14.2.2022

Käytetyt erikoisuudet – Seat Leon Cupra 2.8 V6

Käytetty erikoisuus – Seat Leon Cupra 2.8 V6 – tori autot

Nelivetoinen tehokas viistoperä olisi herkkua talven sohjon selättämiseen. Vuosituhannen vaihteen Seat Leon Cupra 2.8 V6 tarjoaa juuri tätä.

Lokakuussa 1998 esiteltiin porrasperäinen Seat Toledo (1M2). Tätä seurasi Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1999 viistoperäinen versio Leon (1M1), joka onkin takaoveen asti identtinen. Vajaata vuotta myöhemmin kaiken katalonialaisen temperamentin omannut Seat Leon Cupra 2.8 V6 näki päivänvalon.

Koko mainitun malliston perusrakenteena toimii Volkswagen-konsernin PQ34/A4, jonka jakajista tunnetuimmat lienevät Golf IV ja Bora (1J) sekä ensimmäisen sukupolven Audi A3 (8L) ja ensimmäinen modernin ajan Škoda Octavia. Myös konsernin muita malleja valmistettiin samalle perustalle.

Nelivetoiset sporttimallit olivat jo mainittu Cupra 2.8 V6 sekä lisähinnasta nelivetoisenakin tarjottu Sport 1.8 20VT4. Näissä oli mielenkiintoisena yksityiskohtana, muusta mallistosta poiketen, 62 litrainen polttoainetankki. Samalla tavaratilan vetoisuus pieneni 340 litrasta 270 litran lukemaan.

Lisää tehoa, tarkoitti myös lisää pitoa. Ensimmäisen sukupolven Leonin vakiorengaskoko oli aikanaan 195/65 R15, mutta Cupran koko pari tuumaa reilumpi 225/45 R17. Vanteiden takaa löytyy nelivetomalleissa aina neljä kappaletta jäähdytettyjä levyjarruja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Seat Leon Cupra 2.8 V6

Tampereelta tulee viikon Käytetty erikoisuus vuosimallin 2001 Seat Leon Cupra 2.8 V6 ja tämä tarkoittaa samalla nelivetoisuutta. Käyttöönotto on merkitty tapahtuneen syyskuussa 2001 ja mittarilukemaksi 232 000 kilometriä.

Mallinimestä voi jo päätellä viisiovisen auton keulalta löytyvän 2,8-litraisen vapaasti hengittävän V6-moottorin, mutta kyseessä on itse asiassa oikeammin erikoinen välimalli VR6. Sylinterien välinen kulma on erittäin pieni, jolloin ne ovat hyvin lähekkäin. Sylinterien määräkään ei ole kovin tyypillistä tämän kokoluokan viistoperässä – etenkään nelivetojärjestelmään yhdistettynä.

Tehoa on tehtaalta tarjolla 150 kilowattia, eli toisin sanoen 204 hevosvoimaa. Huippuvääntö 270 newtonmetriä on tarjolla kierrosluvulla 3200 kierrosta minuutissa. Venttiilejä on 4 jokaista sylinteriä kohden, joten kokonaisluvuksi saadaan 24.

Kuten jo toivottavasti riittävän moneen kertaan on toistettu, tämä kuuma viistoperä vetää neljällä pyörällä. Yhdessä moottorin sylinterimäärän kanssa juuri tämä tekee tästä Leonista kovin erityisen luokkansa edustajan. Välityksiä valitaan käsin vaihteiston kuudesta pykälästä.

Värinä on Cupran varhaiselle tuotannolle lähes ikoninen sitruunankeltainen. Lasinen kattoluukku on jollakin tavalla myös osa ulkonäköä. Etupuskuri näyttäisi haljenneen, mutta uuden ehjän maalaamattoman etupuskurin luvataan kuuluvan kauppaan.

Ohjaamosta tunnistaa heti aikalaisen Audin A3 -mallin kojelaudan, josta löytyy varusteina esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin käyttöpaneeli. Etumatkaajille löytyvät reilulla sivuttaistuella varustetut jakkarat, joiden puolinahkaverhoilun kankaiseen keskiosaan on verhoiltu malliversiotarkenteet. Cupra on muodostunut omaksi automerkkibrändikseen vasta vuosia myöhemmin.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat