9.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: arjen johtotähti monipuolistuu – Mercedes-Benz Sprinter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaiden pakettiautojen esikuva ja markkinajohtaja, Mercedes-Benz Sprinter, uudistuu perusteellisesti. Mercedes-Benz Sprinter edustaa yhtä menestyksekkäästi niin pakettiautojen raskasta päätä kuin kuorma-autoluokan kevyintä osastoakin. Vuonna 1995 esiteltyä Sprinteriä on valmistettu jo 3,4 miljoonaa. Ammattipätevyysvaatimuksien vähentäessä kuorma-autokortin omaavien määrää kiinnostus suuntautunee entistä enemmän pakettiautoversioihin. Tähän asti Sprinter on tehty samoilla linjoilla Volkswagen Crafterin kanssa, mutta yhteistyö on päättynyt. Volkswagen ehti jo esitellä uuden Crafterinsa viime vuonna, eikä uusia kumppanuuksia ole paljastettu. Helpoista mahdollisuuksista pompsahtaa mieleen Renault Master ja Nissan NV400, yhteistyötähän näiden merkkien kanssa on jo useassa muussa mallissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyt myös etuvetoisena Uuden Sprinterin mullistavin uudistus on etuvedon ottaminen vaihtoehdoksi takavedon ja nelivedon rinnalle. Etuvetoversiossa kuormatilan lattia on kahdeksan senttiä alempana, lastaus helpottuu ja seisomakorkeus kasvaa. Toisena etuna etuvetomalli on 50 kg kevyempi, eli tällöin B-kortillakin voi liikuttaa parhaimmillaan 1500 kg kuormaa. Eikä tässä vielä kaikki! Ainakin Saksassa etuvetomallit ovat halvempia kuin aikaisemmat perusmallit. Takapakkia tulee vain kääntöympyrän suurenemisesta. Vaikka kolme vetotapaa on jo nähty Vitossa, Transitissa ja Crafterissa, kolmannen vaihtoehdon lisääminen tuntuu hassulta nykyisenä suuriin sarjoihin ja kustannuksien minimoimiseen keskittyvänä aikana. Vetotavan muuttuessa voimansiirron lisäksi menevät uusiksi jousitukset molemmissa päissä, runkopalkit ja korin alaosa. Kaiken kukkuraksi moottori on etuvetoisessa nokalla poikittain, kyseessä lienee ensimmäinen poikittaisasennus tutulle nelisylinteriselle 2,1-litraiselle dieselille. Isomman 3,0-veekuutosen saa vain taka- ja nelivetoisiin malleihin. Jatkuvassa valvonnassa Kun Sprinter on hiottu perinteisin keinoin tehokkuudeltaan huippuunsa, otetaan seuraava askel informaatioteknologian keinoin. Raskaammasta kalustosta tutun Fleetboardin tavoin pakettiautossa Mercedes Pro yhdistää kuljetusyhtiön autoihinsa. Esimerkiksi huollontarve, auton sijainti ja jakoreitin edistyminen näkyvät reaaliajassa ajojärjestelijän näytöllä. Reittimuutokset ja lisätehtävät voi lähettää suoraan autoon. Polttoainetta ja aikaa säästyy. Kuljettaja ei tietenkään ilahdu kyttäämisestä, kahvitaukoja ei voi venyttää eikä omia hommia hoitaa. Jatkuva laajakaistayhteys ja MBUX-multimediajärjestelmän viihdekäyttö voivat paikata osan mielipahasta. Kuskin avuksi on valjastettu myös runsaasti henkilöautoista tuttuja elektronisia turva-avustimia etäisyystutkineen ja ympäristökameroineen, tosin lisävarusteina. Avaimeton nappikäynnistys ja pyyhkimien sulkiin ujutetut pesuvesikanavat ovat uusia vakiovarusteita. Versio joka lähtöön Uuden Sprinterin mallisto on vielä aiempaakin laajempi. Kokonaispainoluokkia on neljä, 3 000, 3 500, 4 000 tai 5 500 kilogrammaa. Hyötykuormaa mahtuu kyytiin 900-3 000 kg. Umpikoreja on neljää eri pituutta ja korkeuksia kolme, kuormatilavuus vaihtelee välillä 7,8 – 17 m3 . Bussimalleja on aina 20-paikkaiseen asti, ilmajousitus on myös tarjolla. Akselivälejä on kaikkiaan viisi ja alustasta voi lava-auton sijaan rakentaa niin asuntoauton, pelastusajoneuvon kuin nosturiautonkin. Rakennettavien vaihtoehtojen määrää rajoittaa vain mielikuvitus. Kolme eri vetotapaa, neljä eri vaihteistoa ja tutut viisi teholuokkaa (114 – 190 hv) nostavat malliversioiden määrän 1 700:aan, vaikka kaikki yhdistelmät eivät olekaan mahdollisia. Kaasumallia ei enää uudisteta, mutta täyssähköinen eSprinter on luvassa 2019. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu fiilis Kaikista Sprinteriin tehdyistä uudistuksista huolimatta ohjaamoon istuutuessa tunnelma on heti kotoisa ja nappulat löytyvät totutuilta paikoiltaan. Istuimien muotoilua on parannettu. Esittelyautojen kojelautanäkymää hallitsee iso kymmentuumainen kosketusta totteleva monitoiminäyttö, se ei kuitenkaan kuulu vakiovarustukseen. Sama pätee sähköiseen parkkijarruun, perusmalleissa on vielä perinteinen syvältä kuroteltava kahva penkkien välissä. Ohjauspyörän viikset on uudistettu. Perinteinen monitoimiviiksi on aiempaa sirompi ja oikean puolen viiksi toimii automaattivaihteiston valitsimena. Kalleimmissa versioissa ratin puolat on ladattu täyteen käyttökytkimiä. Ne helpottavat toimintoja, sillä keskikonsolista niitä joutuu hivenen kurottamaan. Säilytyslokeroita on lisätty kaikkiin mahdollisiin lokosiin, keskikonsolin laarit anastavat keskimatkustajan jalkatilat. Ensiesittelyssä Sprinteristä sai vasta kylmät tyypit, koeajoihin päästään keväämmällä. Hinnat julkistetaan ja myynti alkaa maaliskuussa, ensimmäisiä autoja odotellaan maahan kesäkuuksi. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?