27.4.2018

Lähtölaskenta henkilöautolle: Fordin kirves käy Pohjois-Amerikassa

Lähtölaskenta henkilöautolle: Fordin kirves käy Pohjois-Amerikassa

Katumaasturit, crossoverit, avolavat ja hyötyajoneuvot ovat autoalan suuren sinisen tulevaisuus sen kotimarkkinoilla. Vain Mustang ja Focus Active selviävät Atlantin takana.

Vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä Ford kertoi tarkemmin suunnitelmistaan selkiyttää Pohjois-Amerikan mallistoaan. Valmistaja ei jatkossa investoi enää uusiin sedaneihin alueella. Tavallisten henkilöautojen sijaan jatkossa tahdin määräävät katumaasturit, crossoverit, avolavat ja hyötyajoneuvot.

Ainoat leikkauksesta selviävät matalat autot ovat vast'ikään raikastunut Mustang, joka saa vuonna 2020 hybridivoimalinjan sekä juuri julkistetun uuden Ford Focuksen Active-crossoverversio. Ford jättää itselleen myös tilaa uusille ajoneuvoluokille, jotka yhdistävät "autojen ja katumaastureiden parhaita puolia".

Ford ei kuitenkaan kertonut muutokselle suoraa aikataulua, joten todennäköisesti henkilöautot hiipuvat unholaan hiljalleen. Mallikohtaisesti listattuna poistot tarkoittavat Fiestaa, Focusta, Fusionia (Mondeo), Taurusta ja C-Maxia. Julkistettu suunnitelma koskee myös tiukasti vain Pohjois-Amerikan markkinoita, eikä yhtiö ole tehnyt muutoksia linjauksiinsa esimerkiksi juuri julkistetun Focuksen suhteen muualla.

Ford Focus
Ford Focus Active on selviämässä Mustangin ohella valmistajan matalien autojen karsinnasta Pohjois-Amerikassa.

Muuten Fordin tulevaisuus koostuu hybrideistä (F-150, Explorer, Escape, Bronco) ja täyssähköautoista, joita nähtäneen mallistossa 16 eri mallin verran vuoteen 2022 mennessä.

New York Timesin mukaan amerikkalainen autojätti on myynyt Fiestaa, Focusta ja Fusionia tappiolla Yhdysvalloissa. Katumaasturit ja muut muhkummat autoluokat parantavat ennen kaikkea valmistajan kannattavuutta, jossa se on selkeästi kilpakumppaniaan General Motorsia jäljessä.

Fordin hiljattain valitsema pääjohtaja Jim Hackett on aiemminkin tunnettu armottomista otteistaan, joten tässä valossa suuri karsinta oli odotettu. Yhtiö ilmoitti samalla nostavansa lähivuosien säästökuurin 14 miljardista dollarista 25,4 miljardiin dollariin, mutta vastineeksi se saavuttaisi haluamansa tuloskunnon jo 2020, kaksi vuotta alkuperäistä suunnitelmaa aiemmin.

– Meidän täytyy tehdä valintoja miten muovaamme näitä [alisuoriutuvia liiketoiminta-alueita] jatkossa. Voimme tehdä erilaisia investointeja, voimme hakea yhteistyökumppaneita, voimme poistaa tuotteita ja poistua markkinoilta. Ja niin me teemme, luonnehti Fordin talousjohtaja Bob Shanks.

Lähteet: Ford, Automotive News, Autoblog Kuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat