11.2.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteisellä autoteollisuudella on kohta kiire. Kiihdyttäessäni 240-hevosvoimaisella dieselmaasturilla moottoritielle, väitän tietäväni mihin autoala on menossa. Enkä näe autoalan tulevaisuudessa paikkaa ajamalleni Ford Edge Vignalelle.Edge Vignale on mainion Mustangin rinnalla Fordin tämän päivän lippulaiva Euroopassa. Kovin korkealla sen lippu ei liehu: jos Mustang edustaa menneisyydestä kaikkea lämmöllä kaipaamamme, raahaa Edge tähän päivään sen kaiken muun. Yltäkylläinen nahankäyttö ja runsaat varusteet eivät hämää sitä tosiseikkaa, että kyseessä on vuoden 2009 käsitys nykyajasta. Koruton kosketusnäyttö saa tukea monimutkaisesta mittaristosta, joka haluaa peräti kolmella välilehdellä kertoa dieselpäästöjä kaitsevan AdBlue-järjestelmän toiminnasta. Urealiuos saa tehdä taikansa rauhassa, minun ei tarvitse tietää desilitran tarkkuudella sen määrää juuri nyt, kiitos vain.Pohdinta lähti liikkeelle ajettuani juuri ennen Fordia hieman toisenlaista autoa. Sekin tarjoaa viiden hengen tilojen lisäksi kohtalaisen tavaratilan. Lisäksi se kiihtyy nollasta sataan hämmästyttävässä 3,5 sekunnissa. Se kulkee sadan kilometrin matkan vain muutaman euron kuluilla, ja jättää vielä jälkeensä ympäristöystävällisyyden tavoitellun tuoksun.Se auto on Tesla Model 3 Performance. Se maksaa 71 700 euroa. Paljon rahaa, mutta paljon myös autoa – käsittämättömästi Tesla onkin vain 700 euroa arvokkaampi kuin eilispäivää edustava Edge.Mutta eihän sähköautolla pääse niin pitkälle kuin dieselillä, kuulee heti jonkun huutavan takarivistä. Aivan totta, jos auton hyvyyden mittariksi otetaan pelkästään sen maksimaalinen toimintamatka, peli on selvä. Silloin raskaan raudan Detroit voittaa piirilevyjen ja ohjelmakoodin Kalifornian Palo Alton.En väitä Tesla Model 3:n olevan suinkaan täydellinen auto, enkä todellakaan väitä Edgen olevan edustava esimerkki noin 70 000 euron polttomoottoriautosta. Silti se seikka, että kaksikko maksaa rajoitetulla markkina-alueellamme saman verran, saa pohtimaan sekä automaailman että automerkkien tulevaisuutta.Kaikki kunnia polttomoottorille pitkästä ja hienosta urasta, mutta monimutkaisen mäntäkoneen on hyvin vaikea haastaa sähkömoottoria. Etenkin kun polttomoottorista on moderneilla saastelaitteilla tehty perin monimutkainen laite, joka kaikkien tukitoimintojen keskellä on kuin saattohoidossa. Tupla-Weberit, twincamit, kuutiotuumat ja VTECit lämmittävät enää historiassa. Turbokin muuntui voimasanasta ekoteoksi.Yksinkertaisuus on kaunista. Teslan, kuten monen uuden yläluokan sähköauton, voimalinja koostuu kunkin akselin yhteyteen kasatusta sähkömoottorista ja niiden tehoelektroniikasta. Järjestelmä on kompakti, nopeasti reagoiva ja huollontarpeeltaan polttomoottoria helpompi. Eikä sähkömoottoria kiinnosta pakkanen. Tankatakaan sitä ei tarvitse, arkirutiineissa auto odottaa joka aamu kotipihassa akku täynnä.Ei polttomoottorin peli toki vielä ole pelattu. Huipputehokkaaksi kehittyneen tuotantokoneiston ansiosta bensiini- ja dieselautoja saadaan markkinoille huokeaan hintaan (no, ainakin ennen arvonlisä- ja autoveroja) ja ne palvelevat käyttäjiään erinomaisesti vielä muutaman vuosikymmenen.Esimerkiksi Fordin Euroopan toimintojen kohokohtia ovat Fiestan kaltaiset erinomaiset pikkuautot, joiden tekeminen on vielä jonkin aikaa paljon sähköautoja kannattavampaa liiketoimintaa. Itsekin valitsisin vielä tänään polttomoottoriauton.Mutta jos taskussani olisi perinteisen autoteollisuuden osakkeita, katsoisin tulevaisuutta pelonsekaisesti juuri imagosyistä. Edgen kaltainen auto enemmänkin rapistaa kuin rakentaa Fordin imagoa. Kahdeksanvaihteinen automaatti ei vakuuta Model 3:n voimalinjan jälkeen. Juuri tulevaisuuden odotuksiinhan Teslan osakearvo perustuu.Ford ja Tesla eivät toki kilpaile suoraan samoista ostajista, mallistojen keskihinnat ovat aivan eri lukemilla. Korealaiset Kia ja Hyundai ovat kuitenkin e-Nirolla ja Kona Electricillä todistaneet, ettei hyvän sähköauton tarvitse maksaa kohtuuttomia summia.Edge Vignalen sijaan nyt olisi Fordin paikka iskeä: sininen ovaali nosti Yhdysvallat neljälle pyörälle. Nyt sama pitäisi toistaa sähköllä, mutta pystyykö Ford siihen, vai viekö pelin Tesla, tai joku ihan muu?Lähivuodet tulevat olemaan mielenkiintoisia. Järkisyyt perustelevat autovalintaa, mutta tunteita on vaikea sivuuttaa. Jos muoti kääntyy sähköautojen puolelle, riittää edullisista kilometreistä ja paikallispäästöttömyydestä reilusti järkiperusteita valintaan. Fordilta odotetaan ensimmäistä vakavaa täyssähköautoa ensi vuodeksi. Peli on vasta alkamassa, mutta kohta tulee kiire.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Ajatuksia autoista Valoa tunnelin päässä Pariisin autonäyttelyssä – Ajatuksia autoista 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä - kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 - Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?