Ajatuksia autoista: Ford ja uusi tie – mutta milloin se johtaa Eurooppaan?

Ajatuksia Autoista Ford ja uusi tie

Ford ja uusi tie kuljettavat tällä kertaa Ajatuksia autoista -sarjaa. Muutaman vuoden muutoksen polkuja kulkenut sininen ovaali on kuin onkin löytänyt hyvän tekemisen avaimet, mutta tulokset näkyvät Euroopassa tuskaisen hitaasti, jos ollenkaan.

Vielä on liian aikaista julistaa Fordin comeback onnistuneeksi, mutta tällä hetkellä merkit ovat lupaavat. 1903 perustettu perheyritys oli vuosisadan aikana oppinut luottamaan kokoonsa ja prosesseihin, jotka kuitenkin tekivät siitä jähmeän koko autoalaa lähestyvien muutosten edessä. Ei ole eduksi olla todella hyvä saman vanhan tekemisessä, jos edessä olivat uudet ja tuntemattomat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huonekalukauppiaasta remonttipiiskuriksi

2017 yhtiön johdossa reagoitiin. Mark Fields sai väistyä ja autojättiä uudistamaan tuotiin remonttijohtajana tunnettu James "Jim" Hackett. Tehtävämääräyksen Hackettille antoi itse Bill Ford, kirjekuoren sisältäessä komennon kääntää Fordin kelkka ympäri. Alan ulkopuolelta saapunut Hackett keräsi nopeasti pisteitä, puolesta ja vastaan, järjestelemällä työryhmiä uudelleen, kyselemällä “tyhmiä” ja lähettelemällä mielenkiintoisena pitämiään artikkeleita muille Fordin johtajille. Toisaalta alihankkijat tuskastuivat odottamiseen ja Fordin sisällä kyllästyttiin Hackettin erittäin lennokkaisiin vertauskuviin.

Fordin toimitusjohtaja vaihtuu Hackett Farley
Yritysremontoijana tunnettu James "Jim" Hackett pisti pyörät pyörimään neljässä vuodessa ja palasi sitten eläkkeelle.

Toisaalta Hackett toi Fordille prosessiin uutena osana “ajatteluvaiheen” ja kysymyksiä lähestytään nyt “miten voisimme” -kulmasta enemmän käyttäjä- tai ongelmalähtöisesti. Vaikutukset ovatkin näkyneet, sillä Team Menlo suunnitteli kojelaudan kosketusnäytön uudelleen kolmessa kuukaudessa. Vanhoilla menetelmillä työhön olisi mennyt yli vuosi.

Heti samana vuonna Ford panosti enemmän Yhdysvaltoihin presidentti Trumpin luomassa “yrittäjähenkisessä” ilmapiirissä. Meksikoon kohdistettuja investointeja käännettiin kovia kokeneelle Detroitin alueelle Fordin kotikonnuille Dearborniin.

2018 Ford ilmoitti luopuvansa perinteisistä henkilöautoista Yhdysvalloissa ja työ onkin valmis. Tänä päivänä Ford.com mainostaa isosti "Something for everyone", mutta “Cars”-kategorian alta löytyy vain vakavanha Mustang, poniautojen kulmakivi, joka pitää pintansa yli 55 vuoden iässä. Puutteet mallistoissa korvataan crossovereilla, katumaastureilla ja avolavoilla.

Fordin ja Volkswagenin hyötyajoneuvoliitto

Samaan aikaan Ford huhuili Volkswagenin suuntaan, yhtiöiden jakaessa enemmän resursseja hyötyajoneuvopuolella ja älykkään liikenteen saralla. Trendi on osa autoalan viime vuosien tuolileikkiä, jossa kehitystyön valtavat hintalaput ajavat itsenäisiäkin autojättejä etsimään tanssipareja.

2019 Ford puolestaan järjesti erikoisen “Go Further” -tapahtuman, jossa se esitteli sähköistämisen ja älyliikenteen visioitaan Euroopassa. Hiukan kaikkea kaikille -kulmalla järjestetty tapahtuma jätti kuitenkin kuvan yhtiöstä, joka kokeilee tulvan edessä hiukan kaikkea, josko jokin idea kelluisi. Myös samaan ajankohtaan osunut yleinen autoalan autonomiakrapula vei osan ilosanomasta, kuten myös pohdiskelu erilaisten liikkuvuuspainotusten mielekkyydestä.

Viime kesänä Hackett väistyi muutosjohtajan asemasta takaisin eläkkeelle, jättäen Fordin huomattavasti nuoremman, mutta samanmielisen Jim Farleyn hoteisiin. Farley onkin kunnostautunut muun muassa Twitterissä olemalla aidosti huolissaan yksittäisistä asiakkaista, innoissan Fordin onnistumisista ja mukana yleisessä keskustelussa.

Uusin silmin suunnittelemaan

Neljä vuotta myöhemmin muutosten tulokset alkavat kuitenkin näkyä. Ford on heittäytynyt isosti täyssähköistymisen tielle ja yhtiön strategiana on käydä läpi sen ikonisia mallinimiä sähköversioina. Samalla uutta verta ja erittäin raikasta ajattelua on nähty myös perinteisemmissä autosegmenteissä.

Ford Mustang Mach-e valmistusmäärä

Esimerkiksi. Ford Mustang Mach-e on herättänyt paljon keskustelua mallinimensä vuoksi. Ärisevän V8-Mustangin kanssa autolla ei olekaan paljoakaan tekemistä, mutta sähköinen crossover on silti mainio auto. Sync 4 -kosketusnäyttöjärjestelmä on iso loikkaus aiempiin verrattuna ja toisaalta Ford on tehnyt hyvää työtä sähköauton perusteiden kanssa. Kesäkuussa Mach-e ohitti perus-Mustangin myyntiluvuissa Yhdysvalloissa, tuotantoluvuissa peli kääntyi sähköauton hyväksi jo alkuvuodesta.

Ford F-150 Lightning

Sähkö saapuu seuraavaksi ikonilistalla F-150-avolavaan. Yhdysvaltain myydyin yksittäinen automalli saa uudistumisen ohessa hybridi- ja sähköversiot osaksi mallistoa. Vuosien valmistautuminen tarkoittaa, että Ford on ymmärtänyt, että tässä autoluokassa ei ole tärkeintä säästää polttoainetta, vaan auton on tehtävä samoja asioita polttomoottorimalleja paremmin. Sähköjärjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi virran ulosottoa varten ja lavalle voidaan vetää valmiit sähköjohdot myös esimerkiksi työvalaistusta varten. Lightning-täyssähkömallissa moottori on puolestaan korvattu jämäkällä keulatilalla,

Ford Bronco

Palautettujen mallinimien listalla on myös Ford Bronco, joka keksittiin uudelleen pitkän tuotantotauon jälkeen. Jos Lee Iacoccan tiimin kehittelemä Mustang on jaksanut kannatella Fordin imagoa aina vuodesta 1964, on samojen henkilöiden 1965 tuotantoon ideoima raikas maasturikonsepti tervetullut palaaja mallistoon. Jeepin soutaessa paikallaan sinänsä ikonisen Wranglerin kanssa on mainiosti muotoiltu Bronco kuin hedelmäinen juotava hellepäivänä. Helposti irroitettavat ovet (jotka voi osassa autoja ottaa mukaan), osittain läpinäkyvät ovet, lisävarusteita vaikka muille jakaa, Molle-varustelenkit sisustassa, kanootin kuljettamiseen suunnitellut keulan kulmamerkit jne. jne.

Myös tavallisempi sisarmalli Bronco Sport vaikuttaa hyvältä koosteelta, vaikka lähtökohdat ovat suoraan perusmallistosta.

Ford Maverick

Paluumuuttajiin kuuluva Ford Maverick on sekin nokkela pelinavaus. Meilläkin tuttua Rangeria pienempi avolava korvaa pitkälti tavallisia C-segmentin henkilöautoja kokonsa ja hintansa suhteen. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös hybridi ja neliveto. Kompakti auto on suunniteltu alustaksi erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Ford Maverick

Fordilta jopa kerrotaan miten osa myytävistä lisävarusteista voidaan korvata esimerkiksi kakkosnelosilla ja U-profiililla, joilla lavan voi jakaa mieleiseensä järjestykseen. Lavalta löytyvät myös 20 ampeerin sähkövedot valmiiksi esimerkiksi valoja varten. Matkustamossa uusin oivallus on FITS-kiinnike, johon Ford tarjoaa erilaisia varustevaihtoehtoja, mutta yhtiö aikoo myös julkaista kiinnitysjärjestelmän mitat vapaata 3D-tulostamista varten. Siis ihanko asiakas voisi itse tulostaa itselleen haluamansa mukitelineen, ilman että autovalmistaja saa siitä rahaa?

Ford Maverick

Milloin Ford ja uusi tie nähdään Euroopassa?

Fordin uutuuksissa korostuu uusi ja tuore ajattelu yksityiskohdasta toiseen. Työ toki jatkuu vielä muualla mallistossa ja tulee aika, jolloin nyt esitellyt mallit täytyy uudistaa. Esimerkiksi polttomoottorisen perus-Mustangin päivityksen aika on jo sangen lähellä, eikä siitä selvitä nojaamalla sähköiseen crossoveriin. Muutaman vuoden työskentelyn pohjalta saapuneet mallit ovat kuitenkin jo lupaavia merkkejä Fordin uudistumiskyvystä.

Ford Bronco

Tulossa on myös Volkswagenin kanssa yhteistyössä tehtävät uudet mallit. Ranger/Amarokin lisäksi Ford on sitoutunut kokeilemaan ainakin yhtä MEB-pohjaista ajoneuvoa ja merkki haluaa sähköistää koko Euroopan malliston 2030 mennessä.

Mutta nämä uutuudet ovat vasta tulossa. Euroopassa Fordin uudesta ajasta on nähty vasta vähiten mielenkiintoinen malli, eli Mustang Mach-e. Huomattavasti mielenkiintoisemmat Bronco, Maverick ja F-150 Lightning sen sijaan ovat puuttuvat, eivätkä ole tulossa näillä näkymin Euroopan Fordin mallistoa piristämään. Mieleen palaa tapa, jolla yhtiö joutui 2019 erikseen vakuuttelemaan olevansa vahvasti läsnä Euroopassa jatkossakin.

ajatuksia autoista ford megabox

Euroopan mallistossa Puman MegaBox on toki hyvä yritys oikeaan suuntaan, mutta ei voi kiistää, etteikö sinisen ovaalin tilanne olisi erilainen eri puolilla valtamerta. Toivoa sopii, että Ford muistelee pian Mondeon ja Focuksen villejä ysärivuosia, jolloin hyviä, kuluttajiin vetoavia automalleja perusteltiin kirjanpitäjille “maailmanauto”-ajattelulla.

Ja sähkön luulisi helpottavan tätäkin.

ajatuksia autoista ford focus

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta