7.3.2019 Ajoneuvot Lajinsa tehokkain: Ferrari F8 Tributo on turboahtamisen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 720 hv, 2,9 sekuntia ja 340 kilometriä tunnissa. Ferrarin keskimoottorimalliston perusauto tarjoaa huimat luvut. Vain päiviä ennen Geneven autonäyttelyä ensiesitelty Ferrari F8 Tributo aiheutti hämmennystä, eikä vain huimalla 720 hevosvoiman huipputehollaan. Vaikka mallinimi ja julkaisuaika saivat epäilemään auton olevan rajoitettu erikoismalli, on oikeasti kyseessä seuraaja 488 GTB:lle. Kyse on kolmannesta automallista, joka perustuu 458 Italiassa esiteltyyn perusrakenteeseen. Kun 458 vielä turvautui ahtamattomaan V8-moottoriin, vei 488 GTB auton turboahdettuun aikakauteen. Panoksia vielä korotettiin urheilullisemmalla 488 Pista -erikoismallilla. Uusi F8 Tributo lainaa moottorinsa juuri 488 Pistasta. 3,9-litrainen V8 kehittää 720 hevosvoimaa 8000 kierroksella minuutissa, eli litratehoksi muodostuu huima 185 hv/l. Maksimivääntö, 770 newtonmetriä, saavutetaan kierrosluvulla 3 250 r/min. Moottorin kerrotaankin olevan osasyy auton nimeen: Tributon kerrotaan olevan kunnianosoitus sekä auton perusrakenteelle että voimanlähteelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokkaampaa aerodynamiikkaa Ferrari kertoo mallipäivityksen tuoneen auton aerodynamiikkaan 10 prosentin parannuksen. Samalla ilmavirtaa on parannettu auton jäähdyttimiin ja ilmanottoaukkoihin. Valmistaja kertoo keulaa hallitsevan S-Duct -kanavan olevan jatkokehitelmä Pista-mallin vastaavasta. Ilmakanavaan tehdyt muutokset tuovat 15 prosenttia lisää downforcea 488 GTB:hen verrattuna. Lisäksi uudet matalammat lediajovalot ovat vapauttaneet tilaa keulasta suuremmille jarrujen jäähdytyskanaville. Takalasi on vaihdettu Lexan-muovista valmistettuun, ja siihen tehdyt aukot muistuttavat 1990-luvun vaihteessa superautomaailmaa hallinneesta Ferrari F40:stä – edelleenkin yhdestä turboahtamisen symboleista. Ferrari F8 Tributon muotoilu on maranellolaisten omaa käsialaa. Hallittavampaa luonnetta Auton teknisiä järjestelmiä on päivitetty. Ferrari kertoo F8 Tributon korkean suorituskyvyn olevan nyt entistä suuremman kuljettajamäärän tavoitettavissa, kiitos esimerkiksi Ferrari Dynamic Enhancerin ja Side Slip Angle Control -järjestelmien tuoreimpien versioiden. Ajettavuutta parantanee myös 40 kilon painonsäästö 488 GTB:hen verrattuna. Loppuutlos on kieltämättä vaikuttava. F8 Tributon kerrotaan saavuttavan satasen vauhti 2,9 sekunnissa, ja 200 km/h menee rikki vain 7,8 sekunnissa. Huippunopeutta riittää 340 kilometriä tunnissa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?