19.11.2016

Ford Mondeo: 60 000 suomalaista testikilometriä ilman vikoja – parannuksia kaivataan silti

Ford Mondeo käyttötesti

Tekniikan Maailman käyttötesti kuormitti Ford Mondeon farmaria 405 pitkää päivää. Merkittäviä vikoja ei ilmennyt, mutta testiryhmä löysi silti pikaista parannettavaa. Testin lopputulos esitellään Auto 2016 -tapahtumassa.

Tekniikan Maailma esittelee Auto 2016 -messuosastollaan tuoreimman käyttötestinsä tulokset. 60 000 kilometrin rääkkiin valittiin tällä kertaa Ford Mondeo Wagon 1,5 TDCi Econetic.

Farmarimallia edustavan yksilön voimanlähteeksi valittiin maltillinen 1,5 litran diesel ja moottorin pariksi käsivalintainen vaihteisto. Automaattia ei tämän moottorin pariksi saa.

Fordin valikoimassa Econetic-versio edustaa hieman maltillisempaa kulutustasoa. Testiyksilön varusteissa ei pihistelty, vaan autoon kelpuutettiin valmistajan tarjoamasta parasta ja lisävarustelistalta vielä vähän lisää.

Ford Mondeo käyttötesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

36 520 euron yksilö

Käyttötestiauton hinnaksi Tekniikan Maailma kertoo 34 007 euroa, mutta lisävarusteltuna kokonaisuuden hinta kipusi 36 520 euroon.

Ensimmäiset testikilometrit lehti kertoo ajaneensa elokuussa 2015. 60 000 kilometriä tahkottiin ripeässä tahdissa ja valmista tuli hieman yli vuodessa. Ajopäiviä kertyi kaikkiaan 405, tankkauksia 76 ja ratin takana istui peräti 16 testikuskia.

Mondeon ruumiinavaus

Käyttötestin päätteeksi Mondeo päätyi perusteelliseen syyniin. Purettu moottori on nähtävissä TM:n messuosastolla testiauton vieressä.

Korjaamokäyntiä vaativia vikoja ei 60 000 testikilometrin aikana ilmennyt ensimmäistäkään. 30 000 testikilometrin kohdalla auto huollettiin normaalin huolto-ohjelman mukaisesti.

Kiitosta testiryhmä jakoi Mondeolle muun muassa ajettavuudesta ja asiallisesta melutasosta, mutta ilman risuja ei tämäkään auto käyttötestiä selvittänyt.

Moitteille löytyi TM:n mukaan sijaa muun muassa lämmityslaitteesta, vaatimattoman alaväännön ja pitkien välitysten yhdistelmästä ja kaukovaloista.

Kestääkö kunto?

Käyttötestin aikana Mondeo kulutti TM:n mittausten mukaan keskimäärin 5,5 litraa dieseliä sadalla ajokilometrillä, joka on kohtuullinen lukema, mutta selvästi enemmän kuin valmistajan lupaama.

Auton maalipinnassa havaittiin pieniä puutteita, mutta suurin osa havainnoista mahtuu normaalin kulumisen piiriin. Oikealle nojaavan takaluukun sovitusta ei saatu tehtaan jäljiltä korjattua keskemmälle. Toiminnallisia ongelmia ei havaittu, mutta yleistä laatuvaikutelmaa pikku virheet tukistavat osaltaan. Sisätilat kestivät testikilometrin kulumat asiallisesti.

Auton alustasta ei moitittavaa löytynyt. Myös iskunvaimentimet ja jarrut kestivät käytön.

Päästöjen suhteen Fordin taival ei ollut aivan yhtä auvoinen. Kohonneet lukemat saattavat selittyä osaltaan huollon yhteydessä vioittuneella turbon säätöletkulla ja sen myötä tarkoitetusta poikkeavalla ahtopaineella, mutta ei välttämättä täysin. Muita merkintöjä yhteenvetolomakkeen heikko-sarakkeeseen ei syntynyt.

Tekniikan Maailman testiryhmän mukaan haastavan purku-urakan päätteeksi analysoitu moottori oli varsin hyvässä kunnossa.

Ford Mondeo käyttötesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon hyvää, vähän moitittavaa

TM:n käyttötestin perusteella Mondeossa perusasiat ovat kunnossa. Tilaa piisaa ja ajettavuutta ei käy moittiminen. Kattavaa varustelua kaipaavan on käytävä lisäostoksilla varustelistan puolella. Tässä luokassa vastaavaa lisäostotarvetta ei ole kaikilla kilpailijoilla.

Kaukovalot ovat käyttötestin perusteella Mondeon heikko kohta. Lisäksi auton käyttöliittymä vaatii hieman totuttelua. Lämmityslaitteen toimintaa pidettiin epämääräisenä ja lämpötilavaihteluja suurina.

Moitteista huolimatta Mondeolle kertyi käyttötestissä enemmän ruusuja kuin risuja.

Testi lehdessä ja netissä, auto näyttelyssä

Mondeon käyttötestistä kiinnostuneiden iloksi Tekniikan Maailma on julkaissut kattavan testiartikkelinsa tuoreimman printtilehden lisäksi veloituksetta myös verkossa.

Testiautoon voi puolestaan tutustua Auto 2016 -tapahtumassa viikonlopun ajan.

Messukomennuksen jälkeen Mondeo palaa maahantuojan huomaan. Tekniikan Maailman edustajan mukaan kokoamisen jälkeen tarkasti koeajettu autoyksilö myydään uuteen kotiin.

Teksti ja kuvat Antti Hentinen

Luetuimmat