11.3.2018 Ajoneuvot Arjen sankareita ja tyyntä suuren myrskyn edellä: tällainen oli Geneven autonäyttely 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Geneven uutuusähkyn saa sulateltua, alkaa arkisempi totuus paljastumaan. Vielä toistaiseksi automaailmassa vallitsee pysähtyneisyyden tila. Suuret johtajat puhuvat valtavasta murroksesta, mutta salamavalojen ja suurten sanojen takana paistaa odotus. Jälleen kerran suuren kansainvälisen autonäyttelyn selkeimmät pääteemat olivat autonomia ja sähköinen tulevaisuus. Ja jälleen kerran todistimme messuja, joissa konkretian sijaan esiteltiin villejä visioita.Viime syksyisen Frankfurtin autonäyttelyn nollatuloksen sijaan saimme Genevessä tuotantoon päätyviä sähköautoja peräti kaksi kappaletta: Hyundai Kona Electricin ja Jaguar I-Pacen.Jälkimmäistä voi kuvailla messujen tärkeimmäksi autoksi: hitaasta kypsytyksestä huolimatta Jaguar saapuu polttomoottorimaailmaan, jossa sen ainoa kilpailija on vuosia yläpään sähköautomarkkinoita hallinnut Tesla. Saksalaiset antavat vielä odottaa.Audi kiusotteli valmiin näköisellä E-Tron Prototypellään. Porsche paljasti Mission E:n ja Panamera Sport Turismon synteesiltä näyttävän maastofarmarikonsepti Mission E Cross Turismon. Muinoin i-malleillaan sähköistämisen eturintamassa juhlinut BMW keskittyi tavanomaisiin katumaastureihin ja i8-mallin kasvojenkohotuksiin, i3 sai uuden ilmeen jo Frankfurtissa.Naapuriosastolla Mercedes-Benz piti jalat maassa ja esitteli arkipäivän sähköistystä edustavan ladattavan dieselhybridin E- ja C-sarjoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuheista tekoihin, VolkswagenViime syksyllä suuren sähköisen muutoksen enteili saapuvan, kun Frankfurtin autonäyttelyn aattona Volkswagen Groupin pääjohtaja Matthias Müller julisti yhtiön nousevan sähköisen liikkumisen ykköseksi tarjoamalla 50 täyssähköautoa vuonna 2025. Nostatuspuheen jälkeen koitti paluu todellisuuteen. Tuotantosähköauton sijaan Volkswagen esitteli Frankfurtissa maasturihenkisen I.D. Crozz -sähkökonseptin.Volkswagen I.D. -perheenjäseniä.Nyt Geneven autonäyttelyssä Müller pohti auton paikkaa kaupungistuvassa maailmassa, ja ilmoitti konsernin investoivan 34 miljardia euroa sähköiseen liikkumiseen, autonomiaan ja digitaalisuuteen vuoteen 2022 mennessä. Müller palasi viime syksyisiin sähkövisioihinsa, ja kertoi konsernin esittelevän yksitoista sähköistettyä mallia tämän vuoden aikana – mutta ei Genevessä.Ja jälleen tuotantosähköauton sijaan Volkswagen esitteli uuden osan loputtomaan I.D. konseptiperheeseen.Volkswagen I.D. VizzionI.D. Vizzion -niminen matala viistoperä enteilee tulevaisuuden suunnitelmia ja itsenäistä liikkumista. Sen kerrotaan tarjoavan korkeimman tason autonomisen ajamista, täyssähköistä voimalinjaa ja tekoälyn. Ovetkin aukeavat biometrisesti kasvot tunnistamalla.Ihan hienolta kuulostaa, mutta samaa reseptiä tarjoavat käytännössä kaikki näyttelyssä esitellyt konseptit, kuten Nissan IMx Kuro, Lagonda Vision Concept ja Renault EZ-GO. Autonomiakiilan taudista kärsi sisarmerkki Audikin jo Frankfurtissa.Laiskan konseptin kirousTeknologiakonsepteja on tietysti helppo tehdä: ideat ovat villejä, sillä eihän niiden tarvitse oikeasti toimia. Pienellä sähkömoottorilla saadaan riittävästi liikettä, ja tuotantorajoitteista vapaa muotokin syntyy käden käänteessä.Se onkin Volkswagenin I.D. -perheen ongelma: autot ovat niin selkeitä näyttelykonsepteja, etteivät ne onnistu herättämään hypeä jo ensi vuonna saapuvasta sarjatuotantomallista.Jaguar I-Pacen konseptiversio vuodelta 2016.Jaguar pelasi pelin paremmin, kun jo ensimmäisissä kuvissa I-Pace-prototyyppi näyttivät autolta, jonka voisi oikeasti laittaa tuotantoon. Ja näin kävikin reilut puolitoista vuotta myöhemmin. Ja juuri tätä strategiaa kopioi Audi, joka ajatti valmiin oloisia E-Troneja ympäri kaupunkia, mutta pihtasi näyttelyautoa peitteen alla.Silti Volkswagen lupaa I.D. Vizzion -henkisen tuotantomallin vuonna 2022. Villi arvaus: Arteon tai saman henkinen viistoperä saa sähköisen voimalinjan ja I.D.-logot.Miksi sähkö kiinnostaa?Vaikka sähköautoja ei nyt nähtykään, on niiden pikainen yleistyminen Euroopassa käytännön pakko. Sähköautoja tarvitaan laskemaan automerkkien päästökeskiarvoa jo vuonna 2021. Siksi ensimmäisen I.D:n lisäksi näemme ensi vuonna tuotantoversiot Porsche Mission E:stä. Audi E-Tron saapuu jo tänä vuonna. Näitä autoja on myös pakko myydä, sillä päästöt lasketaan toteutuneesta myynnistä.Mutta toistaiseksi kaikki on vain hypeä ja lupailuja. Tulevaisuutta on vähitellen odotettu niin kauan, että sen odotukseen uhkaa kyllästyä. Jumahtaneiden visioiden ohi esiin nousikin kaksi kosketeltavampaa teemaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBlingi saapuu EurooppaanMercedes-Maybach S 650Ensinnäkin Euroopan ulkopuolisen autokaupan mieltymykset alkavat näkyä meilläkin päin. Äskettäin kritisoimani Lamborghini Urus näytti luonnossa odotuksiakin hirveämmältä rahalehmältä ja Daimlerin merkeistä etenkin Mercedes-Maybachin ja Mercedes-AMG:n osastot olivat poikkeuksellisen täynnä kromia ja rajuja värejä. Blingi myy ja verkkaripuvut kahisevat. Se ei perinteiseen eurooppalaiseen tyylitajuun oikein sovi, mutta rahakkaat ostajatkin ovat usein toisaalla.Mercedes-AMG GT 63S:n puskurin ja konepellin jakosaumoista ei kahdeksankymmentäluvun Mercedeksellä olisi keskusteltu.Oikeina tähtinä oikeat autotSe tärkein teema ovat tavalliset autot. Uusi Peugeot 508 näyttää luonnossa todella hyvältä, vaikka sapelinhammasajovaloihin saakin vielä tottua. Polestar 1 saatetaan valmistaa Kiinassa, mutta muotoilullisesti se edustaa samaa puhdaslinjaista tyylikkyyttä, kuin uusi Volvo V60:kin. Raikkaan punainen Mercedes-Benz A-sarja vei huomion konsernin mainitusta kromihymymalleista. Uusi Toyota Auriskin näyttää hyvin lupaavalle, mutta sitä saamme odottaa vielä lähes vuoden. Seuraava Honda CR-V saapunee jo loppuvuodesta, ja uutta Kia Ceediä saanemme maahan jo kesällä.Lähitulevaisuus on siis perinteisten autojen juhlaa, ja polttomoottorillakin on tulevaisuutta: Mazda kertoo uuden osin puristussytytteisen Skyactiv-X -moottorin saapuvan uuden Mazda 3:n myötä ensi vuonna. Toivottavasti muodot eivät juuri muutu Kai-konseptiautosta.Diesel löytää paikkansaDieselkin jaksaa yhä mainiosti, joskin sen käyttö tullee painottumaan suurempiin ja arvokkaampiin autoihin puhdistusteknologian kalleuden johdosta. Toyota ilmoitti hybridin korvaavan henkilöautopuolella dieselin, kun taas Mercedes-Benz paljasti edellä mainitun dieselkäyttöisen lataushybridin. Syy on sama kuin sähköautoissa: päästökeskiarvojen saavuttamiseen vaaditaan kaikki mahdollisia keinoja, ja siinä diesel on aika hyvä keino.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulevaisuudessa tapahtuuVuoden 2018 Geneven autonäyttely keskittyi nykyisyyteen ja kauempaan tulevaisuuteen, tavallisiin autoihin ja suuriin lupauksiin. Nautitaan nyt lupaavista uutuusautoista, ja seurataan, milloin puheet kääntyvät teoiksi. Joka tapauksessa tulemme pian kokemaan autonäyttelyn, jossa koittaa oikea sähköautojen vyöry. Saa nähdä, minkälainen messu siitä tulee.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen