9.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: arjen johtotähti monipuolistuu – Mercedes-Benz Sprinter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaiden pakettiautojen esikuva ja markkinajohtaja, Mercedes-Benz Sprinter, uudistuu perusteellisesti. Mercedes-Benz Sprinter edustaa yhtä menestyksekkäästi niin pakettiautojen raskasta päätä kuin kuorma-autoluokan kevyintä osastoakin. Vuonna 1995 esiteltyä Sprinteriä on valmistettu jo 3,4 miljoonaa. Ammattipätevyysvaatimuksien vähentäessä kuorma-autokortin omaavien määrää kiinnostus suuntautunee entistä enemmän pakettiautoversioihin. Tähän asti Sprinter on tehty samoilla linjoilla Volkswagen Crafterin kanssa, mutta yhteistyö on päättynyt. Volkswagen ehti jo esitellä uuden Crafterinsa viime vuonna, eikä uusia kumppanuuksia ole paljastettu. Helpoista mahdollisuuksista pompsahtaa mieleen Renault Master ja Nissan NV400, yhteistyötähän näiden merkkien kanssa on jo useassa muussa mallissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyt myös etuvetoisena Uuden Sprinterin mullistavin uudistus on etuvedon ottaminen vaihtoehdoksi takavedon ja nelivedon rinnalle. Etuvetoversiossa kuormatilan lattia on kahdeksan senttiä alempana, lastaus helpottuu ja seisomakorkeus kasvaa. Toisena etuna etuvetomalli on 50 kg kevyempi, eli tällöin B-kortillakin voi liikuttaa parhaimmillaan 1500 kg kuormaa. Eikä tässä vielä kaikki! Ainakin Saksassa etuvetomallit ovat halvempia kuin aikaisemmat perusmallit. Takapakkia tulee vain kääntöympyrän suurenemisesta. Vaikka kolme vetotapaa on jo nähty Vitossa, Transitissa ja Crafterissa, kolmannen vaihtoehdon lisääminen tuntuu hassulta nykyisenä suuriin sarjoihin ja kustannuksien minimoimiseen keskittyvänä aikana. Vetotavan muuttuessa voimansiirron lisäksi menevät uusiksi jousitukset molemmissa päissä, runkopalkit ja korin alaosa. Kaiken kukkuraksi moottori on etuvetoisessa nokalla poikittain, kyseessä lienee ensimmäinen poikittaisasennus tutulle nelisylinteriselle 2,1-litraiselle dieselille. Isomman 3,0-veekuutosen saa vain taka- ja nelivetoisiin malleihin. Jatkuvassa valvonnassa Kun Sprinter on hiottu perinteisin keinoin tehokkuudeltaan huippuunsa, otetaan seuraava askel informaatioteknologian keinoin. Raskaammasta kalustosta tutun Fleetboardin tavoin pakettiautossa Mercedes Pro yhdistää kuljetusyhtiön autoihinsa. Esimerkiksi huollontarve, auton sijainti ja jakoreitin edistyminen näkyvät reaaliajassa ajojärjestelijän näytöllä. Reittimuutokset ja lisätehtävät voi lähettää suoraan autoon. Polttoainetta ja aikaa säästyy. Kuljettaja ei tietenkään ilahdu kyttäämisestä, kahvitaukoja ei voi venyttää eikä omia hommia hoitaa. Jatkuva laajakaistayhteys ja MBUX-multimediajärjestelmän viihdekäyttö voivat paikata osan mielipahasta. Kuskin avuksi on valjastettu myös runsaasti henkilöautoista tuttuja elektronisia turva-avustimia etäisyystutkineen ja ympäristökameroineen, tosin lisävarusteina. Avaimeton nappikäynnistys ja pyyhkimien sulkiin ujutetut pesuvesikanavat ovat uusia vakiovarusteita. Versio joka lähtöön Uuden Sprinterin mallisto on vielä aiempaakin laajempi. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 000, 3 500, 4 000 tai 5 500 kilogrammaa. Hyötykuormaa mahtuu kyytiin 900-3 000 kg. Umpikoreja on neljää eri pituutta ja korkeuksia kolme, kuormatilavuus vaihtelee välillä 7,8 – 17 m3 . Bussimalleja on aina 20-paikkaiseen asti, ilmajousitus on myös tarjolla. Akselivälejä on kaikkiaan viisi ja alustasta voi lava-auton sijaan rakentaa niin asuntoauton, pelastusajoneuvon kuin nosturiautonkin. Rakennettavien vaihtoehtojen määrää rajoittaa vain mielikuvitus. Kolme eri vetotapaa, neljä eri vaihteistoa ja tutut viisi teholuokkaa (114 – 190 hv) nostavat malliversioiden määrän 1 700:aan, vaikka kaikki yhdistelmät eivät olekaan mahdollisia. Kaasumallia ei enää uudisteta, mutta täyssähköinen eSprinter on luvassa 2019. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu fiilis Kaikista Sprinteriin tehdyistä uudistuksista huolimatta ohjaamoon istuutuessa tunnelma on heti kotoisa ja nappulat löytyvät totutuilta paikoiltaan. Istuimien muotoilua on parannettu. Esittelyautojen kojelautanäkymää hallitsee iso kymmentuumainen kosketusta totteleva monitoiminäyttö, se ei kuitenkaan kuulu vakiovarustukseen. Sama pätee sähköiseen parkkijarruun, perusmalleissa on vielä perinteinen syvältä kuroteltava kahva penkkien välissä. Ohjauspyörän viikset on uudistettu. Perinteinen monitoimiviiksi on aiempaa sirompi ja oikean puolen viiksi toimii automaattivaihteiston valitsimena. Kalleimmissa versioissa ratin puolat on ladattu täyteen käyttökytkimiä. Ne helpottavat toimintoja, sillä keskikonsolista niitä joutuu hivenen kurottamaan. Säilytyslokeroita on lisätty kaikkiin mahdollisiin lokosiin, keskikonsolin laarit anastavat keskimatkustajan jalkatilat. Ensiesittelyssä Sprinteristä sai vasta kylmät tyypit, koeajoihin päästään keväämmällä. Hinnat julkistetaan ja myynti alkaa maaliskuussa, ensimmäisiä autoja odotellaan maahan kesäkuuksi. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta