7.3.2018 Ajoneuvot Mercedes-AMG GT neliovisena: suuri, nopea ja täysin hämmentynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliovinen viisiovinen Mercedes-AMG GT on hieman hämmentävä, mutta ei anneta sen haitata liikaa. Ensinnäkin Moottori on kaksipaikkaisten Mercedes-AMG GT-mallien suuri ystävä. Teatraaliset ja karismaattiset urheiluautot muistuttavat siitä, miksi autoilua on joskus alettu romantisoimaan.Nyt Mercedes-AMG:n mallisto laajenee neliovisella GT:llä. Ja vaikka Mercedes-AMG:n viimeaikaisten näyttöjen perusteella auton voikin ennakoida olevan kyvyiltään vallan mainio, herättää se silti muutamia ikäviä kysymyksiä.Ensinnäkin ovia uudessa neliovisessa GT:ssä on viisi, sillä takaluukku aukeaa pystyperäisten tyyliin ikkunan ylälaidasta asti. Käytettävyyden kannalta mainio asia, mutta voisiko autosta vaan puhua viisiovisena? Mercedes-AMG ei toki ole ainoa saksalaismerkki, jolla yksinkertainen yhteenlasku on viime aikoina osoittautunut vaikeaksi…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivikuusi tai V8Lippulaivana on GT 63 S, jota vauhdittaa AMG:n fantastisen nelilitraisen tuplaturbokasin 639-hevosvoimainen painos. 315 kilometriä tunnissa ja 3,2 sekuntia ovat malliin liittyviä tärkeitä arvoja.S-kirjaimen tinkimällä auton saa 585-hevosvoimaisena. Kaikki takaovisen GT-mallin versiot ovat 4Matic+-nelivedolla varustettuja. S-mallissa nelivedon takavedoksi vaihtava drift-tila on vakiona, muihin takarenkaat savustavan tilan saa lisävarusteena.Mercedes-AMG GT 53Näiden alapuolella mallistossa on GT 53, jota vauhdittaa 435-hevosvoimainen rivikuutonen. Kyse on samasta upeasta sähköistetystä voimanlähteestä, josta Moottori juuri nautti uuden Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+:n keulalla. Hieman oudosti kuutoskoneinen GT 53 saa kantaa samaa Panamericana-maskia kuin isot 63-mallit. Alkujaan maski esiteltiin GT R -urheiluautoon, josta se on sittemmin levinnyt esimerkiksi GLC 63 -mallin keulalle – mutta ei kuutoskoneisen GLC 43:n keulalle.GT vai CLS?On myös mielenkiintoista nähdä, miten CLS 53 4Matic+:n ja GT 53 4Matic+:n hinnoittelu erottaa kaksi lopulta varsin samantyylistä autoa. Mielenkiintoisen eron tuo uusi MBUX-käyttöliittymä, joka löytyy GT:stä, muttei CLS:stä.Viimeinen ongelma GT:ssä koskee Geneven autonäyttelyssä esiteltyjen mallien värivalintoja: kuvissa esiintyvän valkoisen rinnalla esillä oli mattasininen yksilö. Kummassakaan värissä pehmeästi pyöristetty hartialinja ei oikein erotu, ja auto näyttää todellista kapeammalta ja vähän ryhdittömältä.Kuten jo CLS:n koeajossa totesimme, lienee tämäkin Mercedes-malli huomattavasti tyylikkäämpi paremmassa värissä. Todennäköisesti hämmentävän alkuvaikutelman jälkeen Mercedes-AMG GT:stä kuoritunee makea ja eloisa perheyhteensopiva räyhämalli, mutta näin esiteltynä Mercedes-AMG antaa autolle varsin vaikean alkukiihdytyksen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen