7.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: pikatyypit sähköisestä tulevaisuudesta – Jaguar I-Pace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten premium-merkkien täyssähköistyminen alkaa Jaguar I-Pacesta. Jaguarin tulevasta sähköautosta on kohistu paljon – ja nyt sen ohjaksiin päästiin kuin varkain Geneven autonäyttelyn yhteydessä. Pienelle ajoharjoitteluradalle järjestetty keilapujottelu ei vielä paljoa kerro auton ominaisuuksista, mutta pieniä ensihavaintoja sen aikana pystyi tekemään.I-Pace noudattaa Jaguarin ohjaamoiden nykytyyliä, eli kojelauta tarjoaa kaksi kosketusnäyttöä, joista alempaa reunustavat ilmastoinnin ja istuinlämmityksen säädöt. Järjestelmä painottuu näyttöpohjaisuudesta huolimatta enemmän perinteisten autonvalmistajien filosifaan kuin teslamaiseen suuren ruudun ilotteluun. Alemman näytän alta löytää sähköautoon sopivasti painikkeilla toimivan vaihteensiirron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvokkaasti liikkeelleKaasupoljin on säädetty varsin rauhalliseksi. Ensimmäiset millimetrit eivät saa Jaguar I-Pacea ryntäämään, vaan kaasua saa painaa varsin huoletta. I-Pace lähtee arvokkaasti liikkeelle, ja katse alkaa hakea pienoisen testialueen keilaportteja. Ensikoeajolla nopeudet pysyvät noin 50 km/h tuntumassa, joten auton suuntavakaudesta saati rengasmelusta ei saa vielä minkäänlaista kuvaa – etenkin jälkimmäinen kiinnostaa, sillä alla pyörivät 255/40 R22 -renkaat.Reilummalla kaasunpainalluksella voimavarat alkavat näkyä. Jaguar lupaa 4,8 sekunnin nollasta sataan, mikä olisi tarpeeksi aiheuttamaan ongelmia pikkuradalla. Jo pienellä survaisulla auto hyökkää tehokkaalle sähköautolle ominaisella innolla. Se miten pitkään tämä työntö kestää selvinnee vasta myöhemmissä koeajoissa.Pientä sladiaSateen kastelemalla radalla pitoa ei ole liiaksi, joten samalla saa hieman esimakua auton käytöksestä. Kääntäessä mutkaan I-Pace asettuu kevyeen aliohjaamiseen, mutta kaarteesta ulos kiihdyttäessä auton kahden sähkömoottorin hallitsema nelivetojärjestelmä voi saattaa auton lievään nelipyöräluisuunkin.Voimalinja sekä hallintalaitteet toimivat lyhyellä ensikoeajolla odotetusti. Esimerkiksi jarru- tai ohjaustuntuman tarkempi arvostelu ei lyhyen koeajon perusteella ole vielä mahdollista, mutta ainakaan mitään negatiivista ei jäänyt mieleen.Ensikoeajo oli myös ensimmäinen mahdollisuus tutkia uuden sähkö-Jaguarin tiloja. Etuistuimella viihtymisessä ei asiaankuuluvasti ole moitittavaa, ja taaksekin mahtuu hyvin. Lattia on akselien välissä sijaitsevan akkupaketin tähden varsin korkealla, mutta silti reisitukea on ihan kohtalaisesti. Tavaratilaa I-Pace tarjoaa auton molemmissa päissä, joskin keulan luukku soveltuu lähinnä luottokorttikokoelmalle tai tuulilasin pesunestekanisterille. Sen sijaan perinteinen tavaratila tarjoaa tilaa selkeän muotoisessa, joskin hieman matalassa paketissa – joskin valmistajan lupaamaa 656 litraa jää hieman hämmästelemään.I-Pacen latausportti on sijoitettu kuljettajan puoleiseen etulokasuojaan. 90 kilowattitunnin akku latautuu CCS:llä valmistajan mukaan 40 minuutin aikana 80 prosenttiin.Jaguar kertoo ensimmäisten I-Pacejen saapuvan maahan loppukesästä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen