27.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda e:Ny1 – mikä tässä maksaa 50 000 euroa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda e:Ny1 tuntuu halvalle rihkamalle, mutta ikävä kyllä se on näistä vain toista. Hyvää: Toimintamatkaennustin, rattipainikkeet. Huonoa: Toimintamatka, lataus, laatuvaikutelma, ajettavuus. Sanotaan se heti alkuun. Reilut 50 000 euroa on vuonna 2023 paljon autosta, jonka käytössä oleva akkukapasiteetti on 61,8 kilowattituntia, ja teoreetinen lataustehon huippu on 78 kilowattia ja autossa ei ole akuston esilämmitystä. Samaan hintaluokkaan saa esimerkiksi nelivetoisen Tesla Model 3:n tai isoakkuisen Volkswagen ID.3:n, jotka painivat teknisiltä tiedoiltaan eri sarjassa kuin Honda e:Ny1. Mutta eihän autoa pelkästään listattujen numeroiden perusteella osteta. Ehkä osalle riittäisi hieman köykäisemmätkin sähköauto-ominaisuudet? Tällöin Honda voisi taistella osuudestaan markkinoilla esimerkiksi erinomaisen ajomukavuuden, laadun tai persoonallisuuden avulla. Ikävä kyllä e:Ny1 ei todellakaan tarjoa mitään edellä mainituista ominaisuuksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulospäin lupaava Ulkomuotojen arvioiminen on aina subjektiivista, mutta ensisilmäyksellä Honda e:Ny1 näyttää jopa houkuttelevalta, etenkin Aqua Topaz -metallivärissä. Sisällä huomion kiinnittää ensiksi kolmeen osaan jaoteltu 15,1-tuumainen keskinäyttö. Tietoviihdejärjestelmän logiikka tuntuu alkupläräyksellä kohtuullisen toimivalle, etenkin kun ilmastoinnin säädöt on jätetty kiinteästi näkyviin ruudun alimpaan kolmannekseen. Virrat kytkeytyy napista, ja niin ikään ajosuunta valitaan muovista kytkintä painaisemalla. Ratissa on perinteisiä painikkeita juuri sopiva määrä, eli siitä löytyy kaikki tarvittavat toiminnot. Sähkösäätöinen kuljettajan istuin ei ole markkinoiden mukavimpia, muttei huonoimpiakaan. Pidemmillä kuljettajilla voi olla vaikeuksia pystyn ajoasennon saamisessa, sillä etu- ja takakattoikkunoiden välinen palkki voi tulla pään tielle. Takakattoikkunan mekanismi on muuten idioottimainen. Liikkuvan verhon sijaan sen alta irtoaa kaksi erillistä luukkua, jotka pitäisi sitten saada tungettua johonkin talteen, jos haluaa ihastella taivasta. Kiinalaisempi kuin kiinalaiset itse Liikkeelle lähdetään renkaat voimakkaasti sutien luistoneston tehdessä kovasti töitä – vaikka kaasua ei ollut tarkoitus avata noin voimakkaasti. Seuraavien risteyksien jälkeen tulee selväksi, ettei kiihdytys ollutkaan erityisen voimakas, autosta vain puuttuu mekaaninen pito aivan kokonaan. Auto sutii ja puskee herkästi, ja näitä välttääkseen täytyy talvisin ajaa rata-automaisen leveitä ajolinjoja säilyttääkseen taajamassa ajonopeuden normaalissa. Etenkin taajamassa korviin kantautuu voimakasta taajuusmuuntajan vikinää, jonka erottaa vielä lähes 100 km/h -nopeudessakin. Tätä olisi voinut odottaa Hondan sijaan edullisilta kiinalaissähköautoilta, mutta joskus totuus yllättää. Rapsakassa pakkaskelissä auto tuntuu myös nitisevän ja natisevan. Tietoviihdejärjestelmä jumahtelee ja tökkii. Pintakova alusta nypyttää jatkuvasti. Ohjaus on sen sijaan kaikessa tunnottomuudessaan aivan kohtuullisella tolalla. Aikamatka 2010-luvulle Pidemmän matkan ajaminen etenkin talvikelissä e:Ny1:llä on tuskaista. Kulutus ei ole sähköautojen alimmasta päästä, joten kovemmilla pakkasilla toimintamatka jää reilun 200 kilometrin tuntumaan. Ja kun akustolle ei ole esilämmitystoimintoa, oli latausteho huonoimmillaan aluksi vain 20 kW:n luokkaa. Tyypillisesti latausteho tuntui alkavan 60 kW:n tuntumasta, ja nousevan parhaillaan luvatun huipun tuntumaan. Latausteho alkoi laskea portaittain 60 % varauksen jälkeen. 20 asteen pakkaskelissä akku latautui välin 10–80 % nopeimmillaan karvan alle 50 minuutin, joka on akkukoko huomioiden surkea suoritus. Keulaan sijoitettu kookas latausluukku kärsii Suomen talvessa herkästi jäätymisongelmista, eikä latauskaapelin vapautuspainiketta ole erikseen valaistu. Jotain hyvääkin sähköauto-osaamista Hondalta löytyy, nimittäin pakkasessakin varsin realistista arviota antava toimintamatkaennustin, joka ei ole vieläkään kaikissa automalleissa itsestäänselvyys. Hiljattain Honda uutisoi lopettavansa Honda E -sähköautomallinsa myynnin Euroopassa. Malli tuli markkinoilla vuonna 2020, eli sympaattisen näköinen pikkuauto sai kirvestä poikkeuksellisen nopeasti. Ikävä kyllä on todettava, ettei e:Ny1:lle voi odottaa juuri sen valoisampaa tulevaisuutta. Toisin voi käydä, mikäli esimerkiksi hinnoitteluun tulee niin merkittävä muutos, että auton voi hyväksyä kaikkine heikkouksineen. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda e:Ny1 Advance SÄHKÖAUTO, etuveto 150 kW (204 hv), 310 Nm Akku brutto / netto 68,8 / 61,8 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 78 kW WLTP-kulutus 18,2 kWh / 100 km toimintamatka 412 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,6 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 387 mm Leveys 1 790 mm Korkeus 1 584 mm Akseliväli 2 607 mm Tavaratila 344–1 136 l Omamassa 1 752 kg perävaunu 0/0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 53 320 € koeajoauto 54 439 € Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan