9.4.2021

Ensimmäinen täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä – ja nimikin lyheni

Cupra Born – ensimmäinen täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä

Tuleva täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä esittelyään silmällä pitäen ja ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen vielä tämän vuoden aikana.

Vuonna 2018 omaksi automerkikseen eriytyneen sporttibrändin ensimmäinen täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä pohjoisen napapiirin tuntumassa. Tämä kertoo lanseerauksen ja tuotannon olevan jo jokseenkin lähellä.

Muistutus on aiheellinen, sillä viimeksi Moottori kuuli täyssähköisestä Cupra el-Bornista sen julkistuksen yhteydessä heinäkuussa 2020 ja sen jälkeen nimikin on ehtinyt vaihtua. Näillä näkymin tribaalitatskamerkin takaa tulee löytymään lyhyemmin ja yksinkertaisemmin vain Cupra Born.

Cupra Born – ensimmäinen täyssähköinen Cupra talvitestissä

Se mitä autosta tiedämme on kiihtyvyys paikaltaan 50 kilometrin tuntinopeuteen, akun kapasiteetti, lupailtu sähköinen toimintamatka sekä pikalatausteho. Nämä löytyvät kaikki yllä linkitetystä alkuperäisestä julkistuksesta. Lyhyesti sanottuna kyseessä on Volkswagen Groupin MEB-perusrakenteelle pohjautuva Cupran versio Volkswagen ID.3 -sähköautosta.

Cupra Born – ensimmäinen täyssähköinen Cupra talvitestissä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cupra oli talvitesteissä

Talvitesteissä, jopa 30 celsiusasteen pakkasessa, suoritetaan yli 1 000 erilaista koetta ja arviota. Näillä arvioidaan ajettavuutta, mukavuutta ja teknologian toimintaa. Seat kertoo käytössä olleen kuuden neliökilometrin rata-alueen, tai suomalaisittain jääradan, järven jäällä.

Täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä näissä olosuhteissa kahden talven ajan ja nyt viimeisetkin vaiheet ovat olleet jo käsillä. Näiden aikana on suoritettu yli 30 000 kilometrin mittainen kestotesti sisältäen ajamista sekä päivällä että yöllä.

Tämä antaisi samalla lupauksia, että myös sähköistä suorituskykyä on arvioitu talvisissa olosuhteissa. Toivottavasti tätä on tehty riittävän aikaisessa vaiheessa viileiden kelien toimintamatkan ja akun lataustehon maksimoimiseksi. Moottori on jo ehtinyt arvioida konsernisisaren Volkswagen ID.3 -mallin talviominaisuuksia varsin kattavasti.

Cupra Born – ensimmäinen täyssähköinen Cupra talvitestissä

Merkin imagon mukaisesti erityistä huomiota kerrotaan kiinnitetyn ajettavuuteen, vaikka tästä käytetäänkin lehdistötiedotteessa muodikasta sanaa dynaamisuus. Tähän liittyen säätyvän iskunvaimennuksen ja jousituksen säätöjä on hiottu jääradalla. Samoin standardinmukaisia jarrutuskokeita on tehty erilaisilla alustoilla, mukaan lukien pitoerolla auton eri puolen pyörien välillä.

Mukavuuden osalta Cupra painottaa lämmitystehoa ja ilmastointijärjestelmän optimointia. Samaan aikaan on haluttu hiljainen, mutta tehokas ilmanvaihto. Tätä varten on hyödynnetty muun muassa 3d-tulostimia erilaisten mallinnettujen vaihtoehtojen nopeaan käytännön testaamiseen.

Merkin ensimmäinen täyssähköauto tulee olemaan nimeltään Cupra Born ja talvitestaus oli jälleen yksi vaihe eteenpäin sen tiellä tuotantoon. Valmistaja kertoo tietenkin testien sujuneen hienosti ja ongelmitta, mutta joudumme vielä odottamaan omaa arviotamme.

Cupra Bornin lopullinen, ja täysimittainen, julkistus tapahtuu toukokuun alussa ja Suomeen ensimmäiset autot saapuvat loppuvuodesta 2021.

Kuvat ja lähde: Seat

Luetuimmat