9.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: arjen johtotähti monipuolistuu – Mercedes-Benz Sprinter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaiden pakettiautojen esikuva ja markkinajohtaja, Mercedes-Benz Sprinter, uudistuu perusteellisesti. Mercedes-Benz Sprinter edustaa yhtä menestyksekkäästi niin pakettiautojen raskasta päätä kuin kuorma-autoluokan kevyintä osastoakin. Vuonna 1995 esiteltyä Sprinteriä on valmistettu jo 3,4 miljoonaa. Ammattipätevyysvaatimuksien vähentäessä kuorma-autokortin omaavien määrää kiinnostus suuntautunee entistä enemmän pakettiautoversioihin.Tähän asti Sprinter on tehty samoilla linjoilla Volkswagen Crafterin kanssa, mutta yhteistyö on päättynyt. Volkswagen ehti jo esitellä uuden Crafterinsa viime vuonna, eikä uusia kumppanuuksia ole paljastettu. Helpoista mahdollisuuksista pompsahtaa mieleen Renault Master ja Nissan NV400, yhteistyötähän näiden merkkien kanssa on jo useassa muussa mallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyt myös etuvetoisenaUuden Sprinterin mullistavin uudistus on etuvedon ottaminen vaihtoehdoksi takavedon ja nelivedon rinnalle. Etuvetoversiossa kuormatilan lattia on kahdeksan senttiä alempana, lastaus helpottuu ja seisomakorkeus kasvaa. Toisena etuna etuvetomalli on 50 kg kevyempi, eli tällöin B-kortillakin voi liikuttaa parhaimmillaan 1500 kg kuormaa. Eikä tässä vielä kaikki! Ainakin Saksassa etuvetomallit ovat halvempia kuin aikaisemmat perusmallit. Takapakkia tulee vain kääntöympyrän suurenemisesta.Vaikka kolme vetotapaa on jo nähty Vitossa, Transitissa ja Crafterissa, kolmannen vaihtoehdon lisääminen tuntuu hassulta nykyisenä suuriin sarjoihin ja kustannuksien minimoimiseen keskittyvänä aikana. Vetotavan muuttuessa voimansiirron lisäksi menevät uusiksi jousitukset molemmissa päissä, runkopalkit ja korin alaosa. Kaiken kukkuraksi moottori on etuvetoisessa nokalla poikittain, kyseessä lienee ensimmäinen poikittaisasennus tutulle nelisylinteriselle 2,1-litraiselle dieselille. Isomman 3,0-veekuutosen saa vain taka- ja nelivetoisiin malleihin.Jatkuvassa valvonnassaKun Sprinter on hiottu perinteisin keinoin tehokkuudeltaan huippuunsa, otetaan seuraava askel informaatioteknologian keinoin. Raskaammasta kalustosta tutun Fleetboardin tavoin pakettiautossa Mercedes Pro yhdistää kuljetusyhtiön autoihinsa. Esimerkiksi huollontarve, auton sijainti ja jakoreitin edistyminen näkyvät reaaliajassa ajojärjestelijän näytöllä. Reittimuutokset ja lisätehtävät voi lähettää suoraan autoon. Polttoainetta ja aikaa säästyy.Kuljettaja ei tietenkään ilahdu kyttäämisestä, kahvitaukoja ei voi venyttää eikä omia hommia hoitaa. Jatkuva laajakaistayhteys ja MBUX-multimediajärjestelmän viihdekäyttö voivat paikata osan mielipahasta. Kuskin avuksi on valjastettu myös runsaasti henkilöautoista tuttuja elektronisia turva-avustimia etäisyystutkineen ja ympäristökameroineen, tosin lisävarusteina. Avaimeton nappikäynnistys ja pyyhkimien sulkiin ujutetut pesuvesikanavat ovat uusia vakiovarusteita.Versio joka lähtöönUuden Sprinterin mallisto on vielä aiempaakin laajempi. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 000, 3 500, 4 000 tai 5 500 kilogrammaa. Hyötykuormaa mahtuu kyytiin 900-3 000 kg. Umpikoreja on neljää eri pituutta ja korkeuksia kolme, kuormatilavuus vaihtelee välillä 7,8 – 17 m3 . Bussimalleja on aina 20-paikkaiseen asti, ilmajousitus on myös tarjolla. Akselivälejä on kaikkiaan viisi ja alustasta voi lava-auton sijaan rakentaa niin asuntoauton, pelastusajoneuvon kuin nosturiautonkin. Rakennettavien vaihtoehtojen määrää rajoittaa vain mielikuvitus.Kolme eri vetotapaa, neljä eri vaihteistoa ja tutut viisi teholuokkaa (114 – 190 hv) nostavat malliversioiden määrän 1 700:aan, vaikka kaikki yhdistelmät eivät olekaan mahdollisia. Kaasumallia ei enää uudisteta, mutta täyssähköinen eSprinter on luvassa 2019.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu fiilisKaikista Sprinteriin tehdyistä uudistuksista huolimatta ohjaamoon istuutuessa tunnelma on heti kotoisa ja nappulat löytyvät totutuilta paikoiltaan. Istuimien muotoilua on parannettu. Esittelyautojen kojelautanäkymää hallitsee iso kymmentuumainen kosketusta totteleva monitoiminäyttö, se ei kuitenkaan kuulu vakiovarustukseen. Sama pätee sähköiseen parkkijarruun, perusmalleissa on vielä perinteinen syvältä kuroteltava kahva penkkien välissä. Ohjauspyörän viikset on uudistettu. Perinteinen monitoimiviiksi on aiempaa sirompi ja oikean puolen viiksi toimii automaattivaihteiston valitsimena. Kalleimmissa versioissa ratin puolat on ladattu täyteen käyttökytkimiä. Ne helpottavat toimintoja, sillä keskikonsolista niitä joutuu hivenen kurottamaan. Säilytyslokeroita on lisätty kaikkiin mahdollisiin lokosiin, keskikonsolin laarit anastavat keskimatkustajan jalkatilat.Ensiesittelyssä Sprinteristä sai vasta kylmät tyypit, koeajoihin päästään keväämmällä. Hinnat julkistetaan ja myynti alkaa maaliskuussa, ensimmäisiä autoja odotellaan maahan kesäkuuksi.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa