10.4.2018

Älykkäämpi, särmempi ja tarkempi: tällainen on uusi Ford Focus

Ford Focus

Ford Focuksen neljäs sukupolvi luottaa teknologiaan.

Fordin kulmakivi, terävästi nimetty Focus, saapui maailmaan raikkaana ja erilaisena 1990-luvun lopulla. Kolmen sukupolven aikana Ford Focus on tavallistunut, mutta pysynyt aina mielenkiintoisena ja etenkin kuljettajakeskeisenä vaihtoehtona perheautoluokassa.

Nyt vuorossa on Ford Focus -historian neljäs etappi. Valmistaja ylistää uutuutta tuoreeltaan teknologian, mukavuuden, tilavuuden ja ajokokemuksen uudeksi aikakaudeksi keskikokoisten autojen asiakkaille.

Kovien väitteiden takaa löytyy heti Fordiksi tunnistettava auto: Focus on saanut raikkautta ja sämää. Vallankumousta se ei aiheuta, uuden auton voi kuvitella yhdistämällä edellisen Focuksen ja uuden Fiestan.

Ford Focus Vignale -varustein.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi kasvanut perusrakenne

Ford kertoo uutuuden olevan ensimmäinen konsernin uuteen C2-perusrakenteeseen pohjautuva auto. Uutuuden akseliväli on venynyt peräti 53 millimetriä, ja muotoa on samalla menevöitetty siirtämällä A-pilareita taaemmaksi.

Ford keskittyy tekniikkaan: uutuuden kerrotaan tarjoavan nopeusrajoitusten tunnistukset, mukautuvat vakionopeudensäätimet, kaistavahdit kuin ennakoivat kaarrevalot ja tuulilasinäytötkin. Myös pysäköinti onnistuu nappia painamalla.

Stop & Go -nimen saanut järjestelmä ei suinkaan ole rangaistus, vaan helpotus ruuhkapäivään: mukautuvan vakionopeudensäätimen pysäyttämä auto osaa lähteä automaattisesti liikkeelle, jos pysähdys ruuhkassa on kestänyt alle 3 sekuntia. Tarjolla on siis runsas määrä teknologiaa, mutta samalla juuri niitä asioita, joita kilpailijatkin tarjoavat.

Ennakoiva ohjaustehostin on toistaiseksi Focuksen yksinoikeus luokassa: kyse on järjestelmästä, joka auttaa kuljettajaa ohjaamaan esteen ohi.

Ford Focus
Ford Focus Activen.

Asiakkaille tehty

Ford kertoo kehitystyön perustuneen entistä enemmän yhteistyöhön asiakkaiden kanssa. Tuloksen kerrotaankin olevan ajo- ja matkustuskokemukseltaan luottamusta herättävin, intuitiivisin ja palkitsevin kaikkiin muihin Euroopan keskikokoisiin perheautoihin verrattuna.

Odotamme innolla heinäkuussa tapahtuvaa ensikoeajoa, jossa väitteiden todenmukaisuus alkaa selviämään.

Ford Focus
Ford Focus Vignale

Sisätiloissa viihtyvyyttä tuo puhelinten langaton lataus. Tietoviihteestä vastaa Sync3-järjestelmä, jossa on nyt myös FordPass Connect -nettiyhteys wifi-tukiasemineen.

Käy kolmella tai neljällä

Konepellin alta löytyy uudistettu versio litraisesta EcoBoost-bensiiniturbosta (85, 100, tai 125 hv) tai vaihtoehtoisesti uusi 1,5-litrainen (150 ja 182 hv) joka myöskin on kolmisylinterinen bensiiniturbo. Molemmat tarjoavat sylinterin lepuutustoiminnon, joka Fordin mukaan on ennen näkemätön uutuus autoalalla. Dieselmoottoreita Ford tarjoaa 1,5- (95 ja 120 hv) ja 2-litraisena (150 hv).

Ford Focus
Ford Focus Titanium farmarikorilla.

Ford Focus tarjotaan manuaalivaihteiston lisäksi myös 8-portaisen automaattivaihteiston kera.

Kummankin käyttövoiman tehokkaammat moottorit tarjotaan Fordin SLA-erillisjousituksella, kun taas litrainen bensiini- ja 1,5-litrainen dieselmoottori varustetaan perinteisellä ja yksinkertaisella yhdystukiakselilla – tosin tehtaan mukaan viisiovisessa mallissa on ilmeisesti aina SLA-erillisjousitus.

Tuttuun tapaan Focusta tarjotaan viisiovisena pystyperänä ja farmarina, sekä tietyillä markkina-alueilla myös neliovisena sedanina. Valmistajan nykytyyliin autosta on tarjolla monia eri tyylivaihtoehtoja ylellisestä Vignalesta menevään ST Lineen. Tarjolle saapuvat myös tutut Trend ja Titanium-varustetasot, sekä maastohenkinen Active Crossover -helmasarjamaasturi.

Ford Focus
Ford Focus Active-varustettuna.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat