2.3.2023 Ajoneuvot Fordin toimitusjohtaja tiukkana – dysfunktio piinaa yrityskulttuuria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford on luisunut osin vanhoihin tapoihin, vaikka uutta pitäisi etsiä, kommentoi toimitusjohtaja Jim Farley. Muutoksen tuulet ovat puhaltaneet Fordilla viime vuodet perinteisen autovalmistajan etsiessä paikkaansa muuttuvassa markkinassa. Nykyinen toimitusjohtaja Jim Farley on pitkän linjan fordilainen ja intohimoinen autoharrastaja, mutta jopa Farley on huomannut ison organisaation liikkuvan välillä hitaasti. Vuosi sitten Ford jaettiin kahteen erilliseen yksikköön. Ford Model e vastaa sähköautoista ja uusista liiketoimintamalleista. Perinteisemmät toimintamallit ja polttomoottorit siirtyivät puolestaan Ford Bluen alaisuuteen. Muutos on käynnissä edelleen, mutta suunnitelman toiset osat etenevät toisia nopeammin. – Nämä suuret muutokset eivät ole lineaarisia ja täydellisesti ennustettavia asioita, Farley kommentoi suunnitelman etenemistä hiljattain. Fordilla ollaan tyytyväisiä ensimmäisten täyssähköautojen vastaanottoon ja uuden polven ohjelmistoihin, mutta kulu- ja laatuongelmat vaivaavat yhtiötä. Farleyn mukaan talousvuosi 2022 näyttäytyy kurjana huonosta suorittamisesta johtuen. Farley saa tukea mietteilleen hallituksen puheenjohtajalta Bill Fordilta. – Tämä on ollut kausittaista suuren osan uraani. Saamme asian kuntoon, luisumme takaisin, saamme sen taas kuntoon., Ford kommentoi hiljattain. Farley kehui Fordin vuosina 2006–2014 palvellutta toimitusjohtajaa Alan Mulallya juuri sisäisten toimintojen putsaamisesta, mutta pelkää dysfunktion (toimintahäiriön) palanneen organisaatioon. – Voimme vähentää kuluja ja ihmisiä ja tehdä kaiken nopeasti. Mutta totuus on, että jos suunnittelun, alihankkijoiden ja valmistamisen tehokkuutta ei muuteta, siis tapaa jolla ihmiset toimivat, se [dysfunktio] palaa jälleen, koska se palasi jo, Farley linjasi. – Minun tehtäväni toimitusjohtajana on varmistaa, että pitkään minun jälkeenikin se ei palaa. Jim Farley on pitkän linjan fordilainen, joka on nopeasti koonnut omanlaisensa johtoryhmän kääntämään autojätin kurssia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suunnittelusta alkaen Talousjohtaja John Lawler osallistui Farleyn huomautuksiin kommentoimalla, että yhtiöllä on noin kahdeksan miljardin dollarin taakka verrattuna muihin perinteisiin autovalmistajiin verrattuna. Takamatka johtuu tehottomuudesta alihankinnassa, suunnittelussa ja valmistuksessa. Puolet summasta johtuu korkeammista materiaalikustannuksista. Myös mittavat takuu- ja takaisinkutsuongelmat rasittavat yhtiötä. Farleyn mukaan yhtiön täytyy suunnitella autonsa toisella tavalla. Erilaisten kiinnikkeiden määrä tulisi puolittaa ja valussa tulisi suosia kookkaampia yksiosaisia ratkaisuja. Yhdessä ne vähentäisivät kokoonpanolinjalla tarvittavaa työmäärää. – Meidän ennakoasenteemme tarkoittaa, että emme koskaan pääse kahdeksan prosentin katteeseen sähköautoissa. Meidän täytyy suunnitella ajoneuvo eri tavalla. Meidän täytyy valmistaa, alihankkia ja myydä se eri tavalla. Tämä on ollut iso muutos, Farley kommentoi Mustang Mach-E:n suunnittelusta opittuja asioita. Myös jako eri liiketoiminta-alueisiin polttomoottorien, sähkön ja hyötyajoneuvojen kesken on tuonut haasteita. – Olen sitä mieltä, että kulttuurisesti täytyy pitää huolta, että kaikki tuntevat olonsa tasaveroiseksi, että liiketoiminnassa ei suosita yhtä osa-aluetta yli muiden, Bill Ford kommentoi. Omalta osaltaan yksikköhaasteisiin vaikuttaa myös niiden erilainen koostumus. Esimerkiksi Ford Model e -sähköautoryhmä koostuu suurelta osin teknologia-alan osaajista. Yksikköä johtava entinen applelainen Doug Field neuvookin, että työntekijöitä ei kannata keskiarvoistaa eri taustoista ja tilanteista johtuen. Hankalasta muutosajasta huolimatta Bill Ford on täynnä uskoa Farleyn ja hänen esikuntansa johtajuuteen. Farley onkin vaihtanut yli puolet johtoportaasta aloitettuaan toimitusjohtajana loppuvuodesta 2020. – Mielestäni tämä on paras johtoryhmä mitä muistan. Jim on fantastinen toimitusjohtaja ja hän on koonnut eräänlaisen tähtikentällisen, totta puhuen, Ford kommentoi. Lähde: Automotive News Kuvat: Ford Lisää aiheesta Ford perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus Fordin hidas tie ylös: osakekurssi korkeimmillaan 20 vuoteen Fordin toimitusjohtaja vaihtuu – remonttijohtaja Hackett eläköityy Koeajo: Ford F-150 Lightning – Iso ja ihana sähkömörkö Koeajo: Ford Ranger Raptor – Lisää muskelia pick-upiin Ajatuksia autoista: Ford ja uusi tie – mutta milloin se johtaa Eurooppaan? Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?