10.2.2018 Ajoneuvot Älykäs pikkuveli: Mercedes-Benz A-sarja vie koko merkin tulevaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun ehkä perinteisin autovalmistaja katsoo tulevaan, on sen johtotähtenä Mercedes-Benz A-sarja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi Mercedes-Benz A-sarja esiteltiin innostuneelle automedialle Amsterdamissa viime viikolla ja suomalaisittain päivän tärkein tieto oli, että uuden A-sarjan valmistus tapahtuu aikanaan myös Uudenkaupungin autotehtaalla. Nyt tutustumme kuitenkin tarkemmin siihen, millainen tuote hihnalta rullaa ulos. Harva autoesittely alkaa sillä, että tartutaan hirveä sarvista, mutta 20 vuotta myöhemmin Mercedes-Benz on valmis puhumaan kruunupään roolista A-sarjan historiassa. Korkea ja kompakti kaupunkiauto tuli kuuluisaksi erikoisen ulkonäkönsä lisäksi niin sanotun hirviväistökokeen johdosta. Haparoivan alun jälkeen A-sarja palasi kuitenkin pysyväksi osaksi johtotähden mallistoa, ja toisaalta tapauksella oli merkittävä rooli elektronisen ajonvakautuksen yleistymisessä vakiovarusteeksi. Uusi pitkä ja linjakas uusi A-sarja on kuitenkin enemmän sukua edeltäjälleen kuin kaikkein ensimmäiselle A-sarjalle. Neljännen sukupolven A-sarjan mitat ovat 4 419 mm pituutta, 1 796 mm leveyttä ja 1 440 mm korkeutta, akselivälin ollessa 2 729 mm. Merkittävimmät muutokset ovat tapahtuneet korin pituudessa (+127 mm) ja akselivälissä (+30 mm). Yli 4,4 metriä pitkä auto ei ole enää erityisen kompakti edes omassa segmentissään, mutta hiljalleen venyvät mitat pyritään aina valjastamaan sisätilojen palvelukseen. Mercedes on kiinnittänyt huomiota niin istuintiloihin kuin tavaratilan käytettävyyteen. Esimerkiksi 29 litran lisäys tavaratilaan (nyt 370 litraa) ei kuulosta järin suurelta, mutta tavaratilan mittojen ohessa on kasvanut myös lastausaukko. Matkustamoon on puolestaan haettu ilmavuutta ja valoa esimerkiksi ohuemmilla pilareilla korin jäykkyydestä tinkimättä. Ei voi kieltää, etteikö A-sarjan käytettävyys olisi parantunut, mutta takaistuimet ja tavaratila jättävät silti ohuen tunteen siitä, että “tässäkö kaikki?”. Esimerkiksi jalkatilaa on takapenkillä kohtuullisesti, mutta matalan ja tasaisen istuimen tarjoama tuki jättää toivomisen varaa. 370 litran tavaratila on sekin vielä vaatimaton suoritus verrattuna 21 vuotta sitten esiteltyyn alkuperäiseen A-sarjaan, joka oli kuitenkin yli 80 senttiä lyhyempi auto. Palaset loksahtavat Etuistuimilla A-sarjan kuitenkin vakuuttaa. Matkustamossa kyse on etukyytiläisten viihtyvyydestä ja uudesta sisustasta, joka nostaa tason seuraavalle askeleelle. Mercedeksen uusi muotokieli on raivannut tilaa kojelaudasta karsimalla hallintalaitteet minimiin, joten jäljellä on entistä viihtyisämpi ympäristö. Samalla myös materiaalien, personoitavuuden ja viimeistelyn tasot ovat parantuneet. [caption id="attachment_27096" align="aligncenter" width="600"] Uudet laadukkaat materiaalit ja raikas design ulottuu myös takaistuimille.[/caption] Mercedes-Benz on panostanut muutenkin uudessa A-sarjassa juuri mukavuuteen. Huomiota on kiinnitetty moottoritilan ja matkustamon väliseen eristykseen, uuteen tehokkaampaan ääneneristysmateriaaliin ja hiottuun aerodynaamisuuteen. Myös alustan ja korin väliset puslat on suunniteltu uudelleen mukavuuskärjellä. Niinpä luvassa pitäisi olla tuntuvasti aiempaa hiljaisempi kyyti. [caption id="attachment_27092" align="aligncenter" width="600"] Uusi A-sarja on luonnollisesti parhaimmillaan etuistuimilta nautittuna.[/caption] Jousitusmukavuutta varten varsinkin taka-akseli on suunniteltu uudelleen. Perusmalleissa tuenta perustuu yhdystukiakseliin, mutta 4Matic-neliveto ja tehokkaammat moottoriversiot päivittävät taka-akselin monivarsituennalla varustetuksi. Trendien mukaisesti tarjolla on lisävarusteinen säädettävä iskunvaimennus sekä 15 millimetriä matalampi sporttialusta. Teknisten ponnisteluiden hyödyt koetaan vasta koeajolenkillä, mutta etuistuimilla kokonaisuus loksahtaa vihdoin: Mercedes on halunnut tehdä A-sarjasta aikuisemman. Tämä siitäkin huolimatta, että malli toimii erityisesti nuorten ja muiden merkkien kuljettajien ponnahduslautana johtotähden mallistoon. [caption id="attachment_27091" align="aligncenter" width="600"] Takaistuimilla polvi- ja jalkatila on kohtuullista, mutta litteä ja matala istuinosa arveluttaa.[/caption] Tuttua voimaa linjassa Alkuvaiheessa uusi A-sarja tullaan näkemään kolmella eri moottorivaihtoehdolla. Bensiinivaihtoehtoja on kaksi ja molemmat on varustettu hiukkassuodattimella. Moottoreista maltillisempi on Renaultin kanssa kehitetty “1,33”-litrainen ahdettu 4-sylinterinen M 282, jonka kehitysaskeleisiin kuuluu keskimmäisten sylinterien lepuuttaminen tarpeen mukaan. Mercedes on myös optimoinut moottorin toimintaa uudella sylinterikannella, jota valmistaja kutsuu deltaksi sen muodon perusteella. Mallinimellä A 200 kulkeva moottorivariantti vauhdittaa uutta Mercedestä 163 hevosvoiman (120 kW) verran. Vääntöä moottorista saadaan 250 Nm ja se tulee tarjolle sekä manuaali- että automaattivaihteiston kera. Sylinterien lepuutus tosin toimii vain seitsämänvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Pirteämpänä bensiinimallina nähdään ahdettu 2,0-litrainen 4-sylinterinen M 260. A 250 -mallinimellä kulkeva tarjoilee 224 hevosvoimaa (165 kW) ja 350 Nm, ja se on tarjolla ainoastaan 7G-DCT-automaattivaihteiston kanssa. A 250 tuo mukanaan monivarsituennalla varustetun taka-akseliston. Dieselvaihtoehtona on 1,5-litrainen OM 608, josta saadaan maltillinen 116 hevosvoiman teho A 180 d -mallissa. Vääntöä on 260 newtonmetriä. Tarjolle moottori tulee ainoastaan seitsämänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Voima moottoreilta välitetään tiehen etuvedon lisäksi elektromekaanisesti toimivalla 4Matic-nelivedolla. Renkailla varustettu mobiililaite Vedotakseen nuorempaan ostajakuntaan on Mercedes lähtenyt hiukan yllättävällekin linjalle: kyseessä ei valmistajan mukaan ole vain auto, vaan personoitava mobiililaite, joka nyt sattuu kulkemaan renkailla. Väitteellä Mercedes vihjaa erityisesti uuteen MBUX-tietoviihdejärjestelmään, joka esiteltiin nyt ensimmäistä kertaa A-sarjassa. Järjestelmän ansiosta A-sarja ohittaa älyssä jopa mahtavan S-sarjan, ainakin kunnes edustusinstituutio saa oman versionsa järjestelmästä. MBUX-järjestelmän ytimessä on kahdesta näytöstä koostuva lasiohjaamo E- ja S-sarjan tyyliin. Vakiovarusteena näytöt ovat 7-tuumaisia ja ne ovat päivitettävissä 10-tuumaisiksi pykälittäin. Pelkkien näyttöjen lisäksi samalla päivittyvät järjestelmän kyvyt, mutta puhtia järjestelmästä löytyy joka tapauksessa. MBUX:n kantavana teemana on kosketus. Voimakkaasti yksinkertaistetuilla näkymillä liikutaan joko keskitunnelin kosketuslevyn avulla, ratin hipaisupintojen avulla tai ihan vain koskettamalla näyttöä. Näistä mielenkiintoisin on kosketuslevy, joka ilmoittaa haptisesti värähtämällä jokaisesta onnistuneesta liikkeestä. [caption id="attachment_27090" align="aligncenter" width="600"] MBUX:ää esiteltiin varta vasten varatuilla leikkiohjaamoilla.[/caption] Mercedes on tehnyt valtavasti kuluttajatutkimusta MBUX:n suhteen ja se näkyy applemaisena yksinkertaistamisena. Harvoin käytettyjen toimintojen ei tarvitse olla suoraan päävalikossa ja on esimerkiksi paljon todennäköisempää, että navigointi alkaakin reitin asettamisella tai edellisen reitin lopettamisella. Tuttuun tapaan näkymiä voi kuitenkin muokata mieleisekseen, jopa esimerkiksi lomamatkaa tai viikonloppua varten. Ilahduttavasti myöskään grafiikkatehosta ei ole säästelty, joten upeat ja selkeät animaatiot kertovat välittömästi, mitä järjestelmässä tapahtuu ja miltä ympäröivä maailma näyttää. Merkittävä osa MBUX:n käytettävyyttä on tekoäly, joka analysoi kuljettajan tekemisiä löytääkseen niistä toistuvia piirteitä. Esimerkiksi perjantaina töistä palatessa äitimuorille soitettu puhelu päätyy nopeasti auton ehdotuksiin siitä, mitä perjantaina saatettaisin tehdän. Sama koskee esimerkiksi reittejä. Lomamatkalle lähdettäessä voi muuttaa nopeasti koko auton ilmettä, jotta edes mittaristo ei muistuta aamuisista työmatkoista. [caption id="attachment_26315" align="aligncenter" width="600"] Esimerkit kolmesta eri teemasuunnasta: Classic ja Sport ovat saaneet seurakseen ihastuttavan minimalistisen Understated-tyyliteeman.[/caption] MBUX:n tekoälyn toinen merkittävä komponentti on uusin versio Mercedeksen Linguatronic-äänikomennoista. Jäykkien ja kaavamaisten käskyjen sijaan valmistaja on pyrkinyt siihen, että auton kanssa keskusteltaisiin jatkossa luontevasti. Esimerkiksi tympeän “Aseta ilmastointi 21°C” sijaan autolle voisi vain mainita, että “minulla on hiukan kylmä”. Mercedes lupailee järjestelmän oppivan uusia vastauksia ja sanoja sekä tutustuvan käyttäjiensä aksentteihin, kiitos pilviälyn. Valitettavasti lehdistötilaisuuden taustametelin takia järjestelmän sopivuus rallienglannille jäi varmistamatta. Myös tuki suomelle jää nähtäväksi. Kaikkein selkeimmin MBUX-elämyksen voi kiteyttää siten, että Mercedeksen tarkoituksena on ollut luoda niin hyvä tietoviihdejärjestelmä, että ajon aikana älypuhelinta ei tarvitsisi nostaa latauskolosta. https://youtube.com/watch?v=SkxAFPKJMqw Älyä muille jaettavaksi MBUX pitää kirjaa yli 600 muuttujasta per käyttäjäprofiili ja Mercedes lupailee, että oman profiilinsa voi ladata pilvipalveluun, jotta sitä voi hyödyntää merkin muissa autoissa. Valmistaja mainitsi samalla, että uusi A-sarja tukee ajoneuvon yhteiskäyttöä rajatun kaveriporukan kesken älypuhelinsovelluksella, mutta sen tarkempia tietoja palvelusta ei vielä tarjottu. Isompien veljiensä tavoin myös uusi A-sarja kykenee osittain autonomiseen ajamiseen, helpottaen esimerkiksi moottoritiellä tapahtuvaa matkantekoa. Järjestelmä pyrkii huomioimaan karttatiedon suunnitellessaan mutkien ajonopeuksia. Kuljettajaa avustetaan kaistaa vaihdettaessa ja hätäjarrutuksissa sekä -väistöissä. A-sarja tarkkailee lisäksi takana olevaa liikennettä mahdollisen peräänajon varalta. [caption id="attachment_26313" align="aligncenter" width="600"] MBUX tuo yleisimmät toiminnot suoraan päävalikkoon.[/caption] Liikennemerkkien tunnistusta on A-sarjassa kehitetty, joten nyt järjestelmä kiinnittää huomiota suojatien merkkeihin. Stop-merkkien tietoa hyödynnetään moottorin start/stop-järjestelmän kanssa, eikä moottoria sammuteta turhaan lyhyttä pysähdystä varten. Järjestelmä varoittaa myös aiempaa herkemmin väärään suuntaan ajamisesta esimerkiksi yksisuuntaisella kadulla. Kaupunkiautolle sopivasti kuolleenkulman varoitin osaa nyt havainnoida polkupyörät ja varoittaa jopa, jos autosta ollaan poistumassa suoraan lähestyvän polkupyörän eteen. Toiminto pysyy aktiivisena kolmen minuutin ajan auton pysäköimisestä. Uudenkaupungin ylpeys Uusi A-sarja on toisaalta hiukan tavallinen tarina hiljalleen kasvavasta pikkuautosta, mutta toisaalta malliston nuorekkain toimii muutosten tuojana. Upea MBUX-järjestelmä on saatavissa jo seuraavaan Sprinteriin, eikä ole epäilystäkään, etteikö esimerkiksi mahtava S-sarja oppisi pian juniorin elkeistä. Tärkeintä kuitenkin on, että uusi Mercedes-Benz A-sarja on auto, josta Uudessakaupungissa voidaan olla edelleen ylpeitä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti