28.11.2020

Ferrari 488 GT Modificata – vain radalle

Ferrari 488 GT Modificata

Ferrari 488 GT Modificata on 700-hevosvoimainen rajatun erän ratalelu kaikkein varakkaimmille. Sen kerrotaan ottaneen oppia 488 GT3 ja 488 GTE -kilpa-autoista.

Ferrari 488 GT Modificata pyrkii tarjoamaan asiakkaiden ratapäiväleluun osan siitä teknologiasta, jota 488 GT3 ja 488 GTE -kilpurit ovat omanneet. Kyseessä on noin 700-hevosvoimainen tuplaturbotetulla V8-moottorilla varustettu rajatun erän erikoismalli. On kuitenkin hyvä huomioida, että 488 GT Modificata on tarkoitettu käytettäväksi yksinomaan rataapäivillä ja Ferrari Club Competizioni GT -tapahtumissa.

Tarkempia suoritusarvoja ei juuri kerrotakaan. Kierrosajat lienevät ainoat millä olisi muutenkaan mitään merkitystä ja rataleluksi tarkoitetun auton tapauksessa sekään ei välttämättä ole tärkein asia. Ajokokemus, nautinto ja ajettavuus lienevät ykkössijalla ja näitä voi olla hankala kuvailla autoa itse kokematta.

Suurin osa voi kuitenkin palauttaa lompakkonsa jo tässä vaiheessa takaisin taskuun. Edes paksu rahatukku ei välttämättä riitä auton ostamiseen. Ferrari, hyvin tyypilliseen tapaansa, tarjoaa autoa ostettavaksi vain heille, jotka ovat osallistuneet viime vuosina Ferrarilla joko Competizioni GT tai Club Competizioni GT -sarjaan. Hinta ei ole edes tiedossa.

Ferrari 488 GT Modificata

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari 488 GT Modificata

Tuo nimi Ferrari 488 GT Modificata pitää sisällään viimeisen osan "Modificata", joka liitetään Ferrarin mukaan autoihin joiden suorituskykä on venytetty entistäkin pidemmälle. Uutuus lupaa yhdistellä GT3- ja GTE-versioissa nähtyjä ratkaisuja maksimaalisen suorituskyvyn irroittamiseksi. Erityisesti voimalinjan osalta tämä on mahdollista, sillä FIA:n säännöt eivät rajoita ratalelun suorituskykyä.

Ferrari 488 GT Modificata

Ferrari onkin kehittänyt jo tuttua kahdesti turboahdettua V8-moottoria eteenpäin ja ottanut mukaan joitakin kilpa-autossa hyväksi todettuja yksittäisiä komponentteja. Huipputehoa on nyt noin 700 hevosvoimaa osin myös ohjelmoinnin ansiosta, mutta valmistajan mukaan tietenkin luotettavuudesta tinkimättä.

Vaihteiston kerrotaan olevan asiakkaan tarpeen mukaan tarjolla useilla eri välityksillä ja kytkin on hiilikuitua. Nämä auttavat siirtämään moottorin kasvaneen voiman pyörille.

Tehdas päätti käyttää 488 GTE -mallin -jousitusratkaisua, joten se on lainattu varsin suoraan kilpakäytöstä. Jarrujärjestelmä on kehitetty Ferrarille tuttuun tapaan yhteistyössä Brembon kanssa ja jarrusatulat jaetaan kuulemma kilpa-autojen kanssa. Lukkiutumattomista jarruista vastaava ABS-järjestelmä on ilmeisesti sama kuin Ferrari 488 GT3 Evo 2020 -kilpa-autossa.

Myös aerodynamiikasta on huolehdittu. Erityisesti auton etupäässä saavutettava downforce on aiempaa suurempi, mutta tähän on pystytty kasvattamatta vastusta. Lopputuloksena on yli 1000 kilogrammaa downforcea nopeudella 230 kilometriä tunnissa. Auton näkyvä kori on, alumiinikattoa lukuunottamatta, lähes kokonaan hiilikuitua.

Ferrari 488 GT Modificata

Myös varustelun osalta Ferrari 488 GT Modificata on suunniteltu radalle, sillä vakiovarusteluun kuuluu muun muassa V-Box ja Boschin telemetriadataa keräävä järjestelmä. Kokonaisuus sallii ladata kerätyt tiedot kätevästi suoraan usb-tikulle. Tämä on eräs harvoja autoja, jonka vakiovarustelussa mainitaan toisen istuimen kuuluvan kauppaan. Vakiovarusteinen rengaspaineiden valvontajärjestelmä seuraa myös renkaiden lämpöjä. 

Luonnollisesti Ferrari 488 GT Modificata tarjoaa myös valtavan määrän optioita, joita kuluttaja voi valita reiluun lisähintaan. Näillä voi muokata sekä sisätiloja että ulkokuorta haluamaansa suuntaan kunhan tilillä riittää katetta.

Kuvat ja lähde: Ferrari

Luetuimmat