9.4.2021 Ajoneuvot Ensimmäinen täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä – ja nimikin lyheni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuleva täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä esittelyään silmällä pitäen ja ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen vielä tämän vuoden aikana. Vuonna 2018 omaksi automerkikseen eriytyneen sporttibrändin ensimmäinen täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä pohjoisen napapiirin tuntumassa. Tämä kertoo lanseerauksen ja tuotannon olevan jo jokseenkin lähellä. Muistutus on aiheellinen, sillä viimeksi Moottori kuuli täyssähköisestä Cupra el-Bornista sen julkistuksen yhteydessä heinäkuussa 2020 ja sen jälkeen nimikin on ehtinyt vaihtua. Näillä näkymin tribaalitatskamerkin takaa tulee löytymään lyhyemmin ja yksinkertaisemmin vain Cupra Born. Se mitä autosta tiedämme on kiihtyvyys paikaltaan 50 kilometrin tuntinopeuteen, akun kapasiteetti, lupailtu sähköinen toimintamatka sekä pikalatausteho. Nämä löytyvät kaikki yllä linkitetystä alkuperäisestä julkistuksesta. Lyhyesti sanottuna kyseessä on Volkswagen Groupin MEB-perusrakenteelle pohjautuva Cupran versio Volkswagen ID.3 -sähköautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Cupra oli talvitesteissä Talvitesteissä, jopa 30 celsiusasteen pakkasessa, suoritetaan yli 1 000 erilaista koetta ja arviota. Näillä arvioidaan ajettavuutta, mukavuutta ja teknologian toimintaa. Seat kertoo käytössä olleen kuuden neliökilometrin rata-alueen, tai suomalaisittain jääradan, järven jäällä. Täyssähköinen Cupra oli talvitesteissä näissä olosuhteissa kahden talven ajan ja nyt viimeisetkin vaiheet ovat olleet jo käsillä. Näiden aikana on suoritettu yli 30 000 kilometrin mittainen kestotesti sisältäen ajamista sekä päivällä että yöllä. Tämä antaisi samalla lupauksia, että myös sähköistä suorituskykyä on arvioitu talvisissa olosuhteissa. Toivottavasti tätä on tehty riittävän aikaisessa vaiheessa viileiden kelien toimintamatkan ja akun lataustehon maksimoimiseksi. Moottori on jo ehtinyt arvioida konsernisisaren Volkswagen ID.3 -mallin talviominaisuuksia varsin kattavasti. Merkin imagon mukaisesti erityistä huomiota kerrotaan kiinnitetyn ajettavuuteen, vaikka tästä käytetäänkin lehdistötiedotteessa muodikasta sanaa dynaamisuus. Tähän liittyen säätyvän iskunvaimennuksen ja jousituksen säätöjä on hiottu jääradalla. Samoin standardinmukaisia jarrutuskokeita on tehty erilaisilla alustoilla, mukaan lukien pitoerolla auton eri puolen pyörien välillä. Mukavuuden osalta Cupra painottaa lämmitystehoa ja ilmastointijärjestelmän optimointia. Samaan aikaan on haluttu hiljainen, mutta tehokas ilmanvaihto. Tätä varten on hyödynnetty muun muassa 3d-tulostimia erilaisten mallinnettujen vaihtoehtojen nopeaan käytännön testaamiseen. Merkin ensimmäinen täyssähköauto tulee olemaan nimeltään Cupra Born ja talvitestaus oli jälleen yksi vaihe eteenpäin sen tiellä tuotantoon. Valmistaja kertoo tietenkin testien sujuneen hienosti ja ongelmitta, mutta joudumme vielä odottamaan omaa arviotamme. Cupra Bornin lopullinen, ja täysimittainen, julkistus tapahtuu toukokuun alussa ja Suomeen ensimmäiset autot saapuvat loppuvuodesta 2021. Kuvat ja lähde: Seat Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt