10.2.2018 Ajoneuvot Älykäs pikkuveli: Mercedes-Benz A-sarja vie koko merkin tulevaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun ehkä perinteisin autovalmistaja katsoo tulevaan, on sen johtotähtenä Mercedes-Benz A-sarja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi Mercedes-Benz A-sarja esiteltiin innostuneelle automedialle Amsterdamissa viime viikolla ja suomalaisittain päivän tärkein tieto oli, että uuden A-sarjan valmistus tapahtuu aikanaan myös Uudenkaupungin autotehtaalla. Nyt tutustumme kuitenkin tarkemmin siihen, millainen tuote hihnalta rullaa ulos. Harva autoesittely alkaa sillä, että tartutaan hirveä sarvista, mutta 20 vuotta myöhemmin Mercedes-Benz on valmis puhumaan kruunupään roolista A-sarjan historiassa. Korkea ja kompakti kaupunkiauto tuli kuuluisaksi erikoisen ulkonäkönsä lisäksi niin sanotun hirviväistökokeen johdosta. Haparoivan alun jälkeen A-sarja palasi kuitenkin pysyväksi osaksi johtotähden mallistoa, ja toisaalta tapauksella oli merkittävä rooli elektronisen ajonvakautuksen yleistymisessä vakiovarusteeksi. Uusi pitkä ja linjakas uusi A-sarja on kuitenkin enemmän sukua edeltäjälleen kuin kaikkein ensimmäiselle A-sarjalle. Neljännen sukupolven A-sarjan mitat ovat 4 419 mm pituutta, 1 796 mm leveyttä ja 1 440 mm korkeutta, akselivälin ollessa 2 729 mm. Merkittävimmät muutokset ovat tapahtuneet korin pituudessa (+127 mm) ja akselivälissä (+30 mm). Yli 4,4 metriä pitkä auto ei ole enää erityisen kompakti edes omassa segmentissään, mutta hiljalleen venyvät mitat pyritään aina valjastamaan sisätilojen palvelukseen. Mercedes on kiinnittänyt huomiota niin istuintiloihin kuin tavaratilan käytettävyyteen. Esimerkiksi 29 litran lisäys tavaratilaan (nyt 370 litraa) ei kuulosta järin suurelta, mutta tavaratilan mittojen ohessa on kasvanut myös lastausaukko. Matkustamoon on puolestaan haettu ilmavuutta ja valoa esimerkiksi ohuemmilla pilareilla korin jäykkyydestä tinkimättä. Ei voi kieltää, etteikö A-sarjan käytettävyys olisi parantunut, mutta takaistuimet ja tavaratila jättävät silti ohuen tunteen siitä, että “tässäkö kaikki?”. Esimerkiksi jalkatilaa on takapenkillä kohtuullisesti, mutta matalan ja tasaisen istuimen tarjoama tuki jättää toivomisen varaa. 370 litran tavaratila on sekin vielä vaatimaton suoritus verrattuna 21 vuotta sitten esiteltyyn alkuperäiseen A-sarjaan, joka oli kuitenkin yli 80 senttiä lyhyempi auto. Palaset loksahtavat Etuistuimilla A-sarjan kuitenkin vakuuttaa. Matkustamossa kyse on etukyytiläisten viihtyvyydestä ja uudesta sisustasta, joka nostaa tason seuraavalle askeleelle. Mercedeksen uusi muotokieli on raivannut tilaa kojelaudasta karsimalla hallintalaitteet minimiin, joten jäljellä on entistä viihtyisämpi ympäristö. Samalla myös materiaalien, personoitavuuden ja viimeistelyn tasot ovat parantuneet. [caption id="attachment_27096" align="aligncenter" width="600"] Uudet laadukkaat materiaalit ja raikas design ulottuu myös takaistuimille.[/caption] Mercedes-Benz on panostanut muutenkin uudessa A-sarjassa juuri mukavuuteen. Huomiota on kiinnitetty moottoritilan ja matkustamon väliseen eristykseen, uuteen tehokkaampaan ääneneristysmateriaaliin ja hiottuun aerodynaamisuuteen. Myös alustan ja korin väliset puslat on suunniteltu uudelleen mukavuuskärjellä. Niinpä luvassa pitäisi olla tuntuvasti aiempaa hiljaisempi kyyti. [caption id="attachment_27092" align="aligncenter" width="600"] Uusi A-sarja on luonnollisesti parhaimmillaan etuistuimilta nautittuna.[/caption] Jousitusmukavuutta varten varsinkin taka-akseli on suunniteltu uudelleen. Perusmalleissa tuenta perustuu yhdystukiakseliin, mutta 4Matic-neliveto ja tehokkaammat moottoriversiot päivittävät taka-akselin monivarsituennalla varustetuksi. Trendien mukaisesti tarjolla on lisävarusteinen säädettävä iskunvaimennus sekä 15 millimetriä matalampi sporttialusta. Teknisten ponnisteluiden hyödyt koetaan vasta koeajolenkillä, mutta etuistuimilla kokonaisuus loksahtaa vihdoin: Mercedes on halunnut tehdä A-sarjasta aikuisemman. Tämä siitäkin huolimatta, että malli toimii erityisesti nuorten ja muiden merkkien kuljettajien ponnahduslautana johtotähden mallistoon. [caption id="attachment_27091" align="aligncenter" width="600"] Takaistuimilla polvi- ja jalkatila on kohtuullista, mutta litteä ja matala istuinosa arveluttaa.[/caption] Tuttua voimaa linjassa Alkuvaiheessa uusi A-sarja tullaan näkemään kolmella eri moottorivaihtoehdolla. Bensiinivaihtoehtoja on kaksi ja molemmat on varustettu hiukkassuodattimella. Moottoreista maltillisempi on Renaultin kanssa kehitetty “1,33”-litrainen ahdettu 4-sylinterinen M 282, jonka kehitysaskeleisiin kuuluu keskimmäisten sylinterien lepuuttaminen tarpeen mukaan. Mercedes on myös optimoinut moottorin toimintaa uudella sylinterikannella, jota valmistaja kutsuu deltaksi sen muodon perusteella. Mallinimellä A 200 kulkeva moottorivariantti vauhdittaa uutta Mercedestä 163 hevosvoiman (120 kW) verran. Vääntöä moottorista saadaan 250 Nm ja se tulee tarjolle sekä manuaali- että automaattivaihteiston kera. Sylinterien lepuutus tosin toimii vain seitsämänvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Pirteämpänä bensiinimallina nähdään ahdettu 2,0-litrainen 4-sylinterinen M 260. A 250 -mallinimellä kulkeva tarjoilee 224 hevosvoimaa (165 kW) ja 350 Nm, ja se on tarjolla ainoastaan 7G-DCT-automaattivaihteiston kanssa. A 250 tuo mukanaan monivarsituennalla varustetun taka-akseliston. Dieselvaihtoehtona on 1,5-litrainen OM 608, josta saadaan maltillinen 116 hevosvoiman teho A 180 d -mallissa. Vääntöä on 260 newtonmetriä. Tarjolle moottori tulee ainoastaan seitsämänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Voima moottoreilta välitetään tiehen etuvedon lisäksi elektromekaanisesti toimivalla 4Matic-nelivedolla. Renkailla varustettu mobiililaite Vedotakseen nuorempaan ostajakuntaan on Mercedes lähtenyt hiukan yllättävällekin linjalle: kyseessä ei valmistajan mukaan ole vain auto, vaan personoitava mobiililaite, joka nyt sattuu kulkemaan renkailla. Väitteellä Mercedes vihjaa erityisesti uuteen MBUX-tietoviihdejärjestelmään, joka esiteltiin nyt ensimmäistä kertaa A-sarjassa. Järjestelmän ansiosta A-sarja ohittaa älyssä jopa mahtavan S-sarjan, ainakin kunnes edustusinstituutio saa oman versionsa järjestelmästä. MBUX-järjestelmän ytimessä on kahdesta näytöstä koostuva lasiohjaamo E- ja S-sarjan tyyliin. Vakiovarusteena näytöt ovat 7-tuumaisia ja ne ovat päivitettävissä 10-tuumaisiksi pykälittäin. Pelkkien näyttöjen lisäksi samalla päivittyvät järjestelmän kyvyt, mutta puhtia järjestelmästä löytyy joka tapauksessa. MBUX:n kantavana teemana on kosketus. Voimakkaasti yksinkertaistetuilla näkymillä liikutaan joko keskitunnelin kosketuslevyn avulla, ratin hipaisupintojen avulla tai ihan vain koskettamalla näyttöä. Näistä mielenkiintoisin on kosketuslevy, joka ilmoittaa haptisesti värähtämällä jokaisesta onnistuneesta liikkeestä. [caption id="attachment_27090" align="aligncenter" width="600"] MBUX:ää esiteltiin varta vasten varatuilla leikkiohjaamoilla.[/caption] Mercedes on tehnyt valtavasti kuluttajatutkimusta MBUX:n suhteen ja se näkyy applemaisena yksinkertaistamisena. Harvoin käytettyjen toimintojen ei tarvitse olla suoraan päävalikossa ja on esimerkiksi paljon todennäköisempää, että navigointi alkaakin reitin asettamisella tai edellisen reitin lopettamisella. Tuttuun tapaan näkymiä voi kuitenkin muokata mieleisekseen, jopa esimerkiksi lomamatkaa tai viikonloppua varten. Ilahduttavasti myöskään grafiikkatehosta ei ole säästelty, joten upeat ja selkeät animaatiot kertovat välittömästi, mitä järjestelmässä tapahtuu ja miltä ympäröivä maailma näyttää. Merkittävä osa MBUX:n käytettävyyttä on tekoäly, joka analysoi kuljettajan tekemisiä löytääkseen niistä toistuvia piirteitä. Esimerkiksi perjantaina töistä palatessa äitimuorille soitettu puhelu päätyy nopeasti auton ehdotuksiin siitä, mitä perjantaina saatettaisin tehdän. Sama koskee esimerkiksi reittejä. Lomamatkalle lähdettäessä voi muuttaa nopeasti koko auton ilmettä, jotta edes mittaristo ei muistuta aamuisista työmatkoista. [caption id="attachment_26315" align="aligncenter" width="600"] Esimerkit kolmesta eri teemasuunnasta: Classic ja Sport ovat saaneet seurakseen ihastuttavan minimalistisen Understated-tyyliteeman.[/caption] MBUX:n tekoälyn toinen merkittävä komponentti on uusin versio Mercedeksen Linguatronic-äänikomennoista. Jäykkien ja kaavamaisten käskyjen sijaan valmistaja on pyrkinyt siihen, että auton kanssa keskusteltaisiin jatkossa luontevasti. Esimerkiksi tympeän “Aseta ilmastointi 21°C” sijaan autolle voisi vain mainita, että “minulla on hiukan kylmä”. Mercedes lupailee järjestelmän oppivan uusia vastauksia ja sanoja sekä tutustuvan käyttäjiensä aksentteihin, kiitos pilviälyn. Valitettavasti lehdistötilaisuuden taustametelin takia järjestelmän sopivuus rallienglannille jäi varmistamatta. Myös tuki suomelle jää nähtäväksi. Kaikkein selkeimmin MBUX-elämyksen voi kiteyttää siten, että Mercedeksen tarkoituksena on ollut luoda niin hyvä tietoviihdejärjestelmä, että ajon aikana älypuhelinta ei tarvitsisi nostaa latauskolosta. https://youtube.com/watch?v=SkxAFPKJMqw Älyä muille jaettavaksi MBUX pitää kirjaa yli 600 muuttujasta per käyttäjäprofiili ja Mercedes lupailee, että oman profiilinsa voi ladata pilvipalveluun, jotta sitä voi hyödyntää merkin muissa autoissa. Valmistaja mainitsi samalla, että uusi A-sarja tukee ajoneuvon yhteiskäyttöä rajatun kaveriporukan kesken älypuhelinsovelluksella, mutta sen tarkempia tietoja palvelusta ei vielä tarjottu. Isompien veljiensä tavoin myös uusi A-sarja kykenee osittain autonomiseen ajamiseen, helpottaen esimerkiksi moottoritiellä tapahtuvaa matkantekoa. Järjestelmä pyrkii huomioimaan karttatiedon suunnitellessaan mutkien ajonopeuksia. Kuljettajaa avustetaan kaistaa vaihdettaessa ja hätäjarrutuksissa sekä -väistöissä. A-sarja tarkkailee lisäksi takana olevaa liikennettä mahdollisen peräänajon varalta. [caption id="attachment_26313" align="aligncenter" width="600"] MBUX tuo yleisimmät toiminnot suoraan päävalikkoon.[/caption] Liikennemerkkien tunnistusta on A-sarjassa kehitetty, joten nyt järjestelmä kiinnittää huomiota suojatien merkkeihin. Stop-merkkien tietoa hyödynnetään moottorin start/stop-järjestelmän kanssa, eikä moottoria sammuteta turhaan lyhyttä pysähdystä varten. Järjestelmä varoittaa myös aiempaa herkemmin väärään suuntaan ajamisesta esimerkiksi yksisuuntaisella kadulla. Kaupunkiautolle sopivasti kuolleenkulman varoitin osaa nyt havainnoida polkupyörät ja varoittaa jopa, jos autosta ollaan poistumassa suoraan lähestyvän polkupyörän eteen. Toiminto pysyy aktiivisena kolmen minuutin ajan auton pysäköimisestä. Uudenkaupungin ylpeys Uusi A-sarja on toisaalta hiukan tavallinen tarina hiljalleen kasvavasta pikkuautosta, mutta toisaalta malliston nuorekkain toimii muutosten tuojana. Upea MBUX-järjestelmä on saatavissa jo seuraavaan Sprinteriin, eikä ole epäilystäkään, etteikö esimerkiksi mahtava S-sarja oppisi pian juniorin elkeistä. Tärkeintä kuitenkin on, että uusi Mercedes-Benz A-sarja on auto, josta Uudessakaupungissa voidaan olla edelleen ylpeitä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?