7.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: pikatyypit sähköisestä tulevaisuudesta – Jaguar I-Pace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten premium-merkkien täyssähköistyminen alkaa Jaguar I-Pacesta. Jaguarin tulevasta sähköautosta on kohistu paljon – ja nyt sen ohjaksiin päästiin kuin varkain Geneven autonäyttelyn yhteydessä. Pienelle ajoharjoitteluradalle järjestetty keilapujottelu ei vielä paljoa kerro auton ominaisuuksista, mutta pieniä ensihavaintoja sen aikana pystyi tekemään.I-Pace noudattaa Jaguarin ohjaamoiden nykytyyliä, eli kojelauta tarjoaa kaksi kosketusnäyttöä, joista alempaa reunustavat ilmastoinnin ja istuinlämmityksen säädöt. Järjestelmä painottuu näyttöpohjaisuudesta huolimatta enemmän perinteisten autonvalmistajien filosifaan kuin teslamaiseen suuren ruudun ilotteluun. Alemman näytän alta löytää sähköautoon sopivasti painikkeilla toimivan vaihteensiirron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvokkaasti liikkeelleKaasupoljin on säädetty varsin rauhalliseksi. Ensimmäiset millimetrit eivät saa Jaguar I-Pacea ryntäämään, vaan kaasua saa painaa varsin huoletta. I-Pace lähtee arvokkaasti liikkeelle, ja katse alkaa hakea pienoisen testialueen keilaportteja. Ensikoeajolla nopeudet pysyvät noin 50 km/h tuntumassa, joten auton suuntavakaudesta saati rengasmelusta ei saa vielä minkäänlaista kuvaa – etenkin jälkimmäinen kiinnostaa, sillä alla pyörivät 255/40 R22 -renkaat.Reilummalla kaasunpainalluksella voimavarat alkavat näkyä. Jaguar lupaa 4,8 sekunnin nollasta sataan, mikä olisi tarpeeksi aiheuttamaan ongelmia pikkuradalla. Jo pienellä survaisulla auto hyökkää tehokkaalle sähköautolle ominaisella innolla. Se miten pitkään tämä työntö kestää selvinnee vasta myöhemmissä koeajoissa.Pientä sladiaSateen kastelemalla radalla pitoa ei ole liiaksi, joten samalla saa hieman esimakua auton käytöksestä. Kääntäessä mutkaan I-Pace asettuu kevyeen aliohjaamiseen, mutta kaarteesta ulos kiihdyttäessä auton kahden sähkömoottorin hallitsema nelivetojärjestelmä voi saattaa auton lievään nelipyöräluisuunkin.Voimalinja sekä hallintalaitteet toimivat lyhyellä ensikoeajolla odotetusti. Esimerkiksi jarru- tai ohjaustuntuman tarkempi arvostelu ei lyhyen koeajon perusteella ole vielä mahdollista, mutta ainakaan mitään negatiivista ei jäänyt mieleen.Ensikoeajo oli myös ensimmäinen mahdollisuus tutkia uuden sähkö-Jaguarin tiloja. Etuistuimella viihtymisessä ei asiaankuuluvasti ole moitittavaa, ja taaksekin mahtuu hyvin. Lattia on akselien välissä sijaitsevan akkupaketin tähden varsin korkealla, mutta silti reisitukea on ihan kohtalaisesti. Tavaratilaa I-Pace tarjoaa auton molemmissa päissä, joskin keulan luukku soveltuu lähinnä luottokorttikokoelmalle tai tuulilasin pesunestekanisterille. Sen sijaan perinteinen tavaratila tarjoaa tilaa selkeän muotoisessa, joskin hieman matalassa paketissa – joskin valmistajan lupaamaa 656 litraa jää hieman hämmästelemään.I-Pacen latausportti on sijoitettu kuljettajan puoleiseen etulokasuojaan. 90 kilowattitunnin akku latautuu CCS:llä valmistajan mukaan 40 minuutin aikana 80 prosenttiin.Jaguar kertoo ensimmäisten I-Pacejen saapuvan maahan loppukesästä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti