1.4.2018 Ajoneuvot Wolfsburgin tuloskatsaus: kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Wolfsburgissa järjestetty Volkswagenin vuosituloksen julkistus esitteli automerkin, joka on löytämässä itsensä uudelleen. Maaliskuun puolivälin tienoilla Volkswagen-ryhmä ja sen merkit pitivät vuositulosjulkistuksensa vuorotellen. Wolfsburgissa tutustuttiin luonnollisesti Volkswagenin merkkikohtaisiin kuulumisiin. Vuosituloksen lisäksi sijoittajille ja medialle kerrottiin erityisesti kuluvasta vuodesta, mutta myös seuraavien vuosien suunnitelmista. Sanalla sanoen Volkswagenilla menee hyvin. Imagotutkimusten mukaan merkin sinivalkoinen VW-logo loistaa jälleen kirkkaammin ja keulamerkki koristi 6,23 miljoonaa uutta autoa 2017, ollen uusi ennätys. Liikevaihto kasvoi 8 prosentilla 80 miljardiin euroon ja liikevoittoa ennen satunnaiseriä kertyi 3,3 miljardia euroa. Toimintaa on tehostettu tuotekehityksen, valmistuskustannusten ja ammattiliittojen kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen avulla. Tänä vuonna yhtiö aikoo vyöryttää markkinoille yhteensä 22 uutta mallia, joista yhdeksän nähdään Kiinan kasvavilla markkinoilla. Viime vuonna Kiina yksin vastasi 3,2 miljoonalla toimitetulla autolla yli puolesta Volkswagenin vuosituotannosta. Vastineeksi Volkswagenin yhteistyöyritysten markkinosuus maailman suurimmasta autokauppa-alueesta oli 13%. Volkswagenin tarkoituksena on uudistaa käytännössä koko mallisto vuosien 2017–2020 aikana. Katumaasturit ovat merkittävässä roolissa, sillä jo joka seitsemäs myyty VW on katumaasturi. Yhdysvalloissa luku on peräti joka toinen, sillä suurehko ja edullinen Atlas on ollut sikäläisten ostajien mieleen. Myös Atlaksen kiinalainen sisar Teramont on käynyt kaupaksi. Vuonna 2020 saksalaismerkin mallistossa tuleekin olemaan peräti 19 erilaista tulkintaa katumaasturiteemasta. Euroopan markkinoiden kannalta tärkeimmät uutuudet tänä vuonna ovat Passat, Touareg, lippulaivamalli Arteonin Shooting Brake -farkku sekä loppukesästä saapuva T-Cross. Suositun T-Rocin avomalli saapuu puolestaan vuonna 2020. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taistelupari MQB ja MEB Volkswagenin menestyksen merkittävänä osana on sen modulaarinen MQB-arkkitehtuuri. Vuonna 2017 noin 40% Volkswagenin omista malleista pohjasi MQB:hen. Tänä vuonna osuutta pyritään kasvattamaan 60 prosenttiin ja 2020 tähtäimessä on jo 80 prosenttia Volkswagen-malleista. Luonnollisesti yhteisen alustarakenteen tuomat edut tuntuvat alihankkija- ja komponenttikustannusten lisäksi myös valmistuksen synergiassa. Esimerkiksi vuonna 2017 Golfin valmistuskuluja saatiin pudotettua 100 eurolla per auto nousevasta teräksen hinnasta huolimatta. MQB:n ohella Volkswagenin tulevaisuutta määrittää täyssähköisille autoille suunniteltu MEB-alustarakenne. Vaikka esimerkiksi nykyinen mainiosti myyvä e-Golf on toteutettu joustavaan MQB:hen pohjautuen, on VW:n mukaan parempi, että tuleva sähköautovyöyrytys tapahtuu erillisen pohjarakenteen tavalla. MEB antaa paremmat mahdollisuudet sähköautomalliston kehittämiseen Volkwagenin ohella myös muille konsernin merkeille, eikä autoissa tarvitse tehdä muista voimalinjaratkaisuista johtuvia kompromissejä esimerkiksi akuston sijoittamisen suhteen. Niinpä ensimmäisiin MEB-malleihin kuuluva I.D. lupaileekin kiitettävän toimintamatkan lisäksi Passatin sisätilat Golfin ulkomitoissa. Vaihtuva alustarakenne määrittää jatkossa myös valmistamista. Käynnissä olevien muutostöiden myötä Zwickaun tehtaasta tulee vuoden 2020 loppuun mennessä täysin sähköautoihin keskittyvä tuotantolaitos, tuottaen päivässä 1 500 I.D. ja I.D. Crozz -mallia muiden VW-ryhmän sähköautojen lisäksi. Samassa tuotantolaitoksessa ei tulla siis näkemään polttomoottoriajoneuvoja ja täyssähköautoja. Zwickaun tehtaasta tulee Volkswagenin sähkövalmistamisen ensimmäinen keskus. Kaikkiaan MEB-rakenne tullaan näkemään lähivuosina 27 automallissa neljän eri automerkin väreissä. Rakennuspalikoista onkin helppo koota erilaisia automalleja eri tarpeisiin, joten MEB:hen panostettu kehitystyö hyödyttää koko VW-ryhmää. Pidemmällä tähtäimellä Volkswagenin suunnitelmissa siintää siirtyminen autonvalmistuksesta liikkuvuuspalveluiden tuottajaksi. Unohtaa ei sovi myöskään autonomian ilosanomaa, joka siintää vahvana erityisesti I.D.-tuoteperheen tulevaisuusvisioissa. Kehitettävää löytyy myös autonvalmistuksessa, jossa 3D-tulostaminen, algoritmipohjainen suunnittelu ja siirtyminen skenaariotyöskentelyyn määrittävät jatkossa sitä, mitä liukuhihnan ympärillä oikein tapahtuu. Dieselin oppirahat On tietysti mahdotonta puhua Volkswagenin viime vuosista viittaamatta dieselhuijausskandaaliin, jonka käsittely näkyy edelleen miljardien eurojen satunnaiserinä. Yhtiön pääjohtaja Herbert Diess esimerkiksi puhui avoimesti ja tottuneesti skandaalin vaikutuksista Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Skandaalin jälkivaiheissa kehitetty pitkän linjan TRANSFORM 2025+ -suunnitelma on kuitenkin puremassa ja yhtiö on pysynyt asettamissaan askelmerkeissä. Täytyy kuitenkin muistaa, että Volkswagen ei ole luopumassa dieselistä, vaan merkki näkee matalapäästöisen nykydieselin olevan tärkeä osa tulevia hiilidioksiditavoitteita. Dieselin rooli korostuu erityisesti pitkiä matkoja ajavien voimalinjavalinnoissa. Toisaalta dieselkohu on pakottanut autojätin pohtimaan tekemisiään aina varovaisen salailevasta yrityskulttuurista sähköautostrategiaan saakka. Nyt esittäytynyt uusi Volkswagen on aiempaa avoimempi automerkki, jonka valtaisa panostus MEB-sähköautoarkkitehtuuriin on kantamassa hedelmää lähivuosina. Autoteollisuus on kaikesta tietoteknistymisestä huolimatta ala, jossa siirrot tapahtuvat 3–5 vuoden tähtäimellä. Se antaa hyvät edellytykset pitkien perinteiden ja uusimman uuden yhdistämiselle. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Volkswagen Lue myös: Päivän kuva: Autokaupungin aarteita – valkoinen Scirocco Kolmannen kerran premiumiksi: uusi Volkswagen Touareg Vihdoinkin alkaa tapahtua: Volkswagen osallistuu Pikes Peak -mäkikilpailuun täyssähköautolla Arjen sankareita ja tyyntä suuren myrskyn edellä: tällainen oli Geneven autonäyttely 2018 Vuosi sähköllä: vierailevana tähtenä viileä Volkswagen e-Golf Volkswagen I.D. on tulevaisuuden sähkö-Golf Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi Tulevaisuuden tunnelmissa – Audi ja Volkswagen sähkövisioidensa parissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?