7.6.2022 Ajoneuvot Rakkautta ensi rääkäisyllä – Moottorin käytetty kesäauto on Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä keritään käytetylläkin. Parin huonon käytetyn ehdokkaan jälkeen löysimme etsimämme kesäauton: Honda Civic Type R:n. Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, Moottori etsi hiljattain käsiinsä ratapäiväsoveltuvaa kesäautoa. Parin huonokuntoisen Toyota Corolla T Sportin jälkeen päätimme laajentaa hakukriteereitä. Mielenkiintoisia vaihtoehtoja löytyykin runsaasti, suurin piirtein annettuun 5 000 euron budjettiin mahtuisi esimerkiksi Opel Astra OPC, Seat Leon Cupra, Seat Ibiza FR, Mini Cooper S ja Renault Megane Sport. Mikään näistä ei kuitenkaan sytytä välitöntä omistamisen halua.Muutenkin kesäauton etsiminen meidän budjetilla alkaa olla toivottomalle. Mitä halvempiin autoihin menee, sitä todennäköisemmin ne ovat olleet jossain vaiheessa rajussa käytössä jonkun lippispään ensiautona.Lopulta löydämme sen mitä alun perin etsimme: Honda Civic Type-R:n. Pyyntiä autolla on lähemmäs 6 000 euroa, mutta myyjä kertoo tiukaksi hinnaksi 5 400e. Ja mikä parasta: autolla on ajettu alle 200 000 kilometriä! Kiire auton ostamiseen alkaa jo painaa, sillä lehden deadline lähestyy päivä päivältä.Isot pamput hyväksyvät budjetin noston 400 eurolla, joten Civicin koeajo sovitaan seuraavalle päivälle. Nyt kuitenkin liikkeelle lähdetään jo huomattavasti skeptisemmin mielin kuin ensimmäisen auton koeajoon, entäs jos kyseessä on vain yksi romukasa lisää?Tällä kertaa auto sijaitsee Haukiputaalla Oulussa, joka on vain vajaan parin tunnin ajomatkan päässä allekirjoittaneen kotoa, joten pääsen itse tutkimusmatkalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPunaiseen verhottu harmaaPihassa odottaa kuvien mukainen harmaa, tila-automaiset muodot omaava Honda. Sen maskia tosin koristaa teksti Type-R, ja viimeinen kirjain tietysti punaisella. Alla on Enkein valmistamat hyväkuntoiset Type-R:n alkuperäiset 17-tuumaiset vanteet, joita tosin pukee jo 9-vuotiaat kumit. Sisusta on likainen, mutta ehjän näköinen. Mallille tyypillistä on etupenkkien kuluminen, mutta edes kuljettajan istuimen verhoilu ei ole kulunut puhki asti, vaikka siitä selkeä jälki jo löytyykin.Etupuskurin lippa on eri sävyinen muun auton kanssa ja toinen umpio on toista sameampi. Nämä viittaavat usein kolarihistoriaan, mutta ainakin omistajan mukaan vanha lippa oli vaurioitunut kun siihen oli peruutettu toisella autolla. Ja muutenkin, suurin osa tämän ikäisistä autoista on ollut joskus kolarissa, eli sen ei kannata antaa estää kauppojen syntymistä, mutta toki varuillaan pitää olla.Alkuun pikainen öljyjen ja nesteiden tarkistus, ja sen jälkeen koeajolle. Moottori on lämmennyt jo noin kilometrin ajon jälkeen, joten todennäköisesti moottoria on pyöritetty ennen kuin tulimme sitä katsomaan. Tämä herättää pienen epäilyksen siitä, että onkohan autossa piileviä kylmäkäynnistysongelmia, mutta toisaalta myyjä on voinut myös käydä tarkistamassa jonkin aikaa seisoneen auton toimintaa.Kytkin tuntuu ottavan terävästi ja perinteisen kuusialueisen käsivaihteiston kautta vaihteet sujahtelevat paikalleen kuin itsestään. Ohjaus ei puolla lainkaan, ja vedot tuntuvat olevan tallella. Jarrut sen sijaan kahisevat ja tärryyttävät, mutta talven yli seisoneessa autossa tämä johtuu todennäköisesti jumivista liukutapeista tai jarrusatulasta.Ajamme läheisen ammattikoulun parkkipaikalle kurkkimaan auton alle: helmat vaikuttavat kovalle ja alusta on joskus muinoin massattukin. Pientä pintakuplintaa maalipinnasta löytyy, mutta ei mitään dramaattista – ennemminkin odotettua kun kyseessä on 2000-luvun alun japanilainen auto. Pakoputki pörisee, kuten sporttiautolle luonnollista onkin, mutta putkistossa saattaa olla aivan pientä vuotoa. Auto on kuitenkin katsastettu vastikään ja päästöt olivat olleet kunnossa, joten ei mahdollinen vuoto ainakaan paha ole. Takaisin ajaessa jarrujen tärinä alkaa jo vaimeta. Ohjaus ei ole enää mekaanisen tunnokas, mutta liioitellusta sähköisestä tehostuksesta huolimatta se ei tunnu tajuttoman tunnottomalta nykyautoihin verrattuna. Kierroslukumittarin ylittäessä kuuden tonnin rajan äkäisempi nokkaprofiili kykeytyy käyttöön ja VTECin tehopiikki tuntuu rajulta, vaikkei takaraivo liimaanukkaan niskatukeen. Tuntuma vaihteistoon on täydellinen, tila-automaisesti korkealle sijoitettu lyhyt vaihdekeppi lyhyillä siirroilla mahdollistaa nopeatkin vaihdot. Kaarteissa auto oikein pyytää lisää vauhtia, mutta toisen omistamalla autolla ajaessa pitää vielä hillitä itsensä. Ja nimenomaan vielä, ostopäätös on nimittäin syntynyt jo oikeastaan aikoja sitten: tämä on meidän uusi käytetty käyttötestiautomme. Honda Civic Type-R vm. 2002 Hinta: 29 400 € (vuonna 2002) Bensiinimoottori: 1 998 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, 147 kW (200 hv) / 7 400 r/min 196 Nm / 5 900 r/min Suorituskyky: 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus: 8,9 l / 100 km Mitat: (p/l/k) 4 135 / 1 695 / 1 425 mm, akseliväli 2 575 mm Omamassa: 1 270 kg Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.5.2024 Moottoripyörät Adventuremoottoripyörien vertailu: kolme erilaista seikkailijaa 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 5.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V – perusvarman ladattava ja lastattavampi painos 3.2.2024 Ajoneuvot MP24-messut: Hondan osaston ”karkkipyörä” messujen kaunein? 14.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Honda Jazz e:HEV – pieni suuri täyshybridi 27.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda e:Ny1 – mikä tässä maksaa 50 000 euroa? 22.12.2023 Ajoneuvot Hondalta maailman ensimmäinen moottoripyörän automaattikytkin 28.11.2023 Ajoneuvot Honda CB500 Hornet ja NX500 – Honda nimeää 500-kuutioiset uudelleen 25.11.2023 Ajoneuvot Honda CBR 600 RR – Supersport-luokan Honda palaa Euroopan mallistoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle