16.4.2018

Tulevan alkusoitto: uusi Ford Focus tuo uuden yhteisen pohjarakenteen

Tulevan alkusoitto: uusi Ford Focus tuo uuden yhteisen pohjarakenteen

Suosikkimallin uudistuminen tuo tullessaan merkittävän uutuuden koko mallistoon. Yhteiset pohjarakenteet määrittävät jatkossa Fordin mallistoa kauttaaltaan.

Viime viikolla esitelty uusi Ford Focus sisältää merkittäviä uudistuksia myös pinnan alla. Amerikkalainen autojätti seuraa muun muassa Volkswagenin MQB:n ja Toyotan TNGA:n esimerkkiä ja siirtyy entistä kattavampiin alusta-arkkitehtuureihin. Ensimmäistä kertaa uusi etuvetoisten autojen pohjalevy nähdään nyt esitellyssä Focuksessa.

Fordin kehitysohjelmassa on yhteensä viisi erilaista maailmanlaajuista pohjarakennetta, joista tärkeimmät ovat nyt esitelty etuvetopohja ja avolava-autoissa käytettävä erillisrunkoinen rakenne. Kehitystyön tarkoituksena on säästää seuraavan viiden vuoden aikana neljä miljardia dollaria pelkästään parantuneella tehokkuudella suunnittelussa ja valmistuksessa. Samalla se vähentää uusien mallien kehitykseen kuluvaa aikaa viidenneksellä.

Ford Focus
Viime viikolla esitelty Ford Focus on merkittävä malli maailmanlaajuisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Graalin malja

Automotive Newsille puhunut Euroopan Fordin suunnittelupäällikkö Joe Bakaj kehuu uutta arkkitehtuuria Graalin maljaksi.
– Tämä on ainoa tapa panostaa arvoketjuun ja mittakaavasta saatavaan etuun, erityisesti massamarkkinoilla pelaavalle Fordille, kommentoi myös IHS Markitin pääanalyytikko Tim Urquhart.

Valitettavasti Fordin etuvetoarkkitehtuurilla ei ole MQB:n tai TNGA:n kaltaista nimeä – ainakaan vielä. Uusi alustarakenne asettaa autoille paljon tiukemmat rajat mittojen ja käytettävien moduulien suhteen, joten esimerkiksi istuinten rungot ja ilmastointi ovat jatkossa useammin samat mallista toiseen.
– Kaikkia moduuleja ei käytetä alhaalta ylös, mutta tavoitteena on käyttää samoja moduuleja mahdollisimman usein, Bakaj linjasi.

Toyota Auris uusi 2018 hybridi
Toyota on viime vuosina siirtänyt mallistoaan TNGA-rakenteeseen pohjautuvaksi, säästäen kulujen lisäksi ajoneuvon painossa.

Aiemmin yhtiö käytti C1:ksi nimettyä rakennetta esimerkiksi väistyvässä Focuksessa ja Transit Connect Vanissa, jotka kuitenkin käyttivät erilaisia ilmastointijärjestelmiä.
– Kun valmistimme noita malleja, meillä ei ollut selkeämpää pitkän tähtäimen suunnitelmaa, joten jouduimme tekemään muutoksia. Jos pystyt suunnittelemaan joukon ajoneuvoja pidemmälle ajalle, pystyt skaalaamaan globaalisti, Bakaj kommentoi.

Skaalattava saattaen

Bakaj kehuu alustarakenteen skaalattavuutta, sillä sama perusrakenne on käytettävissä aina kompaktista Fiestasta suurempiin Edgen ja Escapen/Kugan kaltaisiin malleihin. Jotkin pisteet ja mitat ovat kuitenkin kiinteitä, kuten VW:n MQB:ssä, kuten esimerkiksi kuljettajan päkiän etäisyys etuakselista.

Yhteisrakenteen mittakaavassa piilee kuitenkin myös haasteita. Esimerkiksi Volkswagenille on kuitenkin kertynyt odottamattomia kuluja MQB:n kohdalla, sillä perusrakenne ei ole täysin mukisematta skaalautunut erilaisiin ajoneuvoluokkiin ja eri brändeille. Suuri määrä yhteisiä osia auttaa tietysti valmistuskustannuksissa, mutta riskinä ovat tuotantokatkokset ja paisuvat takaisinkutsut, mikäli yhteisessä osassa havaitaan virhe.

Volkswagenin poikittaismoottorinen MQB on kasvattanut osuuttaan: viime vuonna Volkswagenin mallistosta 40% pohjasi MQB:hen ja 2020 tavoitteena on peräti 80% osuus.

Fordille mittakaava on ase, jolla se aikoo pärjätä maailmanlaajuisesti samalla mallilla: saman auton tulee olla tarpeeksi halpa menestyäkseen Kiinassa ja sopivan mukava houkutellakseen ostajia Yhdysvalloissa. Samalla on pystytty säästämään valmistuskustannuksista. Ford on vähentänyt myös Focuksen malliversioiden määrää Yhdysvalloissa, joten entisen 360 version sijaan tarjolla on 26 perusmallia.

– Monimutkaisuuden väheneminen koskee ajoneuvoja ja sisältöä, joka ei tuo paljoa arvoa, kommentoi globaaleista markkinoista Fordilla vastaava Jim Farley.

Toisaalta Fordin mukaan ajoneuvoihin on lisätty "hyvää monimutkaisuutta", joka näkyy esimerkiksi suurempana valikoimana malliston huipulla olevia varusteversioita. Tavoitteena on kasvattaa malliston keskihintaa. Esimerkiksi Euroopassa luvassa on Active-crossoverversioita, jotka käsittävät suuremman maavaran ja annoksen maastotyyliä.

Ford Focus
Uusi Ford Focus nähdään Vignalen ja ST-Linen lisäksi Active-malliversiona.

– Olemme vähentäneet suunniteltujen osien määrää, olemme vähentäneet suunnittelun kuluja, mutta tarjoamme enemmän vaihtoehtoja erilaisille persoonille. Se on Graalin malja, Bakaj tiivisti.

Lähde: Automotive News Kuvat: Jari Saarentaus, Ford, Lauri Ahtiainen, Volkswagen

Luetuimmat