31.7.2022

Ferrari 296 GT3 ja V6:n paluu kilpaoriin

Ferrarin näkemys GT3 -ratifioidusta kilpa-autosta vaihtaa seuraavaksi kaudeksi aihiota, kun 488 V8:eineen vaihtuu erinomaiseksi havaittuun 296:een. Se on tietysti monella tavalla parempi kuin edeltäjänsä.

FIA:n GT3 -luokkaa on Maranellon orien osalta vuodesta 2016 edustanut ahdetulla V8:lla varustettu 488 GT3. Sen perinnerakas tuotantomalli 488 on jo ehtinyt vaihtua F8 Tributoon, mutta kun nyt on aika vaihtaa GT3-aihiota, tuleekin kyseeseen uusi ja ihmeellinen lataushybridimalli V6:lla, 296 GTB.

GT3 -luokassa on toki sääntöjä, mutta voimalinjan toteutuksen puolesta valmistajilla on aika vapaat kädet. Ferrari on lähtenyt edelleen muokkaamaan 296:n 2,9-litraiseen, 120-asteiseen V6:een perustuvaa lataushybridivoimalinjaa, jossa suurimmat muutokset ovat tulleet vaihteistoon. Uudelleensuunniteltu, vain ratakäyttöön tarkoitettu vaihdelaatikko on eräänlainen robottivaihteisto, jossa kytkin toimii automaattisesti. Kuutta vaihdetta operoidaan ratin valitsimista eri tavalla kuin aiemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pureutuu rataan 20 prosenttia paremmin

Suurimmat muutokset katulailliseen 296:een verrattuna ovat tulleet (hytin lisäksi) auton aerodynamiikkaan. Jo katuversiossa lähes F1-tasoiseksi kehuttu aerodynamiikka on nyt siis vielä aivan eri tasolla. Valmistajan mukaan 488 GT3:een verrattuna downforcea on saatu parannettua 20 prosentin verran. Myös ohjaamon on kerrottu parantuneen, ja sieltä on esimerkiksi aikaisempaa parempi näkyvyys ulos sekä kulku sisään ja ulos.

296 GT3:a on kehitetty koko tuotantomallin olemassaolon ajan. Nyt käynnissä ovat viimeiset vaiheet tuhansien kilometrien mittaisesta testiohjelmasta. Tulikasteensa 296 GT3 saa ensi vuonna Daytonan ovaalin 24 tunnin ajoissa. Samaan aikaan 488 GT3:n FIA-ratifiointi raukeaa, joten viestikapula siirtyy V6-hybridiaikaan aivan oikeasti.

Lähde ja kuvat: Ferrari Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat