4.3.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Toyota ja Lamborghini, menikö teillä piirustukset sekaisin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lamborghini Urus on varmasti hieno auto, mutta olisiko italialaisen unelmatehtaan kannattanut tehdä perheauton sijaan jotain todella älytöntä? Sinäkin Bentleyni! Kauhunhuudot autopiirien käytävillä kaikuvat yhä, kun maasturibuumi jatkaa seuraavaa osaansa Italiassa. Teoksen nimi on Urus. Ja itse auto, niin mahtava kuin se tavallaan onkin, on varsinainen menetetty mahdollisuus. Traktoritehtaan syrjähyppynä syntyneen Lamborghinin mallistoon maasturi sopii mainiosti. Kerran merkki sellaista kokeilikin. Lopputulos oli koomisen ihana LM002: raskaan militäärimaasturin ja Countachin kaksitoistasylinterisen bensiinikrematorion yhdistelmässä oli järkeä kuin viisivuotiaan unelmissa. LM002 oli kaikin puolin täydellinen Lamborghini! Kömpelö, meluisa ja kaikin puolin kypsä kuin Yhdysvaltojen presidentti – tosin onneksi autotalliin lukittavassa muodossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Millainen on hyvä Lamborghini? Uusi Urus on todennäköisesti Lamborghinin historian objektiivisesti paras auto. Se lienee luotettavin, tilankäytöltään järkevin, ergonomialtaan hiotuin ja kaikin puolin käyttökelpoisin malli, joka härkälogoa on ikinä kantanut. Pohjautuuhan se Audi Q7:n, Porsche Cayennen ja Bentley Bentaygan perusrakenteeseen, jonka jokainen osa on huippuunsa hiottu saksalaisinsinöörien toimesta. Nyt samojen insinöörien ekonomikaverit kuvittelevat voivansa pyöräyttää rakenteen päälle saksalaisen näkemyksen lamborghinimaisesta muotoilusta. Italialaisen tunteenpalon sijaan kyse saksalaisesta karikatyyristä, joka on liian pakonomaista ollakseen klassista, mutta samalla aivan liian kesyä. Kun lapsien haku koulusta Lamborghinilla muuttuu järkeväksi ideaksi, häviää samalla koko ajatuksen hohto. Lamborghini Diablo SV Eivät Lamborghinit ole nousseet kyntöpelloilta taustakuvamateriaaliksi kokonaisvaltaisen hiomisen ja tinkimättömän laadun takia. Ihan jokaista osaa ei ehkä ole tehty kovin hyvin, mutta mitä väliä, kun niiden summa on reilu tuhat kiloa kesyttämättömien italialaistaiteilijoiden intohimoa. Ovenkahvan kertomaa Katsokaa Urusta tarkemmin: järisyttävien muotojen sijaan alla on viistoperäinen maasturi, jota kuorrutetaan aggressiivisella korisarjalla ja kömpelösti Countachiin viittaavilla pyöränkaarilla. Kylkipokkausten sekaan asennettu tavanomainen ovenkahva on kuin eksynyt konfliktin keskelle. Verratkaa Urusta Toyotan C-HR:ään: raikkaan villin crossoverin kylkimuodot tulivat ovenkahvan tilalle, joten Toyota siirsi kahvan alfamaisesti C-pilariin. Onhan se vähän epäkäytännöllisen korkealla, mutta estetiikka ei kärsinyt. Toyotan ikkunalinjakin nousee sen verran rajusti ylös, että takaistuimella saa katsella maisemia Google Street View’n kautta. Juuri tällaisia ratkaisuja kaipaisi Lamborghiniin, mutta kaksikoista Toyota oli rohkeampi. Mitä Urus olisi voinut olla? Vaikka C-HR on kuin muodonmuutosvaiheen keskelle jäänyt Transformers, ovat sen peruslinjat saneltu viisiovisen matkustamon ja tavaratilan ehdoilla. Kyse on kuitenkin vain erikoisiin kuoriin puetusta perheautosta. Kuvitelkaa miltä auto voisi näyttää, jos istumapaikkoja olisi vain kaksi, ja vain draamalla ja suorituskyvyllä olisi väliä? Tähän pakettiin kun istuttaisi buggytyyliset suuret joustovarat, huippuluokan iskunvaimentimet ja sielukkaasti ärjyvän moottorin, oltaisiin aivan uuden autoluokan äärellä: kuin yhdistelmä offroad-kilpuria ja perinteistä urheiluautoa. Maastokiituri olisi varmasti kovaa valuuttaa arabimaiden hiekkadyyneillä ja Yhdysvaltojen erämaissa. Se nostaisi Ariel Nomadin aloittaman maastourheiluautojen ajoneuvoluokan aivan uudelle tasolle. Jotain niin radikaalia voisi myydä vaikka Lamborghinin nimellä… Ariel Nomad Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Valmistajat ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku