkaen 13 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 235 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1199 cm³ bensiinirivimoottori edessä poikittain, 3 sylinteriä, 12 venttiiliä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Vääntö 116 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3941 mm, leveys 1728 mm, korkeus 1524 mm, Tavaratila: 300 l Omamassa: 1140 kg Euro NCAP 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku