11.3.2018 Ajoneuvot Arjen sankareita ja tyyntä suuren myrskyn edellä: tällainen oli Geneven autonäyttely 2018 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Geneven uutuusähkyn saa sulateltua, alkaa arkisempi totuus paljastumaan. Vielä toistaiseksi automaailmassa vallitsee pysähtyneisyyden tila. Suuret johtajat puhuvat valtavasta murroksesta, mutta salamavalojen ja suurten sanojen takana paistaa odotus. Jälleen kerran suuren kansainvälisen autonäyttelyn selkeimmät pääteemat olivat autonomia ja sähköinen tulevaisuus. Ja jälleen kerran todistimme messuja, joissa konkretian sijaan esiteltiin villejä visioita.Viime syksyisen Frankfurtin autonäyttelyn nollatuloksen sijaan saimme Genevessä tuotantoon päätyviä sähköautoja peräti kaksi kappaletta: Hyundai Kona Electricin ja Jaguar I-Pacen.Jälkimmäistä voi kuvailla messujen tärkeimmäksi autoksi: hitaasta kypsytyksestä huolimatta Jaguar saapuu polttomoottorimaailmaan, jossa sen ainoa kilpailija on vuosia yläpään sähköautomarkkinoita hallinnut Tesla. Saksalaiset antavat vielä odottaa.Audi kiusotteli valmiin näköisellä E-Tron Prototypellään. Porsche paljasti Mission E:n ja Panamera Sport Turismon synteesiltä näyttävän maastofarmarikonsepti Mission E Cross Turismon. Muinoin i-malleillaan sähköistämisen eturintamassa juhlinut BMW keskittyi tavanomaisiin katumaastureihin ja i8-mallin kasvojenkohotuksiin, i3 sai uuden ilmeen jo Frankfurtissa.Naapuriosastolla Mercedes-Benz piti jalat maassa ja esitteli arkipäivän sähköistystä edustavan ladattavan dieselhybridin E- ja C-sarjoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuheista tekoihin, VolkswagenViime syksyllä suuren sähköisen muutoksen enteili saapuvan, kun Frankfurtin autonäyttelyn aattona Volkswagen Groupin pääjohtaja Matthias Müller julisti yhtiön nousevan sähköisen liikkumisen ykköseksi tarjoamalla 50 täyssähköautoa vuonna 2025. Nostatuspuheen jälkeen koitti paluu todellisuuteen. Tuotantosähköauton sijaan Volkswagen esitteli Frankfurtissa maasturihenkisen I.D. Crozz -sähkökonseptin.Volkswagen I.D. -perheenjäseniä.Nyt Geneven autonäyttelyssä Müller pohti auton paikkaa kaupungistuvassa maailmassa, ja ilmoitti konsernin investoivan 34 miljardia euroa sähköiseen liikkumiseen, autonomiaan ja digitaalisuuteen vuoteen 2022 mennessä. Müller palasi viime syksyisiin sähkövisioihinsa, ja kertoi konsernin esittelevän yksitoista sähköistettyä mallia tämän vuoden aikana – mutta ei Genevessä.Ja jälleen tuotantosähköauton sijaan Volkswagen esitteli uuden osan loputtomaan I.D. konseptiperheeseen.Volkswagen I.D. VizzionI.D. Vizzion -niminen matala viistoperä enteilee tulevaisuuden suunnitelmia ja itsenäistä liikkumista. Sen kerrotaan tarjoavan korkeimman tason autonomisen ajamista, täyssähköistä voimalinjaa ja tekoälyn. Ovetkin aukeavat biometrisesti kasvot tunnistamalla.Ihan hienolta kuulostaa, mutta samaa reseptiä tarjoavat käytännössä kaikki näyttelyssä esitellyt konseptit, kuten Nissan IMx Kuro, Lagonda Vision Concept ja Renault EZ-GO. Autonomiakiilan taudista kärsi sisarmerkki Audikin jo Frankfurtissa.Laiskan konseptin kirousTeknologiakonsepteja on tietysti helppo tehdä: ideat ovat villejä, sillä eihän niiden tarvitse oikeasti toimia. Pienellä sähkömoottorilla saadaan riittävästi liikettä, ja tuotantorajoitteista vapaa muotokin syntyy käden käänteessä.Se onkin Volkswagenin I.D. -perheen ongelma: autot ovat niin selkeitä näyttelykonsepteja, etteivät ne onnistu herättämään hypeä jo ensi vuonna saapuvasta sarjatuotantomallista.Jaguar I-Pacen konseptiversio vuodelta 2016.Jaguar pelasi pelin paremmin, kun jo ensimmäisissä kuvissa I-Pace-prototyyppi näyttivät autolta, jonka voisi oikeasti laittaa tuotantoon. Ja näin kävikin reilut puolitoista vuotta myöhemmin. Ja juuri tätä strategiaa kopioi Audi, joka ajatti valmiin oloisia E-Troneja ympäri kaupunkia, mutta pihtasi näyttelyautoa peitteen alla.Silti Volkswagen lupaa I.D. Vizzion -henkisen tuotantomallin vuonna 2022. Villi arvaus: Arteon tai saman henkinen viistoperä saa sähköisen voimalinjan ja I.D.-logot.Miksi sähkö kiinnostaa?Vaikka sähköautoja ei nyt nähtykään, on niiden pikainen yleistyminen Euroopassa käytännön pakko. Sähköautoja tarvitaan laskemaan automerkkien päästökeskiarvoa jo vuonna 2021. Siksi ensimmäisen I.D:n lisäksi näemme ensi vuonna tuotantoversiot Porsche Mission E:stä. Audi E-Tron saapuu jo tänä vuonna. Näitä autoja on myös pakko myydä, sillä päästöt lasketaan toteutuneesta myynnistä.Mutta toistaiseksi kaikki on vain hypeä ja lupailuja. Tulevaisuutta on vähitellen odotettu niin kauan, että sen odotukseen uhkaa kyllästyä. Jumahtaneiden visioiden ohi esiin nousikin kaksi kosketeltavampaa teemaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBlingi saapuu EurooppaanMercedes-Maybach S 650Ensinnäkin Euroopan ulkopuolisen autokaupan mieltymykset alkavat näkyä meilläkin päin. Äskettäin kritisoimani Lamborghini Urus näytti luonnossa odotuksiakin hirveämmältä rahalehmältä ja Daimlerin merkeistä etenkin Mercedes-Maybachin ja Mercedes-AMG:n osastot olivat poikkeuksellisen täynnä kromia ja rajuja värejä. Blingi myy ja verkkaripuvut kahisevat. Se ei perinteiseen eurooppalaiseen tyylitajuun oikein sovi, mutta rahakkaat ostajatkin ovat usein toisaalla.Mercedes-AMG GT 63S:n puskurin ja konepellin jakosaumoista ei kahdeksankymmentäluvun Mercedeksellä olisi keskusteltu.Oikeina tähtinä oikeat autotSe tärkein teema ovat tavalliset autot. Uusi Peugeot 508 näyttää luonnossa todella hyvältä, vaikka sapelinhammasajovaloihin saakin vielä tottua. Polestar 1 saatetaan valmistaa Kiinassa, mutta muotoilullisesti se edustaa samaa puhdaslinjaista tyylikkyyttä, kuin uusi Volvo V60:kin. Raikkaan punainen Mercedes-Benz A-sarja vei huomion konsernin mainitusta kromihymymalleista. Uusi Toyota Auriskin näyttää hyvin lupaavalle, mutta sitä saamme odottaa vielä lähes vuoden. Seuraava Honda CR-V saapunee jo loppuvuodesta, ja uutta Kia Ceediä saanemme maahan jo kesällä.Lähitulevaisuus on siis perinteisten autojen juhlaa, ja polttomoottorillakin on tulevaisuutta: Mazda kertoo uuden osin puristussytytteisen Skyactiv-X -moottorin saapuvan uuden Mazda 3:n myötä ensi vuonna. Toivottavasti muodot eivät juuri muutu Kai-konseptiautosta.Diesel löytää paikkansaDieselkin jaksaa yhä mainiosti, joskin sen käyttö tullee painottumaan suurempiin ja arvokkaampiin autoihin puhdistusteknologian kalleuden johdosta. Toyota ilmoitti hybridin korvaavan henkilöautopuolella dieselin, kun taas Mercedes-Benz paljasti edellä mainitun dieselkäyttöisen lataushybridin. Syy on sama kuin sähköautoissa: päästökeskiarvojen saavuttamiseen vaaditaan kaikki mahdollisia keinoja, ja siinä diesel on aika hyvä keino.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulevaisuudessa tapahtuuVuoden 2018 Geneven autonäyttely keskittyi nykyisyyteen ja kauempaan tulevaisuuteen, tavallisiin autoihin ja suuriin lupauksiin. Nautitaan nyt lupaavista uutuusautoista, ja seurataan, milloin puheet kääntyvät teoiksi. Joka tapauksessa tulemme pian kokemaan autonäyttelyn, jossa koittaa oikea sähköautojen vyöry. Saa nähdä, minkälainen messu siitä tulee.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?