5.1.2023 Ajoneuvot Civic TypeR:n tarina jatkuu: ”Jos Hondalla on mukava työntää, saattaa keulalla olla pian turbo” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin toimituksen käyttötestiautona toiminut Honda Civic Type-R löysi uuden ja arvostavan kodin. Heikki Puska seisoo paitasillaan kirpeässä pakkaskelissä autotallinsa edustalla. Hän viittilöi minut oikeaan paikkaan ja pyytää astumaan sisään. Sisällä seisoo kolme autoa, joista riittää tarinaa kerrottavaksi.Vaikka miehelle on kertynyt eläkkeeseen oikeuttava määrä ikää, lapsenomainen innostus autoharrastusta kohtaan saa miehen suupielet korvia kohti. Tarkoituksemme on jutella siitä, mitä Moottorin käytetylle käyttötestiautolle tulee tapahtumaan uuden omistajan käsissä.Muutama kuukausi sitten Moottorin käyttötestiautona toiminut Honda Civic TypeR päätettiin laittaa myyntiin ja uudelle omistajalle. Kauppatavaksi valikoitui huutokauppa, jotta saimme määritettyä auton todellisen arvon markkinoilla.Huutokaupat.comin sivustolle Hondamme päätyi marraskuun alussa ja lähtöhinta oli pyöreät nolla euroa. Voittavan huudon teki autoharrastaja Heikki Puska, joka ehti mukaan huutokauppaan aivan kalkkiviivoilla.– Loin tunnukset huutokauppaan kahdeksan minuuttia ennen huudon sulkeutumista ja ensimmäisen tarjouksen laitoin sisään viittä minuuttia ennen. Se oli jännittävä tilanne.Vuosimallin 2002 Honda Civic TypeR:n vasarahinta oli lopulta 6200 euroa, mikä jäi muutamalla satasella Puskan kipurajan alle. Lompakossa oli nimittäin 6500 euron suuruinen potti varattuna uudelle tallintäytteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinnostus Type-R:ään syntyi artikkelisarjan myötäPuska oli seurannut Hondan tarinaa lehdessämme jo pidempään, ja oli jopa hieman huvittunut sitä, kuinka paljon autoa sen sivuilla kehuttiin. Kiinnostus mallia kohtaan kuitenkin syttyi ja hän alkoi etsiä itselleen sopivaa yksilöä toisen sukupolven Type-R:stä. Se tulisi korvaamaan juuri pois myydyn ja muutamaan pykälää rajumman Nissan GT-R:n.Mies kävi katsomassa useampaakin TypeR-yksilöä, mutta kovia kilsoja tahkotut autot olivat pääsääntöisesti ”hirveitä romuja”. Ostopäätös olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että auto olisi pitänyt rakentaa alusta alkaen uusiksi, eikä se oikein huvittanut.– Kun Moottorin auto sitten tuli myyntiin, päätin, että ostan sen.Ostokrapulaa ei ole ilmaantunut, sillä auto on toiminut hankinnastaan lähtien Puskan pojan käyttöautona. Hopeanharmaa Honda kerää kilometrejä vielä ainakin hetken liikenteessä, mutta edessä on pian jatkojalostus. Suunnitelmatkin ovat ainakin osittain selvillä.– Uusi putkisto, alustasarja, rei’itetyt jarrulevyt ja Ferodon jarrupalat. Näillä muutoksilla saadaan päivitettyä autoa jo ihan pirusti.Listaan kuuluu lisäksi myös uudet renkaat, sillä rata-ajoa useita vuosia harrastanut mies tietää, kuinka vauhti kasvaa oikealla rengastuksella. Kyse on helposti useammasta sekunnista kierroksella.Kilpaileminen on kallistaRata-ajon Puska aloitti vasta viisikymppisenä, mutta se olikin sitten menoa kertaheitolla. Mies ehti kiertää Porsche Club Finlandin kilpailusarjoja vuosikausia ja menestystäkin tuli. Tästä muistuttavat pokaalit, joita pukahtelee autotallin uumenista vähän joka puolelta. Eläkkeelle jäätyään kilpaileminen Porschella on jäänyt, sillä moottoriurheilu nielee ison kasan rahaa.– Kausi maksaa pahimmillaan useita kymmeniä tuhansia euroja. Sellaisia summia ei oikein eläkkeillä maksella.Myös Civicistä on tarkoitus rakentaa ratakelpoinen auto. Sitä, tuleeko autosta täysiverinen kilpuri turvakaarineen, ei ole vielä ratkennut. Se selviää, kun autolla päästään ajamaan ratakierroksia ensimmäisten muutosta jälkeen.– Jos Hondalla on mukava työntää, niin sitten tehdään isompia muutoksia. Eli kaaret ja kuppipenkit sisään ainakin, pohtii Heikki Puska.Vieläkin kunnianhimoisempia suunnitelmia Hondan varalle on jo olemassa, sillä aihiona se on monella tapaa houkutteleva. Auto on yleisesti hyvässä iskussa ja moottori vaikuttaa olevan kilometrejä vastaavassa kunnossa. Mitään suurempaa estettä virittämiselle ei siis olisi.Puskan tuttavat ovat jo kartoittaneet Hondan turbottamista, sillä tällä tavoin autoon saisi helposti lähes tuplaten tehoa.– Turbopaketti olisi kuulemma 1400 euroa kokonaisuudessaan. Sillä autoon saisi jo 350 heppaa tehoa. Vaihdelaatikon pitäisi kestää tuollainen tehonlisäys ihan sellaisenaan, Heikki Puska kertoo hymyillen.Hondat ovat tuttujaHondat ovat Puskalle tuttuja autoja, sillä tallissa majailee tälläkin hetkellä kaksi punaista Civiciä. Toinen on ensimmäisen sukupolven TypeR, jollaisia tuotiin Suomeen vain muutama hassu yksilö. Meillä autoja ei myyty Type-R -lisänimellä, vaan puhuttiin Civicin tehomallista. Yksi niistä on tällä hetkellä Puskan tallissa.Ysäriklassikko on kieltämättä harvinainen ilmestys kotimaisessa tieliikenteessä. Puskan autoa on rakenneltu merkittävästi, eikä sitä enää erehdy luulemaan vakio-Civiciksi. Moottorista irtoaa tätä nykyä 220 hevosvoimaa ja päivityslistalla ovat olleet muun muassa putkisto, alusta, jarrut ja korisarja. Väriksi on valikoitunut candyhenkinen punainen, mikä sopii autoon kuin nakutettu.Jotain samankaltaista saattaa olla edessä myös vanhalle Civicillemme, mutta aika tulee näyttämään Hondan lopullisen muodon. Se on kuitenkin selvää, että automme pääsi jatkamaan arvostavaan kotiin.– Siistiminen autolla on joka tapauksessa edessä. Konehuone laitetaan iskuun, mahdolliset öljyvuodot korjataan, venttiilinkannet maalataan ja niin edelleen. Rumaa konehuonetta ei pysty kauaa katselemaan, mies nauraa.Heikki Puska lupaa pitää meidät päivitettynä siitä, mitä TypeR:lle tulee jatkossa tapahtumaan. Tällä kertaa kohdalle ei osunut tunteikasta jälleennäkemistä hopeanharmaan paholaisen kanssa, sillä se on palvelemassa uuden omistajansa ajoja toisaalla. Jääkin nähtäväksi, tunnistaako MEG-152:ta enää itsekseen kun seuraavan kerran kohtaamme.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäytetty kesäauto: Honda Civic Type R oli luotettavin Moottorin käytetty auto ikinä, mutta piti sitä kerran itsekin korjata Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R jäi unohtumattomasti mieleen jo lapsena, kiitos videopelien Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R:n alkuhuolto oli superhalpa Käytetty kesäauto: hauskoja autoja uhkaa sukupuutto, ja syy löytyy meistä itsestämme Käytetty kesäauto: löysimme Rusan Shelliltä lajitoverin ”parasta Type R:ssä on sen puhdas racing-henkisyys” Käytetty kesäauto: ratakireä vai arkilempeä Honda Civic Type R Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen