4.2.2016

Ducati: pieni valmistaja – eniten uutuuksia

MP16 Ducati Monster R

Ducati panostaa ahkerastii uusiin malleihin ja laajentaa tuotevalikoimaansa.

Italian Bolognassa sijaitsevalla Ducatin tuotekehitysosastolla tehdään pitkiä päiviä. Italialaisvalmistaja esittelee uusia malleja tälle vuodelle enemmän kuin mikään muu merkki. Näin siitä huolimatta, että 55 000 moottoripyörän vuosituotannollaan Ducati on selvästi pienempi toimija kuin esimerkiksi sen eurooppalaiset kilpailijat KTM ja BMW.

Vuoden 2016 uutuusmalleja on kaikkiaan seitsemän. Tosin osa niistä on hyvin rajoitetusti valmistettavia erikoismalleja. Ducatin uutuudet tärkeysjärjestyksessä:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rento ja suorituskykyinen XDiavel

Uusi XDiavel on hyvä esimerkki Ducatin pyrkimyksestä kasvattaa mallistoaan laajemmaksi. Rento cruiser-tyyppinen ajoasento on yhdistetty Ducatille tunnusomaiseen sporttiseen suorituskykyyn. Lopputuloksena on moottoripyörä, joka edustaa uudenlaista ajattelua eikä sillä ole suoranaisia kilpailijoita markkinoilla. Tämä design-osaston taidonnäyte on varma huomiomagneetti myös MP16 -näyttelyssä. Hinta alk. 27 990 €.

Ducati XDiavel
Ducati XDiavel

Allroadpyörä Multistrada 1200 Enduro

Uusimmalla 160-hevosvoimaisella moottorilla varustettu Multistrada 1200 on allroadmoottoripyörien tehokuningas, mutta tähän asti sitä on pidetty lähinnä asvaltille tarkoitettuna mallina. Uusi Multistrada 1200 Enduro pidemmillä 200 millin joustomatkoilla, pinnavanteilla ja 19-tuumaisella eturenkaalla laajentaa mallin käyttöalueen selvästi myös soralle. 30 litran polttoainetankki harventaa tankkaustaukoja pitkillä matkoilla ja yksipuoleisen takahaarukan korvaava perinteinen kaksipuoleinen malli antaa uskottavuutta rankempiin olosuhteisiin. Hinta alk. 29 990 €.

Ducati Multistrada1200 Enduro

Kaksikko Hypermotard ja Hyperstrada

Hyperien moottorikoko on kasvanut 821 kuutiosta 937 kuutioon. Huipputeho on kasvanut vain kolme hevosvoimaa mutta isomman iskutilavuuden ansiosta vääntökäyrä kulkee nyt korkeammalla. Saman perustekniikan jakavista malleista Hypermotard on supermotomainen nakupyörä kun taas Hyperstradan ergonomia pienine tuulilaseineen on suunnattu pidemmille matkoille. Moottorin mallinimenä on 939 Testastretta 11, jossa lukema 11 tarkoittaa ”overlappia” eli imu- ja pakoventtiilien yhtäaikaista aukioloaikaa kampiakselin asteina. Overlap-lukemana 11 astetta on alhainen, ja sillä saavutetaan hyvä polttoainetalous. Hypermotard alk. 17 190 € ja Hyperstrada alk. 18 990 €.

Ducati Hypermotard 939

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikku-Panigale 959

Ducatien iskutilavuus poikkeaa hauskasti muutamalla kuutiosenttimetrillä mallimerkinnästä, pikku-Panigalenkin todellinen iskutilavuus on 955 kuutiota. Edelliseen ”korimalliin” verrattuna iskutilavuutta on kasvatettu 57 kuutiota. Sporttipyörälle tärkeät lukemat kuuluvat nyt 115,5 kW (157 hv) / 10 500 r/min ja 107,4 Nm / 9 000 r/min. Eniten uudessa pikku-Panigalessa on etukäteen puhuttanut pakoputkisto, sillä aiemmin moottorin alla sijainnut vaimenninyksikkö on korvattu sivulle tulevalla isokokoisella kaksoisäänenvaimentimella. Hinta alk. 24 490 €.

Ducati Panigale 959

Rajoitettu Scrambler Sixty2

”Kuuskakkonen” on tarkoitettu A2-korttiluokkaan, jossa moottorin maksimitehoksi on rajoitettu 35 kilowattia. Kun ”ison” Scramblerin moottori on 803-kuutioinen ja 75-hevosvoimainen, niin Sixty2:n lukemat ovat 399 kuutiota ja 41 hevosvoimaa. Molempien moottorit ovat tyypiltään V2, ja saman rungon jakavien mallien painoero on vain kolme kiloa. Sixty2 on 1 500 euroa edullisempi kuin isojen Scramblerien edullisin versio Icon. Hinta 11 290 €.

Ducati Scrambler Sixty2

156 mutkan Multistrada Pikes Peak

Yhdysvalloissa Coloradossa ajetaan vuosittain auto- ja moottoripyöräkilpailu, jossa kiivetään 20 kilometrin reitti Pikes Peak -vuorelle. Lähtöpaikka on 2 800 metrin korkeudella ja maali 4 300 metrissä. Matkalla on 156 mutkaa. Ducati on voittanut Multistradalla moottoripyöräluokan neljästi. Sen kunniaksi on rakennettu kilpailussa käytetyn pyörän ”replica”.

Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Scrambler Flat Track Pro

Kolme kertaa Superbiken maailmanmestariksi Ducatilla ajanut australialainen Troy Bayliss jäähdyttelee kilpailu-uransa jälkeen ajamalla Dirt Track -kilpailuja. Niissä käytettävät kilpurit ovat olleet esikuvana Scramblerin Flat Track Pro -erikoismallille. Troy Bayliss on ollut näyttävästi mukana Ducatin esitellessä tätä erikoismallia.

Ducati Scrambler Flat Track Pro

Urheilulliseen ajoon Ducati Monster R

Ducati Monster R esiteltiin ja koeajettiin jo viime vuoden lopulla, mutta oikeammin sitäkin voi kutsua vuoden 2016 uutuudeksi. 160 hevosvoimaa ja 180 kiloa antavat huiman tehopaino-suhteen. Öhlins-jousitus ja Marchesinin kevyet takovanteet takaavat loistavan ajettavuuden. Pirellin Diablo Super Corsa -renkaissa on lähes ratarenkaiden pito. Öhlins-ohjausiskari varmistaa rauhallisen käyttäytymisen urheilullisessa ajossa. Hinta 20 360 eur.

MP16 Ducati Monster R
Ducati Monster R

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati ja Antti Hentinen

Lue lisää MP16 -messujen tarjonnasta!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat