16.4.2018 Ajoneuvot Tulevan alkusoitto: uusi Ford Focus tuo uuden yhteisen pohjarakenteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosikkimallin uudistuminen tuo tullessaan merkittävän uutuuden koko mallistoon. Yhteiset pohjarakenteet määrittävät jatkossa Fordin mallistoa kauttaaltaan. Viime viikolla esitelty uusi Ford Focus sisältää merkittäviä uudistuksia myös pinnan alla. Amerikkalainen autojätti seuraa muun muassa Volkswagenin MQB:n ja Toyotan TNGA:n esimerkkiä ja siirtyy entistä kattavampiin alusta-arkkitehtuureihin. Ensimmäistä kertaa uusi etuvetoisten autojen pohjalevy nähdään nyt esitellyssä Focuksessa.Fordin kehitysohjelmassa on yhteensä viisi erilaista maailmanlaajuista pohjarakennetta, joista tärkeimmät ovat nyt esitelty etuvetopohja ja avolava-autoissa käytettävä erillisrunkoinen rakenne. Kehitystyön tarkoituksena on säästää seuraavan viiden vuoden aikana neljä miljardia dollaria pelkästään parantuneella tehokkuudella suunnittelussa ja valmistuksessa. Samalla se vähentää uusien mallien kehitykseen kuluvaa aikaa viidenneksellä.Viime viikolla esitelty Ford Focus on merkittävä malli maailmanlaajuisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGraalin maljaAutomotive Newsille puhunut Euroopan Fordin suunnittelupäällikkö Joe Bakaj kehuu uutta arkkitehtuuria Graalin maljaksi. – Tämä on ainoa tapa panostaa arvoketjuun ja mittakaavasta saatavaan etuun, erityisesti massamarkkinoilla pelaavalle Fordille, kommentoi myös IHS Markitin pääanalyytikko Tim Urquhart.Valitettavasti Fordin etuvetoarkkitehtuurilla ei ole MQB:n tai TNGA:n kaltaista nimeä – ainakaan vielä. Uusi alustarakenne asettaa autoille paljon tiukemmat rajat mittojen ja käytettävien moduulien suhteen, joten esimerkiksi istuinten rungot ja ilmastointi ovat jatkossa useammin samat mallista toiseen. – Kaikkia moduuleja ei käytetä alhaalta ylös, mutta tavoitteena on käyttää samoja moduuleja mahdollisimman usein, Bakaj linjasi.Toyota on viime vuosina siirtänyt mallistoaan TNGA-rakenteeseen pohjautuvaksi, säästäen kulujen lisäksi ajoneuvon painossa.Aiemmin yhtiö käytti C1:ksi nimettyä rakennetta esimerkiksi väistyvässä Focuksessa ja Transit Connect Vanissa, jotka kuitenkin käyttivät erilaisia ilmastointijärjestelmiä. – Kun valmistimme noita malleja, meillä ei ollut selkeämpää pitkän tähtäimen suunnitelmaa, joten jouduimme tekemään muutoksia. Jos pystyt suunnittelemaan joukon ajoneuvoja pidemmälle ajalle, pystyt skaalaamaan globaalisti, Bakaj kommentoi.Skaalattava saattaenBakaj kehuu alustarakenteen skaalattavuutta, sillä sama perusrakenne on käytettävissä aina kompaktista Fiestasta suurempiin Edgen ja Escapen/Kugan kaltaisiin malleihin. Jotkin pisteet ja mitat ovat kuitenkin kiinteitä, kuten VW:n MQB:ssä, kuten esimerkiksi kuljettajan päkiän etäisyys etuakselista.Yhteisrakenteen mittakaavassa piilee kuitenkin myös haasteita. Esimerkiksi Volkswagenille on kuitenkin kertynyt odottamattomia kuluja MQB:n kohdalla, sillä perusrakenne ei ole täysin mukisematta skaalautunut erilaisiin ajoneuvoluokkiin ja eri brändeille. Suuri määrä yhteisiä osia auttaa tietysti valmistuskustannuksissa, mutta riskinä ovat tuotantokatkokset ja paisuvat takaisinkutsut, mikäli yhteisessä osassa havaitaan virhe.Volkswagenin poikittaismoottorinen MQB on kasvattanut osuuttaan: viime vuonna Volkswagenin mallistosta 40% pohjasi MQB:hen ja 2020 tavoitteena on peräti 80% osuus.Fordille mittakaava on ase, jolla se aikoo pärjätä maailmanlaajuisesti samalla mallilla: saman auton tulee olla tarpeeksi halpa menestyäkseen Kiinassa ja sopivan mukava houkutellakseen ostajia Yhdysvalloissa. Samalla on pystytty säästämään valmistuskustannuksista. Ford on vähentänyt myös Focuksen malliversioiden määrää Yhdysvalloissa, joten entisen 360 version sijaan tarjolla on 26 perusmallia.– Monimutkaisuuden väheneminen koskee ajoneuvoja ja sisältöä, joka ei tuo paljoa arvoa, kommentoi globaaleista markkinoista Fordilla vastaava Jim Farley.Toisaalta Fordin mukaan ajoneuvoihin on lisätty "hyvää monimutkaisuutta", joka näkyy esimerkiksi suurempana valikoimana malliston huipulla olevia varusteversioita. Tavoitteena on kasvattaa malliston keskihintaa. Esimerkiksi Euroopassa luvassa on Active-crossoverversioita, jotka käsittävät suuremman maavaran ja annoksen maastotyyliä.Uusi Ford Focus nähdään Vignalen ja ST-Linen lisäksi Active-malliversiona.– Olemme vähentäneet suunniteltujen osien määrää, olemme vähentäneet suunnittelun kuluja, mutta tarjoamme enemmän vaihtoehtoja erilaisille persoonille. Se on Graalin malja, Bakaj tiivisti.Lähde: Automotive News Kuvat: Jari Saarentaus, Ford, Lauri Ahtiainen, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja