7.6.2022 Ajoneuvot Rakkautta ensi rääkäisyllä – Moottorin käytetty kesäauto on Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä keritään käytetylläkin. Parin huonon käytetyn ehdokkaan jälkeen löysimme etsimämme kesäauton: Honda Civic Type R:n. Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, Moottori etsi hiljattain käsiinsä ratapäiväsoveltuvaa kesäautoa. Parin huonokuntoisen Toyota Corolla T Sportin jälkeen päätimme laajentaa hakukriteereitä. Mielenkiintoisia vaihtoehtoja löytyykin runsaasti, suurin piirtein annettuun 5 000 euron budjettiin mahtuisi esimerkiksi Opel Astra OPC, Seat Leon Cupra, Seat Ibiza FR, Mini Cooper S ja Renault Megane Sport. Mikään näistä ei kuitenkaan sytytä välitöntä omistamisen halua. Muutenkin kesäauton etsiminen meidän budjetilla alkaa olla toivottomalle. Mitä halvempiin autoihin menee, sitä todennäköisemmin ne ovat olleet jossain vaiheessa rajussa käytössä jonkun lippispään ensiautona. Lopulta löydämme sen mitä alun perin etsimme: Honda Civic Type-R:n. Pyyntiä autolla on lähemmäs 6 000 euroa, mutta myyjä kertoo tiukaksi hinnaksi 5 400e. Ja mikä parasta: autolla on ajettu alle 200 000 kilometriä! Kiire auton ostamiseen alkaa jo painaa, sillä lehden deadline lähestyy päivä päivältä. Isot pamput hyväksyvät budjetin noston 400 eurolla, joten Civicin koeajo sovitaan seuraavalle päivälle. Nyt kuitenkin liikkeelle lähdetään jo huomattavasti skeptisemmin mielin kuin ensimmäisen auton koeajoon, entäs jos kyseessä on vain yksi romukasa lisää? Tällä kertaa auto sijaitsee Haukiputaalla Oulussa, joka on vain vajaan parin tunnin ajomatkan päässä allekirjoittaneen kotoa, joten pääsen itse tutkimusmatkalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Punaiseen verhottu harmaa Pihassa odottaa kuvien mukainen harmaa, tila-automaiset muodot omaava Honda. Sen maskia tosin koristaa teksti Type-R, ja viimeinen kirjain tietysti punaisella. Alla on Enkein valmistamat hyväkuntoiset Type-R:n alkuperäiset 17-tuumaiset vanteet, joita tosin pukee jo 9-vuotiaat kumit. Sisusta on likainen, mutta ehjän näköinen. Mallille tyypillistä on etupenkkien kuluminen, mutta edes kuljettajan istuimen verhoilu ei ole kulunut puhki asti, vaikka siitä selkeä jälki jo löytyykin. Etupuskurin lippa on eri sävyinen muun auton kanssa ja toinen umpio on toista sameampi. Nämä viittaavat usein kolarihistoriaan, mutta ainakin omistajan mukaan vanha lippa oli vaurioitunut kun siihen oli peruutettu toisella autolla. Ja muutenkin, suurin osa tämän ikäisistä autoista on ollut joskus kolarissa, eli sen ei kannata antaa estää kauppojen syntymistä, mutta toki varuillaan pitää olla. Alkuun pikainen öljyjen ja nesteiden tarkistus, ja sen jälkeen koeajolle. Moottori on lämmennyt jo noin kilometrin ajon jälkeen, joten todennäköisesti moottoria on pyöritetty ennen kuin tulimme sitä katsomaan. Tämä herättää pienen epäilyksen siitä, että onkohan autossa piileviä kylmäkäynnistysongelmia, mutta toisaalta myyjä on voinut myös käydä tarkistamassa jonkin aikaa seisoneen auton toimintaa. Kytkin tuntuu ottavan terävästi ja perinteisen kuusialueisen käsivaihteiston kautta vaihteet sujahtelevat paikalleen kuin itsestään. Ohjaus ei puolla lainkaan, ja vedot tuntuvat olevan tallella. Jarrut sen sijaan kahisevat ja tärryyttävät, mutta talven yli seisoneessa autossa tämä johtuu todennäköisesti jumivista liukutapeista tai jarrusatulasta. Ajamme läheisen ammattikoulun parkkipaikalle kurkkimaan auton alle: helmat vaikuttavat kovalle ja alusta on joskus muinoin massattukin. Pientä pintakuplintaa maalipinnasta löytyy, mutta ei mitään dramaattista – ennemminkin odotettua kun kyseessä on 2000-luvun alun japanilainen auto. Pakoputki pörisee, kuten sporttiautolle luonnollista onkin, mutta putkistossa saattaa olla aivan pientä vuotoa. Auto on kuitenkin katsastettu vastikään ja päästöt olivat olleet kunnossa, joten ei mahdollinen vuoto ainakaan paha ole. Takaisin ajaessa jarrujen tärinä alkaa jo vaimeta. Ohjaus ei ole enää mekaanisen tunnokas, mutta liioitellusta sähköisestä tehostuksesta huolimatta se ei tunnu tajuttoman tunnottomalta nykyautoihin verrattuna. Kierroslukumittarin ylittäessä kuuden tonnin rajan äkäisempi nokkaprofiili kykeytyy käyttöön ja VTECin tehopiikki tuntuu rajulta, vaikkei takaraivo liimaanukkaan niskatukeen. Tuntuma vaihteistoon on täydellinen, tila-automaisesti korkealle sijoitettu lyhyt vaihdekeppi lyhyillä siirroilla mahdollistaa nopeatkin vaihdot. Kaarteissa auto oikein pyytää lisää vauhtia, mutta toisen omistamalla autolla ajaessa pitää vielä hillitä itsensä. Ja nimenomaan vielä, ostopäätös on nimittäin syntynyt jo oikeastaan aikoja sitten: tämä on meidän uusi käytetty käyttötestiautomme. Honda Civic Type-R vm. 2002 Hinta: 29 400 € (vuonna 2002) Bensiinimoottori: 1 998 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, 147 kW (200 hv) / 7 400 r/min 196 Nm / 5 900 r/min Suorituskyky: 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus: 8,9 l / 100 km Mitat: (p/l/k) 4 135 / 1 695 / 1 425 mm, akseliväli 2 575 mm Omamassa: 1 270 kg Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?