Fahr M44 Super V8 Turbo – maailman nopein leikkuupuimuri

Ajoneuvot Autonäyttely Uutinen 31.3.2018

Fahr M44 Super V8 Turbo – maailman nopein leikkuupuimuri

Cadillacin 500-kuutiotuumainen tuplaturbotettu V8-moottori ja 500 hevosvoimaa. Tällä leikkuupuimurilla on täysin laillista ajaa kadulla. Miten tämä on mahdollista Suomessa?

American Car Show’n melkeinpä kunniapaikalla keskellä näyttelyhallia on auringon haalistama Fahr M44 Super -leikkuupuimuri. Muuten vakiolta näyttävän leikkuupuimurin ohjaamon alta pilkistää Cadillacin 8,2-litrainen moottori ja kaksi turboahdinta. Tämä näyttää yhtä erikoiselta idealta kuin joskus aikaisemmin nähdyt Pappa-Tunturi Hayabusan moottorilla, ahdetun V8-moottorin voimalla liikkuva Boss Hoss -runkoinen mönkijä tai kiihdytysautoksi muutettu pumppukoneinen Rolls Royce Silver Shadow. Eikä ihme, sillä kaikkien näiden takaa löytyy sama parivaljakko, kurikkalaiset Petri Plosila ja Raine Savioja.

Vakavamieliset kaverukset Petri Plosila ja Raine Savioja.

– Idea tähän tuli salmiakkikossupullosta, joten ehdotan että se pitäisi kieltää, tuumaa Savioja.
Selkeä tavoitekin rakentamisella on koko ajan ollut kristallinkirkkaana mielessä.
– Koko ajan on ollut kieli poskessa ja toivotaan että lopputulos ärsyttäisi monia.
Jos puimuri näyttääkin päältä lähes vakiolta, niin mitä löytyy sisältä. Tuskin sentään perinteistä varstasiltaa tai kohlimia.
– Se on sisältä kuin meidän päät, ei siellä ole kuin tyhjää. Ja muutama olut.

Fahr M44 Super V8 Turbo – maailman nopein leikkuupuimuri

Stage 3 -virityspaketti

Yhdessä mielessä Fahr M44 Super kuitenkin poikkeaa Saviojan ja Plosilan aikaisemmin rakentamista laitteista.
– Kaikista näistä rakennetuista vehkeistä tämä ensimmäinen, joka on täysin katulaillinen, kehuvat miehet rinta rottingilla.
Selitys tähän on yksinkertainen. Leikkuupuimuri on maatalouskone eikä sitä tarvitse rekisteröidä. Saviojan mukaan asiaan on saatu myös lähellä viranomaistahoa oleva hyväksyntä.
– Petrin naapurissa asuu poliisi ja sen rouva kävi jo ihmettelemässä, että mitä te nyt taas olette rakentaneet.

Ulkoisesti Fahr M44 Super on pyritty pitämään mahdollisimman vakiona, auringonhaalistamaa tiilenpunaista väriä myöten.
– Tää on muuten vakio mutta ollaan vaan asennettu Fahrin tehtaan Stage 3 -virityspaketti.

Fahr M44 Super V8 Turbo – maailman nopein leikkuupuimuri

Stage 3 syntyy kurikkalaisittain niin, että ostetaan ’76 avo-Cadillac, sahataan runko poikki rintapellin kohdalta ja pultataan Cadillacin moottorin, automaattivaihteiston ja rungon muodostama kokonaisuus kiinni Fahrin runkoon. Alkuperäisestä leikkuupuimurista poiketen vetävät etupyörät myös kääntyvät tässä versiossa, kun taas takapyörät on kiinteät. Hydraulikäsijarru vaikuttaa takapyöriin.

Takapyörinä on vanhan itsesitojan pyörät, joille on pyöräytetty moottoripyörän renkaat. Moottoripyörästä on lainattu takapyöriin myös jarrulevyt ja -satulat. Ajo-ominaisuuksia parantamaan on asennettu coilover-tolpat ja veitsivakaajat, kuten rata-autoissa on tapana. Etuvanteissa leveyden ja korkeuden suhde on kurikkalaisisäntien mielestä oikein päin, halkaisija on 15 tuumaa ja leveyttä tuuman verran enemmän.

Fahr M44 Super V8 Turbo – maailman nopein leikkuupuimuri

Perheauto jää kiihdytyksessä kakkoseksi?

Entäpä suorituskyky? Tehoa pitäisi olla ahtopaineista riippuen 400-500 hevosvoimaa ja painoksi arvioidaan 1500-2000 kiloa. Tällä tehopainosuhteella Fahr liikahtaa selvästi keskiverto perheautoa rivakammin.
– Ruiskun säätö on vielä kesken. Koskenkorvan vanhasta Autosähkö Matalamäen dynosta on jo varattu aika ja ovat luvanneet ettei tehomittaus maksa mitään, naureskelevat Plosila ja Savioja yhdessä.

Kesken haastattelun Plosilan puhelin soi ja mies tuijottaa ruutua hetken ennen kuin painaa punaista luurin kuvaa.
– Äitee soittaa ja kyselee pankkikortin perään. Tai sitten on tullut Amazonin verkkokaupan lasku, ei kannata vastata.
Niin, mitä rakentaminen on vakavasti ottaen tullut maksamaan?
– Ei me tiedetä. Äiteen vastakirjalla on haettu Osuuskaupasta osia ja loput on tehty itse.

Fahr M44 Super V8 Turbo – maailman nopein leikkuupuimuri

Jäädään odottelemaan mitä tämä vakavamielinen parivaljakko keksii rakentaa seuraavaksi.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat