14.5.2018

Ford: ”Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen”

Ford: "Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen"

Suuria linjoja uusiksi vetäneen Fordin johtajat saivat vastata lukuisiin kysymyksiin yhtiökokouksessa.

Viime kuussa Ford päätti lopettaa lähes kaikkien henkilöautojen myynti Yhdysvaltain markkinoilla. Luonnollisesti dramaattinen päätös panostaa jatkossa crossovereihin, katumaastureihin ja avolava-autoihin herätti paljon keskustelua nyt järjestetyssä Fordin yhtiökokouksessa.

Pääjohtaja Jim Hackett ja hallituksen puheenjohtaja Bill Ford joutuivatkin toistuvasti vastaamaan kysymyksiin siitä, onko Fiestan, Fusionin (Mondeon) ja Tauruksen kaltaisten mallien poistaminen oikea ratkaisu. Tutut porrasperät eivät tosin poistu markkinoilta yhdessä rysäyksessä, vaan tarkoituksena on jättää uusimatta malleja Yhdysvaltain markkinoille. Perinteisistä malleista vain Mustang ja uuden Ford Focuksen Active -crossoverversio ovat jäämässä markkinoille. Luonnollisesti tämä on herättänyt paljon spekulaatiota globaalisti toimivan autojätin tulevasta tuotepolitiikasta muilla markkinoilla.

Lähtölaskenta henkilöautolle: Fordin kirves käy Pohjois-Amerikassa
Uuden Focuksen Active-mökkimallin lisäksi myös Mustang on liian ikoninen väistymään Fordin mallistosta Pohjois-Amerikassa.

– Tämä ei tarkoita, että haluamme näistä asiakkaista eroon. Haluamme antaa heille sen, mitä se sanovat todella haluavansa. Yksinkertaisesti keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen, Hackett linjasi.

Ford arvioi, että katumaasturit ja avolavat edustavat vuonna 2020 noin 90% autojätin myynnistä Pohjois-Amerikassa. Yhtiö myös linjasi, että se on tuomassa uusia malleja segmentteihin, joissa se on nykyisellään aliedustettu.

– Emme halua kenenkään ajattelevan, että hylkäämme mitään. Me vain siirrymme moderniin versioon. Tulossa on uusi jännittävä sukupolvi Ford-ajoneuvoja, Hackett jatkoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2020 alan tuorein mallisto

Bill Fordin syyttävä sormi puolestaan kääntyi lehdistön suuntaan, sillä media on Fordin mukaan ottanut negatiivisen asenteen uutiseen.
– Toivon, että kirjoittelu olisi ollut hiukan erilaista. Jos selvisit otsikkoa pidemmälle, huomasit, että täydennämme tuotevalikoimaamme ja 2020 meillä on alan tuorein mallisto. Otsikoiden perusteella vaikuttaa, että Ford perääntyy. Tosiasiassa mikään ei voisi olla kauempana totuudesta.

Ford ei ole suunnitelmia esitellessään kertonut, koskevatko uudet linjaukset sen Lincoln-luksusmerkkiä. Hackettin mukaan ainakin 2016 esitelty Lincoln Continental pysyy tuotannossa koko elinkaarensa.

Lincoln Continental
Melankolisesti esitelty Lincoln Continental säilynee niin ikään tuotannossa.

Kuntokuuri osakemarkkinoita varten

Kysymykset koskivat myös Fordin osakkeen hintaa, joiden koetaan laahaavan markkinoiden perässä.
– Koen turhautumisenne, koko johtajisto kokee sen. Haluamme saada osakkeen arvon liikkeelle. Liiketoiminta voidaan saada parempaan kuntoon ja se saadaan parempaan kuntoon, Ford rauhoitteli sijoittajia.

Hackett muistutti suunnitelmistaan karsia Fordin kuluja 25 miljardilla dollarilla vuoteen 2022 mennessä. Kyseessä oli ensimmäinen yhtiökokous Hackettin pääjohtajuuskaudella johtokunnan menetettyä luottamuksensa Mark Fieldsin näkemykseen Fordin tulevaisuudesta.
– Muutos alkoi ylhtäältä uuden pääjohtajan nimityksellä. Uskon, että Jim on oikea henkilö johtaakseen meitä tänä autoalan muutosten aikakautena. Hän on todellinen visionääri, Ford kommentoi Hackettin suoriutumista ensimmäisenä vuotenaan.

Lähde: Automotive News Kuvat: Moottorin arkisto, Ford, Lincoln

Luetuimmat