7.3.2018 Ajoneuvot Mercedes-AMG GT neliovisena: suuri, nopea ja täysin hämmentynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliovinen viisiovinen Mercedes-AMG GT on hieman hämmentävä, mutta ei anneta sen haitata liikaa. Ensinnäkin Moottori on kaksipaikkaisten Mercedes-AMG GT-mallien suuri ystävä. Teatraaliset ja karismaattiset urheiluautot muistuttavat siitä, miksi autoilua on joskus alettu romantisoimaan.Nyt Mercedes-AMG:n mallisto laajenee neliovisella GT:llä. Ja vaikka Mercedes-AMG:n viimeaikaisten näyttöjen perusteella auton voikin ennakoida olevan kyvyiltään vallan mainio, herättää se silti muutamia ikäviä kysymyksiä.Ensinnäkin ovia uudessa neliovisessa GT:ssä on viisi, sillä takaluukku aukeaa pystyperäisten tyyliin ikkunan ylälaidasta asti. Käytettävyyden kannalta mainio asia, mutta voisiko autosta vaan puhua viisiovisena? Mercedes-AMG ei toki ole ainoa saksalaismerkki, jolla yksinkertainen yhteenlasku on viime aikoina osoittautunut vaikeaksi…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivikuusi tai V8Lippulaivana on GT 63 S, jota vauhdittaa AMG:n fantastisen nelilitraisen tuplaturbokasin 639-hevosvoimainen painos. 315 kilometriä tunnissa ja 3,2 sekuntia ovat malliin liittyviä tärkeitä arvoja.S-kirjaimen tinkimällä auton saa 585-hevosvoimaisena. Kaikki takaovisen GT-mallin versiot ovat 4Matic+-nelivedolla varustettuja. S-mallissa nelivedon takavedoksi vaihtava drift-tila on vakiona, muihin takarenkaat savustavan tilan saa lisävarusteena.Mercedes-AMG GT 53Näiden alapuolella mallistossa on GT 53, jota vauhdittaa 435-hevosvoimainen rivikuutonen. Kyse on samasta upeasta sähköistetystä voimanlähteestä, josta Moottori juuri nautti uuden Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+:n keulalla. Hieman oudosti kuutoskoneinen GT 53 saa kantaa samaa Panamericana-maskia kuin isot 63-mallit. Alkujaan maski esiteltiin GT R -urheiluautoon, josta se on sittemmin levinnyt esimerkiksi GLC 63 -mallin keulalle – mutta ei kuutoskoneisen GLC 43:n keulalle.GT vai CLS?On myös mielenkiintoista nähdä, miten CLS 53 4Matic+:n ja GT 53 4Matic+:n hinnoittelu erottaa kaksi lopulta varsin samantyylistä autoa. Mielenkiintoisen eron tuo uusi MBUX-käyttöliittymä, joka löytyy GT:stä, muttei CLS:stä.Viimeinen ongelma GT:ssä koskee Geneven autonäyttelyssä esiteltyjen mallien värivalintoja: kuvissa esiintyvän valkoisen rinnalla esillä oli mattasininen yksilö. Kummassakaan värissä pehmeästi pyöristetty hartialinja ei oikein erotu, ja auto näyttää todellista kapeammalta ja vähän ryhdittömältä.Kuten jo CLS:n koeajossa totesimme, lienee tämäkin Mercedes-malli huomattavasti tyylikkäämpi paremmassa värissä. Todennäköisesti hämmentävän alkuvaikutelman jälkeen Mercedes-AMG GT:stä kuoritunee makea ja eloisa perheyhteensopiva räyhämalli, mutta näin esiteltynä Mercedes-AMG antaa autolle varsin vaikean alkukiihdytyksen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?