27.6.2021 Ajoneuvot Ferrari 296 GTB – paluu V6:een ei tarkoita vauhdin hidastumista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Ferrari 296 GTB perustuukin uuden V6-moottorin ympärille vuosikymmenten tauon jälkeen, ei pienempi sylinteriluku tarkoita juurikaan vähäisempiä menohaluja. Ferrari 296 GTB saa nimensä 2,9 litran iskutilavuudesta sekä V6:n sylinteriluvusta, sillä italialaismerkki koki tarpeelliseksi korostaa uuden moottoriaikakauden alkamista mallimerkintää myöten. GTB puolestaan viittaa Gran Turismo Berlinettaan, eli 296 GTB on suunniteltu urheilulliseksi käyttöautoksi, eikä matkanteonkaan pitäisi olla sille vierasta. Toisaalta, Ferrari itse käyttää uutta kaksipaikkaistaan ajamisen ilon korostamiseen ja tarvittaessa 296 GTB on saatavissa melko ratakireälläkin varustuksella. Ja tämä on vasta ensimmäinen malliversio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieni ja pippurinen 296 GTB on Ferrarin kompaktein malli hetkeen, auton ollessa 4 565 mm pitkä ja akselivälin ollessa 2 600 mm. Leveys kirjataan lukemiin 1 958 mm. Sulavalinjaisen auton muotoilussa on haluttu palata jälleen yksinkertaiseen tyyliin. Tuulilasi on ensimmäistä kertaa visiirimallinen sarjatuotantomallissa. Lukuisista aerodynaamisista yksityiskohdista mainittakoon etuhelmasta löytyvä kulmikas elementti, jonka Ferrari itse on nimennyt "teetarjottimeksi". Ajovalojen muoto on uusi tulkinta klassisesta pisaramallista. Perässä huomioitavaa on Kamm-tyylinen perä sekä hiukan C8 Corvetteen vivahtavat takavalot. Aktiivinen takaspoileri on sekin hiukan tarjotinmallinen, sillä takapuskurin yläreunasta kohoava musta levy on melkoinen näky. Sisätiloissa 296 GTB jatkaa muiden nyky-Ferrarien linjalla, eli ohjauspyörässä on siirrytty hipaisupintoihin. Kojelaudan keskellä oleva tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kuitenkin eliminoitu, antaen matkustajille lisää tilaa. Auto myös vanhennee monia aikalaisiaan paremmin. Keskikonsolista on jäljellä oikeastaan vain Ferrarin uusi vaihteisto, joka muistuttaa vanhoista kulissimanuaaleista ulkonäöllään. Matkustaja voi tarkkailla auton tapahtumia oman kosketusruudun kautta, joka on upotettu kojelautaan. Kaiuttimien ritilät on tehty muovista osana "Ferrarin muotoilullista puhtautta", mutta ainakin tehdas haluaa mainita asian. Ferrari 296 GTB on kuitenkin mielenkiintoisimmillaan konetilassa. 2,9-litrainen moottori on Ferrarin ensimmäinen 120° V6 katuautossa ja ensimmäinen katuauto V6 lähes 50 vuoteen. 120° V6 on kuitenkin tuttu F1-kilpureista. Tanssiva ori on keskittynyt isompiin moottoreihin verrattuna pyörivien massojen optimointiin ja kompakti V6 on mahdollistanut myös turboahdinten sijoittamisen sylinteriryhmien väliin ("kuuma vee"). Samasta syystä moottorin imupuoli on siirretty sylinterikansien ulkosivuihin. Ferrari itse tuntuu olevan innoissaan V6:n paluusta, muistellen jopa "piccolo V12" -lempinimeä. Suoritusarvot ovat varsin vakuuttavat. Punaraja on kierrosluvulla 8 500 r/min ja huipputehot kirjataan 8 000 r/min kohdalla. Huipputeho on 486 kW (663 hv) ja huippuvääntö on 740 Nm (kierrosluvulla 6 250 r/min). Vaihteisto on kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti ja veto ohjataan vain taka-akselille. Ai niin hei, se sähkö Ferrarimaiseen tapaan merkki on luonut uuden lataushybridimallin, jonka vähiten mielenkiintoinen puoli on sähkö. Yhtiö ei edes kerro auton lataamisesta yhtään mitään. 122 kW sähkömoottori mahdollistaa lähes äänettömän ajamisen kaupungeissa. Täyssähkötilassa yhdellä latauksella voi ajaa 25 kilometriä, sillä akuston koko on verrattain maltillinen 7,45 kWh. Yhteensä voimalinjan teho kirjoitetaan 610 kilowattiin eli 830 hevosvoimaan, joten kovin laiskaksi pikku-Ferraria ei voi syyttää. Kiihdytys 0–100 km/h taittuukin 2,9 sekunnissa, 0–200 km/h 7,3 sekunnissa ja huippunopeus on 330 km/h. Rata-ajoa suosiville tarjolla on isomman SF90:n tapaan Assetto Fiorano -käsittelypaketti, joka karsii autosta yli 12 kiloa painoa, nostaa aerodynaamisen downforcen määrää sekä säädettävän iskunvaimennuksen. Paketin myötä tarjolla on myös Lexan-polykarbonaatista tehty takalasi sekä Michelin Pilot Sport Cup 2R -renkaat. 296 GTB:n V6-voimalinja nähtäneen myös Ferrarin tulevassa Purosangue-katumaasturissa. Ferrari 296 GTB asettuu mallistossa heti aloitusmallina olevan F8 Tributon kantaan ja sen hinta Italiassa on noin 36 000 euroa V8-isoveljeä enemmän. Samalla Assetto Fiorano -paketti maksaa noin 33 000 euroa. Lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan