8.12.2022

Käytetty kesäauto: hauskoja autoja uhkaa sukupuutto, ja syy löytyy meistä itsestämme

Honda Civic Type R roadtrip

Uusissa autoissa tulee vastaan yhä harvemmin autoja, jotka olisi suunnattu autoharrastajille – ja iän myötä vanhemmatkin piirejä kiinnostavat autot alkavat olemaan aiempaa arvokkaampia. Yksi syy tähän löytynee meidän omasta ostokäyttäytymisestämme.

Moottorin käytetyn kesäauton tarina alkaa olemaan taputeltu. Viimeisimpinä juttuina olemme muun muassa raportoineet vuosimallin 2002 Honda Civic Type R:n luotettavuudesta ja käyttökustannuksista. Tällä kertaa syvennytään siihen, millaisia ajatuksia auto kesän ja syksyn aikana herätti.

Kaikkiaan Civic Type R on esimerkki saavutettavasta unelma-autosta. Senkin hintakehitys on kuitenkin ollut viime vuosina nousujohteista, kuten myös monen muunkin saman ikäluokan tavallisesta poikkeavan auton. Kuitenkin kyseistä EP3-korimallia saa toistaiseksi edullisimmillaan 5 000 euron hintaluokkaan, eli missään nimessä ei ole kyse överikalliista autosta.

Moottorin kesäauto radalla: Honda Civic Type-R

Osasyynä hintakehitykseen voi olla haluttavien autojen väheneminen markkinoilla. Jo ennen 2010-lukua autonvalmistajat alkoivat panostamaan aiempaa enemmän taloudellisuuteen – ja kun resursseja on rajallinen määrä, niin jostain on täytynyt tinkiä. Kun ennestään rajallisesta ”siistien” autojen määrästä karsitaan, niin niiden hinnat eivät myöskään tule niin alas kuin ennen, joka taas nostaa jo vanhempienkin autojen hintoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Markkinatalouden määrääjät

Isoin syypää tähän ilmiöön olemme tietysti me, kuluttajat. Allekirjoittanut on aina tykännyt erilaisista autoista, tuikitavallisista perheautoista ja kummallisista nurkissa lahonneista katiskoista aina sinne yläpään luksus-unelmiin. Autovalinnat ovat kuitenkin omassa arjessa kohdistuneet nimenomaan niihin tavallisiin – ja mielellään käyttökuluiltaan edullisiin perheautoihin. Olisi siis väärin marmattaa autonvalmistajien linjasta vähentää panostusta edullisiin sporttisiin autoihin, kun ei itse ole sellaista ikinä ostanut – ensiautokin kun oli isokokoinen diesel-sedan.

Kesä Civicin ratissa kuitenkin muutti ajattelutapaa. Vaikka auton tiesi olevan kaikin puolin hieno, se oli kokemuksena paljon enemmän kuin odotti. Type R:n tarjoamat pienet ilot jokapäiväisessä arjessa olivat usein pieni piristysruiske muuten ankeaan päivään: jokainen oikein ajoitettu vaihteen vaihto, ohituskiihdytys punarajan tuntumaan tai tarkasti ajettu mutka kohotti mielialaa. Eikä vastineeksi edes tarvinnut luopua tavallisen auton käytännöllisyydestä.

Civic Type R huutokauppa

Type R:n käyttötestin aikana saama huomio sosiaalisessa mediassa, sekä myös ihan livenä, osoittaa etteivät autoharrastajat ole vielä kadonneet maan päältä. Oikeastaan meitä löytyy vielä varsin runsain mitoin. Tämä todettiin myös pyörimällä hetki Rusan Shellillä syksyllä – kovimman korttelirallisesongin jo hyydyttyä.

Ei vieläkään omaan autotalliin

Moottorin Civic huutokaupattiin marraskuun alkupuoliskolla, ja hinta kohosi 6 200 euroon – joka toimituksen mielestä tuntui hyvinkin kohtuulliselta summalta. Kaiken tämän jälkeen houkutus tarjota itse autosta nousi erittäin suureksi, mutta ikävä kyllä – ”järki” voitti, eikä talliin päätynyt vieläkään omaa sporttiautoa.

Civic Type R osoitti, ettei autounelmissa tarvitse olla missään nimessä kyse kymmenien – saati satojen tuhansien eurojen luksusautoista. Jos mielessäsi on pyörinyt jo kuukausia, vuosia, tai jopa vuosikymmeniä jonkin mielenkiintoisen auton ostaminen, niin se kannattaa ostaa nyt. Hyvin todennäköisesti monet muutkin kuolaavat samana auton perään kuin sinä, joten hinta voi olla jo parin vuoden päästä huomattavasti enemmän kuin tänään.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat