28.11.2020 Ajoneuvot Ferrari 488 GT Modificata – vain radalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari 488 GT Modificata on 700-hevosvoimainen rajatun erän ratalelu kaikkein varakkaimmille. Sen kerrotaan ottaneen oppia 488 GT3 ja 488 GTE -kilpa-autoista. Ferrari 488 GT Modificata pyrkii tarjoamaan asiakkaiden ratapäiväleluun osan siitä teknologiasta, jota 488 GT3 ja 488 GTE -kilpurit ovat omanneet. Kyseessä on noin 700-hevosvoimainen tuplaturbotetulla V8-moottorilla varustettu rajatun erän erikoismalli. On kuitenkin hyvä huomioida, että 488 GT Modificata on tarkoitettu käytettäväksi yksinomaan rataapäivillä ja Ferrari Club Competizioni GT -tapahtumissa. Tarkempia suoritusarvoja ei juuri kerrotakaan. Kierrosajat lienevät ainoat millä olisi muutenkaan mitään merkitystä ja rataleluksi tarkoitetun auton tapauksessa sekään ei välttämättä ole tärkein asia. Ajokokemus, nautinto ja ajettavuus lienevät ykkössijalla ja näitä voi olla hankala kuvailla autoa itse kokematta. Suurin osa voi kuitenkin palauttaa lompakkonsa jo tässä vaiheessa takaisin taskuun. Edes paksu rahatukku ei välttämättä riitä auton ostamiseen. Ferrari, hyvin tyypilliseen tapaansa, tarjoaa autoa ostettavaksi vain heille, jotka ovat osallistuneet viime vuosina Ferrarilla joko Competizioni GT tai Club Competizioni GT -sarjaan. Hinta ei ole edes tiedossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ferrari 488 GT Modificata Tuo nimi Ferrari 488 GT Modificata pitää sisällään viimeisen osan "Modificata", joka liitetään Ferrarin mukaan autoihin joiden suorituskykä on venytetty entistäkin pidemmälle. Uutuus lupaa yhdistellä GT3- ja GTE-versioissa nähtyjä ratkaisuja maksimaalisen suorituskyvyn irroittamiseksi. Erityisesti voimalinjan osalta tämä on mahdollista, sillä FIA:n säännöt eivät rajoita ratalelun suorituskykyä. Ferrari onkin kehittänyt jo tuttua kahdesti turboahdettua V8-moottoria eteenpäin ja ottanut mukaan joitakin kilpa-autossa hyväksi todettuja yksittäisiä komponentteja. Huipputehoa on nyt noin 700 hevosvoimaa osin myös ohjelmoinnin ansiosta, mutta valmistajan mukaan tietenkin luotettavuudesta tinkimättä. Vaihteiston kerrotaan olevan asiakkaan tarpeen mukaan tarjolla useilla eri välityksillä ja kytkin on hiilikuitua. Nämä auttavat siirtämään moottorin kasvaneen voiman pyörille. Tehdas päätti käyttää 488 GTE -mallin -jousitusratkaisua, joten se on lainattu varsin suoraan kilpakäytöstä. Jarrujärjestelmä on kehitetty Ferrarille tuttuun tapaan yhteistyössä Brembon kanssa ja jarrusatulat jaetaan kuulemma kilpa-autojen kanssa. Lukkiutumattomista jarruista vastaava ABS-järjestelmä on ilmeisesti sama kuin Ferrari 488 GT3 Evo 2020 -kilpa-autossa. Myös aerodynamiikasta on huolehdittu. Erityisesti auton etupäässä saavutettava downforce on aiempaa suurempi, mutta tähän on pystytty kasvattamatta vastusta. Lopputuloksena on yli 1000 kilogrammaa downforcea nopeudella 230 kilometriä tunnissa. Auton näkyvä kori on, alumiinikattoa lukuunottamatta, lähes kokonaan hiilikuitua. Myös varustelun osalta Ferrari 488 GT Modificata on suunniteltu radalle, sillä vakiovarusteluun kuuluu muun muassa V-Box ja Boschin telemetriadataa keräävä järjestelmä. Kokonaisuus sallii ladata kerätyt tiedot kätevästi suoraan usb-tikulle. Tämä on eräs harvoja autoja, jonka vakiovarustelussa mainitaan toisen istuimen kuuluvan kauppaan. Vakiovarusteinen rengaspaineiden valvontajärjestelmä seuraa myös renkaiden lämpöjä. Luonnollisesti Ferrari 488 GT Modificata tarjoaa myös valtavan määrän optioita, joita kuluttaja voi valita reiluun lisähintaan. Näillä voi muokata sekä sisätiloja että ulkokuorta haluamaansa suuntaan kunhan tilillä riittää katetta. Kuvat ja lähde: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku