27.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda e:Ny1 – mikä tässä maksaa 50 000 euroa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda e:Ny1 tuntuu halvalle rihkamalle, mutta ikävä kyllä se on näistä vain toista. Hyvää: Toimintamatkaennustin, rattipainikkeet. Huonoa: Toimintamatka, lataus, laatuvaikutelma, ajettavuus. Sanotaan se heti alkuun. Reilut 50 000 euroa on vuonna 2023 paljon autosta, jonka käytössä oleva akkukapasiteetti on 61,8 kilowattituntia, ja teoreetinen lataustehon huippu on 78 kilowattia ja autossa ei ole akuston esilämmitystä. Samaan hintaluokkaan saa esimerkiksi nelivetoisen Tesla Model 3:n tai isoakkuisen Volkswagen ID.3:n, jotka painivat teknisiltä tiedoiltaan eri sarjassa kuin Honda e:Ny1.Mutta eihän autoa pelkästään listattujen numeroiden perusteella osteta. Ehkä osalle riittäisi hieman köykäisemmätkin sähköauto-ominaisuudet? Tällöin Honda voisi taistella osuudestaan markkinoilla esimerkiksi erinomaisen ajomukavuuden, laadun tai persoonallisuuden avulla.Ikävä kyllä e:Ny1 ei todellakaan tarjoa mitään edellä mainituista ominaisuuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlospäin lupaavaUlkomuotojen arvioiminen on aina subjektiivista, mutta ensisilmäyksellä Honda e:Ny1 näyttää jopa houkuttelevalta, etenkin Aqua Topaz -metallivärissä. Sisällä huomion kiinnittää ensiksi kolmeen osaan jaoteltu 15,1-tuumainen keskinäyttö. Tietoviihdejärjestelmän logiikka tuntuu alkupläräyksellä kohtuullisen toimivalle, etenkin kun ilmastoinnin säädöt on jätetty kiinteästi näkyviin ruudun alimpaan kolmannekseen.Virrat kytkeytyy napista, ja niin ikään ajosuunta valitaan muovista kytkintä painaisemalla. Ratissa on perinteisiä painikkeita juuri sopiva määrä, eli siitä löytyy kaikki tarvittavat toiminnot.Sähkösäätöinen kuljettajan istuin ei ole markkinoiden mukavimpia, muttei huonoimpiakaan. Pidemmillä kuljettajilla voi olla vaikeuksia pystyn ajoasennon saamisessa, sillä etu- ja takakattoikkunoiden välinen palkki voi tulla pään tielle. Takakattoikkunan mekanismi on muuten idioottimainen. Liikkuvan verhon sijaan sen alta irtoaa kaksi erillistä luukkua, jotka pitäisi sitten saada tungettua johonkin talteen, jos haluaa ihastella taivasta.Kiinalaisempi kuin kiinalaiset itseLiikkeelle lähdetään renkaat voimakkaasti sutien luistoneston tehdessä kovasti töitä – vaikka kaasua ei ollut tarkoitus avata noin voimakkaasti. Seuraavien risteyksien jälkeen tulee selväksi, ettei kiihdytys ollutkaan erityisen voimakas, autosta vain puuttuu mekaaninen pito aivan kokonaan. Auto sutii ja puskee herkästi, ja näitä välttääkseen täytyy talvisin ajaa rata-automaisen leveitä ajolinjoja säilyttääkseen taajamassa ajonopeuden normaalissa.Etenkin taajamassa korviin kantautuu voimakasta taajuusmuuntajan vikinää, jonka erottaa vielä lähes 100 km/h -nopeudessakin. Tätä olisi voinut odottaa Hondan sijaan edullisilta kiinalaissähköautoilta, mutta joskus totuus yllättää.Rapsakassa pakkaskelissä auto tuntuu myös nitisevän ja natisevan. Tietoviihdejärjestelmä jumahtelee ja tökkii. Pintakova alusta nypyttää jatkuvasti. Ohjaus on sen sijaan kaikessa tunnottomuudessaan aivan kohtuullisella tolalla.Aikamatka 2010-luvullePidemmän matkan ajaminen etenkin talvikelissä e:Ny1:llä on tuskaista. Kulutus ei ole sähköautojen alimmasta päästä, joten kovemmilla pakkasilla toimintamatka jää reilun 200 kilometrin tuntumaan. Ja kun akustolle ei ole esilämmitystoimintoa, oli latausteho huonoimmillaan aluksi vain 20 kW:n luokkaa. Tyypillisesti latausteho tuntui alkavan 60 kW:n tuntumasta, ja nousevan parhaillaan luvatun huipun tuntumaan. Latausteho alkoi laskea portaittain 60 % varauksen jälkeen. 20 asteen pakkaskelissä akku latautui välin 10–80 % nopeimmillaan karvan alle 50 minuutin, joka on akkukoko huomioiden surkea suoritus.Keulaan sijoitettu kookas latausluukku kärsii Suomen talvessa herkästi jäätymisongelmista, eikä latauskaapelin vapautuspainiketta ole erikseen valaistu.Jotain hyvääkin sähköauto-osaamista Hondalta löytyy, nimittäin pakkasessakin varsin realistista arviota antava toimintamatkaennustin, joka ei ole vieläkään kaikissa automalleissa itsestäänselvyys.Hiljattain Honda uutisoi lopettavansa Honda E -sähköautomallinsa myynnin Euroopassa. Malli tuli markkinoilla vuonna 2020, eli sympaattisen näköinen pikkuauto sai kirvestä poikkeuksellisen nopeasti. Ikävä kyllä on todettava, ettei e:Ny1:lle voi odottaa juuri sen valoisampaa tulevaisuutta. Toisin voi käydä, mikäli esimerkiksi hinnoitteluun tulee niin merkittävä muutos, että auton voi hyväksyä kaikkine heikkouksineen.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHonda e:Ny1 AdvanceSÄHKÖAUTO, etuveto 150 kW (204 hv), 310 Nm Akku brutto / netto 68,8 / 61,8 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 78 kW WLTP-kulutus 18,2 kWh / 100 km toimintamatka 412 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,6 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 387 mm Leveys 1 790 mm Korkeus 1 584 mm Akseliväli 2 607 mm Tavaratila 344–1 136 l Omamassa 1 752 kg perävaunu 0/0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 53 320 € koeajoauto 54 439 € Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”