10.4.2018 Ajoneuvot Älykkäämpi, särmempi ja tarkempi: tällainen on uusi Ford Focus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focuksen neljäs sukupolvi luottaa teknologiaan. Fordin kulmakivi, terävästi nimetty Focus, saapui maailmaan raikkaana ja erilaisena 1990-luvun lopulla. Kolmen sukupolven aikana Ford Focus on tavallistunut, mutta pysynyt aina mielenkiintoisena ja etenkin kuljettajakeskeisenä vaihtoehtona perheautoluokassa. Nyt vuorossa on Ford Focus -historian neljäs etappi. Valmistaja ylistää uutuutta tuoreeltaan teknologian, mukavuuden, tilavuuden ja ajokokemuksen uudeksi aikakaudeksi keskikokoisten autojen asiakkaille. Kovien väitteiden takaa löytyy heti Fordiksi tunnistettava auto: Focus on saanut raikkautta ja sämää. Vallankumousta se ei aiheuta, uuden auton voi kuvitella yhdistämällä edellisen Focuksen ja uuden Fiestan. Ford Focus Vignale -varustein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi kasvanut perusrakenne Ford kertoo uutuuden olevan ensimmäinen konsernin uuteen C2-perusrakenteeseen pohjautuva auto. Uutuuden akseliväli on venynyt peräti 53 millimetriä, ja muotoa on samalla menevöitetty siirtämällä A-pilareita taaemmaksi. Ford keskittyy tekniikkaan: uutuuden kerrotaan tarjoavan nopeusrajoitusten tunnistukset, mukautuvat vakionopeudensäätimet, kaistavahdit kuin ennakoivat kaarrevalot ja tuulilasinäytötkin. Myös pysäköinti onnistuu nappia painamalla. Stop & Go -nimen saanut järjestelmä ei suinkaan ole rangaistus, vaan helpotus ruuhkapäivään: mukautuvan vakionopeudensäätimen pysäyttämä auto osaa lähteä automaattisesti liikkeelle, jos pysähdys ruuhkassa on kestänyt alle 3 sekuntia. Tarjolla on siis runsas määrä teknologiaa, mutta samalla juuri niitä asioita, joita kilpailijatkin tarjoavat. Ennakoiva ohjaustehostin on toistaiseksi Focuksen yksinoikeus luokassa: kyse on järjestelmästä, joka auttaa kuljettajaa ohjaamaan esteen ohi. Ford Focus Activen. Asiakkaille tehty Ford kertoo kehitystyön perustuneen entistä enemmän yhteistyöhön asiakkaiden kanssa. Tuloksen kerrotaankin olevan ajo- ja matkustuskokemukseltaan luottamusta herättävin, intuitiivisin ja palkitsevin kaikkiin muihin Euroopan keskikokoisiin perheautoihin verrattuna. Odotamme innolla heinäkuussa tapahtuvaa ensikoeajoa, jossa väitteiden todenmukaisuus alkaa selviämään. Ford Focus Vignale Sisätiloissa viihtyvyyttä tuo puhelinten langaton lataus. Tietoviihteestä vastaa Sync3-järjestelmä, jossa on nyt myös FordPass Connect -nettiyhteys wifi-tukiasemineen. Käy kolmella tai neljällä Konepellin alta löytyy uudistettu versio litraisesta EcoBoost-bensiiniturbosta (85, 100, tai 125 hv) tai vaihtoehtoisesti uusi 1,5-litrainen (150 ja 182 hv) joka myöskin on kolmisylinterinen bensiiniturbo. Molemmat tarjoavat sylinterin lepuutustoiminnon, joka Fordin mukaan on ennen näkemätön uutuus autoalalla. Dieselmoottoreita Ford tarjoaa 1,5- (95 ja 120 hv) ja 2-litraisena (150 hv). Ford Focus Titanium farmarikorilla. Ford Focus tarjotaan manuaalivaihteiston lisäksi myös 8-portaisen automaattivaihteiston kera. Kummankin käyttövoiman tehokkaammat moottorit tarjotaan Fordin SLA-erillisjousituksella, kun taas litrainen bensiini- ja 1,5-litrainen dieselmoottori varustetaan perinteisellä ja yksinkertaisella yhdystukiakselilla – tosin tehtaan mukaan viisiovisessa mallissa on ilmeisesti aina SLA-erillisjousitus. Tuttuun tapaan Focusta tarjotaan viisiovisena pystyperänä ja farmarina, sekä tietyillä markkina-alueilla myös neliovisena sedanina. Valmistajan nykytyyliin autosta on tarjolla monia eri tyylivaihtoehtoja ylellisestä Vignalesta menevään ST Lineen. Tarjolle saapuvat myös tutut Trend ja Titanium-varustetasot, sekä maastohenkinen Active Crossover -helmasarjamaasturi. Ford Focus Active-varustettuna. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?