7.3.2018

Mercedes-AMG GT neliovisena: suuri, nopea ja täysin hämmentynyt

Mercedes-AMG GT

Neliovinen viisiovinen Mercedes-AMG GT on hieman hämmentävä, mutta ei anneta sen haitata liikaa.

Ensinnäkin Moottori on kaksipaikkaisten Mercedes-AMG GT-mallien suuri ystävä. Teatraaliset ja karismaattiset urheiluautot muistuttavat siitä, miksi autoilua on joskus alettu romantisoimaan.

Nyt Mercedes-AMG:n mallisto laajenee neliovisella GT:llä. Ja vaikka Mercedes-AMG:n viimeaikaisten näyttöjen perusteella auton voikin ennakoida olevan kyvyiltään vallan mainio, herättää se silti muutamia ikäviä kysymyksiä.

Ensinnäkin ovia uudessa neliovisessa GT:ssä on viisi, sillä takaluukku aukeaa pystyperäisten tyyliin ikkunan ylälaidasta asti. Käytettävyyden kannalta mainio asia, mutta voisiko autosta vaan puhua viisiovisena? Mercedes-AMG ei toki ole ainoa saksalaismerkki, jolla yksinkertainen yhteenlasku on viime aikoina osoittautunut vaikeaksi…

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rivikuusi tai V8

Lippulaivana on GT 63 S, jota vauhdittaa AMG:n fantastisen nelilitraisen tuplaturbokasin 639-hevosvoimainen painos. 315 kilometriä tunnissa ja 3,2 sekuntia ovat malliin liittyviä tärkeitä arvoja.

S-kirjaimen tinkimällä auton saa 585-hevosvoimaisena. Kaikki takaovisen GT-mallin versiot ovat 4Matic+-nelivedolla varustettuja. S-mallissa nelivedon takavedoksi vaihtava drift-tila on vakiona, muihin takarenkaat savustavan tilan saa lisävarusteena.

Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT 53

Näiden alapuolella mallistossa on GT 53, jota vauhdittaa 435-hevosvoimainen rivikuutonen. Kyse on samasta upeasta sähköistetystä voimanlähteestä, josta Moottori juuri nautti uuden Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+:n keulalla. Hieman oudosti kuutoskoneinen GT 53 saa kantaa samaa Panamericana-maskia kuin isot 63-mallit. Alkujaan maski esiteltiin GT R -urheiluautoon, josta se on sittemmin levinnyt esimerkiksi GLC 63 -mallin keulalle – mutta ei kuutoskoneisen GLC 43:n keulalle.

GT vai CLS?

On myös mielenkiintoista nähdä, miten CLS 53 4Matic+:n ja GT 53 4Matic+:n hinnoittelu erottaa kaksi lopulta varsin samantyylistä autoa. Mielenkiintoisen eron tuo uusi MBUX-käyttöliittymä, joka löytyy GT:stä, muttei CLS:stä.

Mercedes-AMG GT

Viimeinen ongelma GT:ssä koskee Geneven autonäyttelyssä esiteltyjen mallien värivalintoja: kuvissa esiintyvän valkoisen rinnalla esillä oli mattasininen yksilö. Kummassakaan värissä pehmeästi pyöristetty hartialinja ei oikein erotu, ja auto näyttää todellista kapeammalta ja vähän ryhdittömältä.

Kuten jo CLS:n koeajossa totesimme, lienee tämäkin Mercedes-malli huomattavasti tyylikkäämpi paremmassa värissä. Todennäköisesti hämmentävän alkuvaikutelman jälkeen Mercedes-AMG GT:stä kuoritunee makea ja eloisa perheyhteensopiva räyhämalli, mutta näin esiteltynä Mercedes-AMG antaa autolle varsin vaikean alkukiihdytyksen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat