5.1.2023 Ajoneuvot Civic TypeR:n tarina jatkuu: ”Jos Hondalla on mukava työntää, saattaa keulalla olla pian turbo” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin toimituksen käyttötestiautona toiminut Honda Civic Type-R löysi uuden ja arvostavan kodin. Heikki Puska seisoo paitasillaan kirpeässä pakkaskelissä autotallinsa edustalla. Hän viittilöi minut oikeaan paikkaan ja pyytää astumaan sisään. Sisällä seisoo kolme autoa, joista riittää tarinaa kerrottavaksi. Vaikka miehelle on kertynyt eläkkeeseen oikeuttava määrä ikää, lapsenomainen innostus autoharrastusta kohtaan saa miehen suupielet korvia kohti. Tarkoituksemme on jutella siitä, mitä Moottorin käytetylle käyttötestiautolle tulee tapahtumaan uuden omistajan käsissä. Muutama kuukausi sitten Moottorin käyttötestiautona toiminut Honda Civic TypeR päätettiin laittaa myyntiin ja uudelle omistajalle. Kauppatavaksi valikoitui huutokauppa, jotta saimme määritettyä auton todellisen arvon markkinoilla. Huutokaupat.comin sivustolle Hondamme päätyi marraskuun alussa ja lähtöhinta oli pyöreät nolla euroa. Voittavan huudon teki autoharrastaja Heikki Puska, joka ehti mukaan huutokauppaan aivan kalkkiviivoilla. – Loin tunnukset huutokauppaan kahdeksan minuuttia ennen huudon sulkeutumista ja ensimmäisen tarjouksen laitoin sisään viittä minuuttia ennen. Se oli jännittävä tilanne. Vuosimallin 2002 Honda Civic TypeR:n vasarahinta oli lopulta 6200 euroa, mikä jäi muutamalla satasella Puskan kipurajan alle. Lompakossa oli nimittäin 6500 euron suuruinen potti varattuna uudelle tallintäytteelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinnostus Type-R:ään syntyi artikkelisarjan myötä Puska oli seurannut Hondan tarinaa lehdessämme jo pidempään, ja oli jopa hieman huvittunut sitä, kuinka paljon autoa sen sivuilla kehuttiin. Kiinnostus mallia kohtaan kuitenkin syttyi ja hän alkoi etsiä itselleen sopivaa yksilöä toisen sukupolven Type-R:stä. Se tulisi korvaamaan juuri pois myydyn ja muutamaan pykälää rajumman Nissan GT-R:n. Mies kävi katsomassa useampaakin TypeR-yksilöä, mutta kovia kilsoja tahkotut autot olivat pääsääntöisesti ”hirveitä romuja”. Ostopäätös olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että auto olisi pitänyt rakentaa alusta alkaen uusiksi, eikä se oikein huvittanut. – Kun Moottorin auto sitten tuli myyntiin, päätin, että ostan sen. Ostokrapulaa ei ole ilmaantunut, sillä auto on toiminut hankinnastaan lähtien Puskan pojan käyttöautona. Hopeanharmaa Honda kerää kilometrejä vielä ainakin hetken liikenteessä, mutta edessä on pian jatkojalostus. Suunnitelmatkin ovat ainakin osittain selvillä. – Uusi putkisto, alustasarja, rei’itetyt jarrulevyt ja Ferodon jarrupalat. Näillä muutoksilla saadaan päivitettyä autoa jo ihan pirusti. Listaan kuuluu lisäksi myös uudet renkaat, sillä rata-ajoa useita vuosia harrastanut mies tietää, kuinka vauhti kasvaa oikealla rengastuksella. Kyse on helposti useammasta sekunnista kierroksella. Kilpaileminen on kallista Rata-ajon Puska aloitti vasta viisikymppisenä, mutta se olikin sitten menoa kertaheitolla. Mies ehti kiertää Porsche Club Finlandin kilpailusarjoja vuosikausia ja menestystäkin tuli. Tästä muistuttavat pokaalit, joita pukahtelee autotallin uumenista vähän joka puolelta. Eläkkeelle jäätyään kilpaileminen Porschella on jäänyt, sillä moottoriurheilu nielee ison kasan rahaa. – Kausi maksaa pahimmillaan useita kymmeniä tuhansia euroja. Sellaisia summia ei oikein eläkkeillä maksella. Myös Civicistä on tarkoitus rakentaa ratakelpoinen auto. Sitä, tuleeko autosta täysiverinen kilpuri turvakaarineen, ei ole vielä ratkennut. Se selviää, kun autolla päästään ajamaan ratakierroksia ensimmäisten muutosta jälkeen. – Jos Hondalla on mukava työntää, niin sitten tehdään isompia muutoksia. Eli kaaret ja kuppipenkit sisään ainakin, pohtii Heikki Puska. Vieläkin kunnianhimoisempia suunnitelmia Hondan varalle on jo olemassa, sillä aihiona se on monella tapaa houkutteleva. Auto on yleisesti hyvässä iskussa ja moottori vaikuttaa olevan kilometrejä vastaavassa kunnossa. Mitään suurempaa estettä virittämiselle ei siis olisi. Puskan tuttavat ovat jo kartoittaneet Hondan turbottamista, sillä tällä tavoin autoon saisi helposti lähes tuplaten tehoa. – Turbopaketti olisi kuulemma 1400 euroa kokonaisuudessaan. Sillä autoon saisi jo 350 heppaa tehoa. Vaihdelaatikon pitäisi kestää tuollainen tehonlisäys ihan sellaisenaan, Heikki Puska kertoo hymyillen. Hondat ovat tuttuja Hondat ovat Puskalle tuttuja autoja, sillä tallissa majailee tälläkin hetkellä kaksi punaista Civiciä. Toinen on ensimmäisen sukupolven TypeR, jollaisia tuotiin Suomeen vain muutama hassu yksilö. Meillä autoja ei myyty Type-R -lisänimellä, vaan puhuttiin Civicin tehomallista. Yksi niistä on tällä hetkellä Puskan tallissa. Ysäriklassikko on kieltämättä harvinainen ilmestys kotimaisessa tieliikenteessä. Puskan autoa on rakenneltu merkittävästi, eikä sitä enää erehdy luulemaan vakio-Civiciksi. Moottorista irtoaa tätä nykyä 220 hevosvoimaa ja päivityslistalla ovat olleet muun muassa putkisto, alusta, jarrut ja korisarja. Väriksi on valikoitunut candyhenkinen punainen, mikä sopii autoon kuin nakutettu. Jotain samankaltaista saattaa olla edessä myös vanhalle Civicillemme, mutta aika tulee näyttämään Hondan lopullisen muodon. Se on kuitenkin selvää, että automme pääsi jatkamaan arvostavaan kotiin. – Siistiminen autolla on joka tapauksessa edessä. Konehuone laitetaan iskuun, mahdolliset öljyvuodot korjataan, venttiilinkannet maalataan ja niin edelleen. Rumaa konehuonetta ei pysty kauaa katselemaan, mies nauraa. Heikki Puska lupaa pitää meidät päivitettynä siitä, mitä TypeR:lle tulee jatkossa tapahtumaan. Tällä kertaa kohdalle ei osunut tunteikasta jälleennäkemistä hopeanharmaan paholaisen kanssa, sillä se on palvelemassa uuden omistajansa ajoja toisaalla. Jääkin nähtäväksi, tunnistaako MEG-152:ta enää itsekseen kun seuraavan kerran kohtaamme. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R oli luotettavin Moottorin käytetty auto ikinä, mutta piti sitä kerran itsekin korjata Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R jäi unohtumattomasti mieleen jo lapsena, kiitos videopelien Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R:n alkuhuolto oli superhalpa Käytetty kesäauto: hauskoja autoja uhkaa sukupuutto, ja syy löytyy meistä itsestämme Käytetty kesäauto: löysimme Rusan Shelliltä lajitoverin ”parasta Type R:ssä on sen puhdas racing-henkisyys” Käytetty kesäauto: ratakireä vai arkilempeä Honda Civic Type R Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta