1.4.2018 Ajoneuvot Wolfsburgin tuloskatsaus: kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Wolfsburgissa järjestetty Volkswagenin vuosituloksen julkistus esitteli automerkin, joka on löytämässä itsensä uudelleen. Maaliskuun puolivälin tienoilla Volkswagen-ryhmä ja sen merkit pitivät vuositulosjulkistuksensa vuorotellen. Wolfsburgissa tutustuttiin luonnollisesti Volkswagenin merkkikohtaisiin kuulumisiin. Vuosituloksen lisäksi sijoittajille ja medialle kerrottiin erityisesti kuluvasta vuodesta, mutta myös seuraavien vuosien suunnitelmista.Sanalla sanoen Volkswagenilla menee hyvin. Imagotutkimusten mukaan merkin sinivalkoinen VW-logo loistaa jälleen kirkkaammin ja keulamerkki koristi 6,23 miljoonaa uutta autoa 2017, ollen uusi ennätys. Liikevaihto kasvoi 8 prosentilla 80 miljardiin euroon ja liikevoittoa ennen satunnaiseriä kertyi 3,3 miljardia euroa. Toimintaa on tehostettu tuotekehityksen, valmistuskustannusten ja ammattiliittojen kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen avulla.Tänä vuonna yhtiö aikoo vyöryttää markkinoille yhteensä 22 uutta mallia, joista yhdeksän nähdään Kiinan kasvavilla markkinoilla. Viime vuonna Kiina yksin vastasi 3,2 miljoonalla toimitetulla autolla yli puolesta Volkswagenin vuosituotannosta. Vastineeksi Volkswagenin yhteistyöyritysten markkinosuus maailman suurimmasta autokauppa-alueesta oli 13%.Volkswagenin tarkoituksena on uudistaa käytännössä koko mallisto vuosien 2017–2020 aikana. Katumaasturit ovat merkittävässä roolissa, sillä jo joka seitsemäs myyty VW on katumaasturi. Yhdysvalloissa luku on peräti joka toinen, sillä suurehko ja edullinen Atlas on ollut sikäläisten ostajien mieleen. Myös Atlaksen kiinalainen sisar Teramont on käynyt kaupaksi. Vuonna 2020 saksalaismerkin mallistossa tuleekin olemaan peräti 19 erilaista tulkintaa katumaasturiteemasta.Euroopan markkinoiden kannalta tärkeimmät uutuudet tänä vuonna ovat Passat, Touareg, lippulaivamalli Arteonin Shooting Brake -farkku sekä loppukesästä saapuva T-Cross. Suositun T-Rocin avomalli saapuu puolestaan vuonna 2020.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaistelupari MQB ja MEBVolkswagenin menestyksen merkittävänä osana on sen modulaarinen MQB-arkkitehtuuri. Vuonna 2017 noin 40% Volkswagenin omista malleista pohjasi MQB:hen. Tänä vuonna osuutta pyritään kasvattamaan 60 prosenttiin ja 2020 tähtäimessä on jo 80 prosenttia Volkswagen-malleista. Luonnollisesti yhteisen alustarakenteen tuomat edut tuntuvat alihankkija- ja komponenttikustannusten lisäksi myös valmistuksen synergiassa. Esimerkiksi vuonna 2017 Golfin valmistuskuluja saatiin pudotettua 100 eurolla per auto nousevasta teräksen hinnasta huolimatta.MQB:n ohella Volkswagenin tulevaisuutta määrittää täyssähköisille autoille suunniteltu MEB-alustarakenne. Vaikka esimerkiksi nykyinen mainiosti myyvä e-Golf on toteutettu joustavaan MQB:hen pohjautuen, on VW:n mukaan parempi, että tuleva sähköautovyöyrytys tapahtuu erillisen pohjarakenteen tavalla.MEB antaa paremmat mahdollisuudet sähköautomalliston kehittämiseen Volkwagenin ohella myös muille konsernin merkeille, eikä autoissa tarvitse tehdä muista voimalinjaratkaisuista johtuvia kompromissejä esimerkiksi akuston sijoittamisen suhteen. Niinpä ensimmäisiin MEB-malleihin kuuluva I.D. lupaileekin kiitettävän toimintamatkan lisäksi Passatin sisätilat Golfin ulkomitoissa.Vaihtuva alustarakenne määrittää jatkossa myös valmistamista. Käynnissä olevien muutostöiden myötä Zwickaun tehtaasta tulee vuoden 2020 loppuun mennessä täysin sähköautoihin keskittyvä tuotantolaitos, tuottaen päivässä 1 500 I.D. ja I.D. Crozz -mallia muiden VW-ryhmän sähköautojen lisäksi. Samassa tuotantolaitoksessa ei tulla siis näkemään polttomoottoriajoneuvoja ja täyssähköautoja.Zwickaun tehtaasta tulee Volkswagenin sähkövalmistamisen ensimmäinen keskus.Kaikkiaan MEB-rakenne tullaan näkemään lähivuosina 27 automallissa neljän eri automerkin väreissä. Rakennuspalikoista onkin helppo koota erilaisia automalleja eri tarpeisiin, joten MEB:hen panostettu kehitystyö hyödyttää koko VW-ryhmää.Pidemmällä tähtäimellä Volkswagenin suunnitelmissa siintää siirtyminen autonvalmistuksesta liikkuvuuspalveluiden tuottajaksi. Unohtaa ei sovi myöskään autonomian ilosanomaa, joka siintää vahvana erityisesti I.D.-tuoteperheen tulevaisuusvisioissa. Kehitettävää löytyy myös autonvalmistuksessa, jossa 3D-tulostaminen, algoritmipohjainen suunnittelu ja siirtyminen skenaariotyöskentelyyn määrittävät jatkossa sitä, mitä liukuhihnan ympärillä oikein tapahtuu.Dieselin oppirahatOn tietysti mahdotonta puhua Volkswagenin viime vuosista viittaamatta dieselhuijausskandaaliin, jonka käsittely näkyy edelleen miljardien eurojen satunnaiserinä. Yhtiön pääjohtaja Herbert Diess esimerkiksi puhui avoimesti ja tottuneesti skandaalin vaikutuksista Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Skandaalin jälkivaiheissa kehitetty pitkän linjan TRANSFORM 2025+ -suunnitelma on kuitenkin puremassa ja yhtiö on pysynyt asettamissaan askelmerkeissä.Täytyy kuitenkin muistaa, että Volkswagen ei ole luopumassa dieselistä, vaan merkki näkee matalapäästöisen nykydieselin olevan tärkeä osa tulevia hiilidioksiditavoitteita. Dieselin rooli korostuu erityisesti pitkiä matkoja ajavien voimalinjavalinnoissa.Toisaalta dieselkohu on pakottanut autojätin pohtimaan tekemisiään aina varovaisen salailevasta yrityskulttuurista sähköautostrategiaan saakka. Nyt esittäytynyt uusi Volkswagen on aiempaa avoimempi automerkki, jonka valtaisa panostus MEB-sähköautoarkkitehtuuriin on kantamassa hedelmää lähivuosina.Autoteollisuus on kaikesta tietoteknistymisestä huolimatta ala, jossa siirrot tapahtuvat 3–5 vuoden tähtäimellä. Se antaa hyvät edellytykset pitkien perinteiden ja uusimman uuden yhdistämiselle.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: VolkswagenLue myös:Päivän kuva: Autokaupungin aarteita – valkoinen Scirocco Kolmannen kerran premiumiksi: uusi Volkswagen Touareg Vihdoinkin alkaa tapahtua: Volkswagen osallistuu Pikes Peak -mäkikilpailuun täyssähköautolla Arjen sankareita ja tyyntä suuren myrskyn edellä: tällainen oli Geneven autonäyttely 2018 Vuosi sähköllä: vierailevana tähtenä viileä Volkswagen e-Golf Volkswagen I.D. on tulevaisuuden sähkö-Golf Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi Tulevaisuuden tunnelmissa – Audi ja Volkswagen sähkövisioidensa parissaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen