27.6.2021

Ferrari 296 GTB – paluu V6:een ei tarkoita vauhdin hidastumista

Ferrari 296 GTB

Vaikka Ferrari 296 GTB perustuukin uuden V6-moottorin ympärille vuosikymmenten tauon jälkeen, ei pienempi sylinteriluku tarkoita juurikaan vähäisempiä menohaluja.

Ferrari 296 GTB saa nimensä 2,9 litran iskutilavuudesta sekä V6:n sylinteriluvusta, sillä italialaismerkki koki tarpeelliseksi korostaa uuden moottoriaikakauden alkamista mallimerkintää myöten. GTB puolestaan viittaa Gran Turismo Berlinettaan, eli 296 GTB on suunniteltu urheilulliseksi käyttöautoksi, eikä matkanteonkaan pitäisi olla sille vierasta.

Toisaalta, Ferrari itse käyttää uutta kaksipaikkaistaan ajamisen ilon korostamiseen ja tarvittaessa 296 GTB on saatavissa melko ratakireälläkin varustuksella. Ja tämä on vasta ensimmäinen malliversio.

Ferrari 296 GTB

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pieni ja pippurinen

296 GTB on Ferrarin kompaktein malli hetkeen, auton ollessa 4 565 mm pitkä ja akselivälin ollessa 2 600 mm. Leveys kirjataan lukemiin 1 958 mm. Sulavalinjaisen auton muotoilussa on haluttu palata jälleen yksinkertaiseen tyyliin. Tuulilasi on ensimmäistä kertaa visiirimallinen sarjatuotantomallissa. Lukuisista aerodynaamisista yksityiskohdista mainittakoon etuhelmasta löytyvä kulmikas elementti, jonka Ferrari itse on nimennyt "teetarjottimeksi". Ajovalojen muoto on uusi tulkinta klassisesta pisaramallista. Perässä huomioitavaa on Kamm-tyylinen perä sekä hiukan C8 Corvetteen vivahtavat takavalot. Aktiivinen takaspoileri on sekin hiukan tarjotinmallinen, sillä takapuskurin yläreunasta kohoava musta levy on melkoinen näky.

Ferrari 296 GTB

Sisätiloissa 296 GTB jatkaa muiden nyky-Ferrarien linjalla, eli ohjauspyörässä on siirrytty hipaisupintoihin. Kojelaudan keskellä oleva tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kuitenkin eliminoitu, antaen matkustajille lisää tilaa. Auto myös vanhennee monia aikalaisiaan paremmin. Keskikonsolista on jäljellä oikeastaan vain Ferrarin uusi vaihteisto, joka muistuttaa vanhoista kulissimanuaaleista ulkonäöllään. Matkustaja voi tarkkailla auton tapahtumia oman kosketusruudun kautta, joka on upotettu kojelautaan. Kaiuttimien ritilät on tehty muovista osana "Ferrarin muotoilullista puhtautta", mutta ainakin tehdas haluaa mainita asian.

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB on kuitenkin mielenkiintoisimmillaan konetilassa. 2,9-litrainen moottori on Ferrarin ensimmäinen 120° V6 katuautossa ja ensimmäinen katuauto V6 lähes 50 vuoteen. 120° V6 on kuitenkin tuttu F1-kilpureista. Tanssiva ori on keskittynyt isompiin moottoreihin verrattuna pyörivien massojen optimointiin ja kompakti V6 on mahdollistanut myös turboahdinten sijoittamisen sylinteriryhmien väliin ("kuuma vee"). Samasta syystä moottorin imupuoli on siirretty sylinterikansien ulkosivuihin. Ferrari itse tuntuu olevan innoissaan V6:n paluusta, muistellen jopa "piccolo V12" -lempinimeä.

Ferrari 296 GTB

Suoritusarvot ovat varsin vakuuttavat. Punaraja on kierrosluvulla 8 500 r/min ja huipputehot kirjataan 8 000 r/min kohdalla. Huipputeho on 486 kW (663 hv) ja huippuvääntö on 740 Nm (kierrosluvulla 6 250 r/min). Vaihteisto on kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti ja veto ohjataan vain taka-akselille.

Ai niin hei, se sähkö

Ferrarimaiseen tapaan merkki on luonut uuden lataushybridimallin, jonka vähiten mielenkiintoinen puoli on sähkö. Yhtiö ei edes kerro auton lataamisesta yhtään mitään. 122 kW sähkömoottori mahdollistaa lähes äänettömän ajamisen kaupungeissa. Täyssähkötilassa yhdellä latauksella voi ajaa 25 kilometriä, sillä akuston koko on verrattain maltillinen 7,45 kWh. Yhteensä voimalinjan teho kirjoitetaan 610 kilowattiin eli 830 hevosvoimaan, joten kovin laiskaksi pikku-Ferraria ei voi syyttää.

Kiihdytys 0–100 km/h taittuukin 2,9 sekunnissa, 0–200 km/h 7,3 sekunnissa ja huippunopeus on 330 km/h. Rata-ajoa suosiville tarjolla on isomman SF90:n tapaan Assetto Fiorano -käsittelypaketti, joka karsii autosta yli 12 kiloa painoa, nostaa aerodynaamisen downforcen määrää sekä säädettävän iskunvaimennuksen. Paketin myötä tarjolla on myös Lexan-polykarbonaatista tehty takalasi sekä Michelin Pilot Sport Cup 2R -renkaat.

296 GTB:n V6-voimalinja nähtäneen myös Ferrarin tulevassa Purosangue-katumaasturissa.

Ferrari 296 GTB asettuu mallistossa heti aloitusmallina olevan F8 Tributon kantaan ja sen hinta Italiassa on noin 36 000 euroa V8-isoveljeä enemmän. Samalla Assetto Fiorano -paketti maksaa noin 33 000 euroa.

Lähde ja kuvat: Ferrari

Luetuimmat