7.3.2018 Ajoneuvot Mercedes-AMG GT neliovisena: suuri, nopea ja täysin hämmentynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliovinen viisiovinen Mercedes-AMG GT on hieman hämmentävä, mutta ei anneta sen haitata liikaa. Ensinnäkin Moottori on kaksipaikkaisten Mercedes-AMG GT-mallien suuri ystävä. Teatraaliset ja karismaattiset urheiluautot muistuttavat siitä, miksi autoilua on joskus alettu romantisoimaan. Nyt Mercedes-AMG:n mallisto laajenee neliovisella GT:llä. Ja vaikka Mercedes-AMG:n viimeaikaisten näyttöjen perusteella auton voikin ennakoida olevan kyvyiltään vallan mainio, herättää se silti muutamia ikäviä kysymyksiä. Ensinnäkin ovia uudessa neliovisessa GT:ssä on viisi, sillä takaluukku aukeaa pystyperäisten tyyliin ikkunan ylälaidasta asti. Käytettävyyden kannalta mainio asia, mutta voisiko autosta vaan puhua viisiovisena? Mercedes-AMG ei toki ole ainoa saksalaismerkki, jolla yksinkertainen yhteenlasku on viime aikoina osoittautunut vaikeaksi… Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rivikuusi tai V8 Lippulaivana on GT 63 S, jota vauhdittaa AMG:n fantastisen nelilitraisen tuplaturbokasin 639-hevosvoimainen painos. 315 kilometriä tunnissa ja 3,2 sekuntia ovat malliin liittyviä tärkeitä arvoja. S-kirjaimen tinkimällä auton saa 585-hevosvoimaisena. Kaikki takaovisen GT-mallin versiot ovat 4Matic+-nelivedolla varustettuja. S-mallissa nelivedon takavedoksi vaihtava drift-tila on vakiona, muihin takarenkaat savustavan tilan saa lisävarusteena. Mercedes-AMG GT 53 Näiden alapuolella mallistossa on GT 53, jota vauhdittaa 435-hevosvoimainen rivikuutonen. Kyse on samasta upeasta sähköistetystä voimanlähteestä, josta Moottori juuri nautti uuden Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+:n keulalla. Hieman oudosti kuutoskoneinen GT 53 saa kantaa samaa Panamericana-maskia kuin isot 63-mallit. Alkujaan maski esiteltiin GT R -urheiluautoon, josta se on sittemmin levinnyt esimerkiksi GLC 63 -mallin keulalle – mutta ei kuutoskoneisen GLC 43:n keulalle. GT vai CLS? On myös mielenkiintoista nähdä, miten CLS 53 4Matic+:n ja GT 53 4Matic+:n hinnoittelu erottaa kaksi lopulta varsin samantyylistä autoa. Mielenkiintoisen eron tuo uusi MBUX-käyttöliittymä, joka löytyy GT:stä, muttei CLS:stä. Viimeinen ongelma GT:ssä koskee Geneven autonäyttelyssä esiteltyjen mallien värivalintoja: kuvissa esiintyvän valkoisen rinnalla esillä oli mattasininen yksilö. Kummassakaan värissä pehmeästi pyöristetty hartialinja ei oikein erotu, ja auto näyttää todellista kapeammalta ja vähän ryhdittömältä. Kuten jo CLS:n koeajossa totesimme, lienee tämäkin Mercedes-malli huomattavasti tyylikkäämpi paremmassa värissä. Todennäköisesti hämmentävän alkuvaikutelman jälkeen Mercedes-AMG GT:stä kuoritunee makea ja eloisa perheyhteensopiva räyhämalli, mutta näin esiteltynä Mercedes-AMG antaa autolle varsin vaikean alkukiihdytyksen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?