5.1.2023 Ajoneuvot Civic TypeR:n tarina jatkuu: ”Jos Hondalla on mukava työntää, saattaa keulalla olla pian turbo” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin toimituksen käyttötestiautona toiminut Honda Civic Type-R löysi uuden ja arvostavan kodin. Heikki Puska seisoo paitasillaan kirpeässä pakkaskelissä autotallinsa edustalla. Hän viittilöi minut oikeaan paikkaan ja pyytää astumaan sisään. Sisällä seisoo kolme autoa, joista riittää tarinaa kerrottavaksi.Vaikka miehelle on kertynyt eläkkeeseen oikeuttava määrä ikää, lapsenomainen innostus autoharrastusta kohtaan saa miehen suupielet korvia kohti. Tarkoituksemme on jutella siitä, mitä Moottorin käytetylle käyttötestiautolle tulee tapahtumaan uuden omistajan käsissä.Muutama kuukausi sitten Moottorin käyttötestiautona toiminut Honda Civic TypeR päätettiin laittaa myyntiin ja uudelle omistajalle. Kauppatavaksi valikoitui huutokauppa, jotta saimme määritettyä auton todellisen arvon markkinoilla.Huutokaupat.comin sivustolle Hondamme päätyi marraskuun alussa ja lähtöhinta oli pyöreät nolla euroa. Voittavan huudon teki autoharrastaja Heikki Puska, joka ehti mukaan huutokauppaan aivan kalkkiviivoilla.– Loin tunnukset huutokauppaan kahdeksan minuuttia ennen huudon sulkeutumista ja ensimmäisen tarjouksen laitoin sisään viittä minuuttia ennen. Se oli jännittävä tilanne.Vuosimallin 2002 Honda Civic TypeR:n vasarahinta oli lopulta 6200 euroa, mikä jäi muutamalla satasella Puskan kipurajan alle. Lompakossa oli nimittäin 6500 euron suuruinen potti varattuna uudelle tallintäytteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinnostus Type-R:ään syntyi artikkelisarjan myötäPuska oli seurannut Hondan tarinaa lehdessämme jo pidempään, ja oli jopa hieman huvittunut sitä, kuinka paljon autoa sen sivuilla kehuttiin. Kiinnostus mallia kohtaan kuitenkin syttyi ja hän alkoi etsiä itselleen sopivaa yksilöä toisen sukupolven Type-R:stä. Se tulisi korvaamaan juuri pois myydyn ja muutamaan pykälää rajumman Nissan GT-R:n.Mies kävi katsomassa useampaakin TypeR-yksilöä, mutta kovia kilsoja tahkotut autot olivat pääsääntöisesti ”hirveitä romuja”. Ostopäätös olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että auto olisi pitänyt rakentaa alusta alkaen uusiksi, eikä se oikein huvittanut.– Kun Moottorin auto sitten tuli myyntiin, päätin, että ostan sen.Ostokrapulaa ei ole ilmaantunut, sillä auto on toiminut hankinnastaan lähtien Puskan pojan käyttöautona. Hopeanharmaa Honda kerää kilometrejä vielä ainakin hetken liikenteessä, mutta edessä on pian jatkojalostus. Suunnitelmatkin ovat ainakin osittain selvillä.– Uusi putkisto, alustasarja, rei’itetyt jarrulevyt ja Ferodon jarrupalat. Näillä muutoksilla saadaan päivitettyä autoa jo ihan pirusti.Listaan kuuluu lisäksi myös uudet renkaat, sillä rata-ajoa useita vuosia harrastanut mies tietää, kuinka vauhti kasvaa oikealla rengastuksella. Kyse on helposti useammasta sekunnista kierroksella.Kilpaileminen on kallistaRata-ajon Puska aloitti vasta viisikymppisenä, mutta se olikin sitten menoa kertaheitolla. Mies ehti kiertää Porsche Club Finlandin kilpailusarjoja vuosikausia ja menestystäkin tuli. Tästä muistuttavat pokaalit, joita pukahtelee autotallin uumenista vähän joka puolelta. Eläkkeelle jäätyään kilpaileminen Porschella on jäänyt, sillä moottoriurheilu nielee ison kasan rahaa.– Kausi maksaa pahimmillaan useita kymmeniä tuhansia euroja. Sellaisia summia ei oikein eläkkeillä maksella.Myös Civicistä on tarkoitus rakentaa ratakelpoinen auto. Sitä, tuleeko autosta täysiverinen kilpuri turvakaarineen, ei ole vielä ratkennut. Se selviää, kun autolla päästään ajamaan ratakierroksia ensimmäisten muutosta jälkeen.– Jos Hondalla on mukava työntää, niin sitten tehdään isompia muutoksia. Eli kaaret ja kuppipenkit sisään ainakin, pohtii Heikki Puska.Vieläkin kunnianhimoisempia suunnitelmia Hondan varalle on jo olemassa, sillä aihiona se on monella tapaa houkutteleva. Auto on yleisesti hyvässä iskussa ja moottori vaikuttaa olevan kilometrejä vastaavassa kunnossa. Mitään suurempaa estettä virittämiselle ei siis olisi.Puskan tuttavat ovat jo kartoittaneet Hondan turbottamista, sillä tällä tavoin autoon saisi helposti lähes tuplaten tehoa.– Turbopaketti olisi kuulemma 1400 euroa kokonaisuudessaan. Sillä autoon saisi jo 350 heppaa tehoa. Vaihdelaatikon pitäisi kestää tuollainen tehonlisäys ihan sellaisenaan, Heikki Puska kertoo hymyillen.Hondat ovat tuttujaHondat ovat Puskalle tuttuja autoja, sillä tallissa majailee tälläkin hetkellä kaksi punaista Civiciä. Toinen on ensimmäisen sukupolven TypeR, jollaisia tuotiin Suomeen vain muutama hassu yksilö. Meillä autoja ei myyty Type-R -lisänimellä, vaan puhuttiin Civicin tehomallista. Yksi niistä on tällä hetkellä Puskan tallissa.Ysäriklassikko on kieltämättä harvinainen ilmestys kotimaisessa tieliikenteessä. Puskan autoa on rakenneltu merkittävästi, eikä sitä enää erehdy luulemaan vakio-Civiciksi. Moottorista irtoaa tätä nykyä 220 hevosvoimaa ja päivityslistalla ovat olleet muun muassa putkisto, alusta, jarrut ja korisarja. Väriksi on valikoitunut candyhenkinen punainen, mikä sopii autoon kuin nakutettu.Jotain samankaltaista saattaa olla edessä myös vanhalle Civicillemme, mutta aika tulee näyttämään Hondan lopullisen muodon. Se on kuitenkin selvää, että automme pääsi jatkamaan arvostavaan kotiin.– Siistiminen autolla on joka tapauksessa edessä. Konehuone laitetaan iskuun, mahdolliset öljyvuodot korjataan, venttiilinkannet maalataan ja niin edelleen. Rumaa konehuonetta ei pysty kauaa katselemaan, mies nauraa.Heikki Puska lupaa pitää meidät päivitettynä siitä, mitä TypeR:lle tulee jatkossa tapahtumaan. Tällä kertaa kohdalle ei osunut tunteikasta jälleennäkemistä hopeanharmaan paholaisen kanssa, sillä se on palvelemassa uuden omistajansa ajoja toisaalla. Jääkin nähtäväksi, tunnistaako MEG-152:ta enää itsekseen kun seuraavan kerran kohtaamme.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäytetty kesäauto: Honda Civic Type R oli luotettavin Moottorin käytetty auto ikinä, mutta piti sitä kerran itsekin korjata Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R jäi unohtumattomasti mieleen jo lapsena, kiitos videopelien Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R:n alkuhuolto oli superhalpa Käytetty kesäauto: hauskoja autoja uhkaa sukupuutto, ja syy löytyy meistä itsestämme Käytetty kesäauto: löysimme Rusan Shelliltä lajitoverin ”parasta Type R:ssä on sen puhdas racing-henkisyys” Käytetty kesäauto: ratakireä vai arkilempeä Honda Civic Type R Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan