16.4.2018 Ajoneuvot Tulevan alkusoitto: uusi Ford Focus tuo uuden yhteisen pohjarakenteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosikkimallin uudistuminen tuo tullessaan merkittävän uutuuden koko mallistoon. Yhteiset pohjarakenteet määrittävät jatkossa Fordin mallistoa kauttaaltaan. Viime viikolla esitelty uusi Ford Focus sisältää merkittäviä uudistuksia myös pinnan alla. Amerikkalainen autojätti seuraa muun muassa Volkswagenin MQB:n ja Toyotan TNGA:n esimerkkiä ja siirtyy entistä kattavampiin alusta-arkkitehtuureihin. Ensimmäistä kertaa uusi etuvetoisten autojen pohjalevy nähdään nyt esitellyssä Focuksessa. Fordin kehitysohjelmassa on yhteensä viisi erilaista maailmanlaajuista pohjarakennetta, joista tärkeimmät ovat nyt esitelty etuvetopohja ja avolava-autoissa käytettävä erillisrunkoinen rakenne. Kehitystyön tarkoituksena on säästää seuraavan viiden vuoden aikana neljä miljardia dollaria pelkästään parantuneella tehokkuudella suunnittelussa ja valmistuksessa. Samalla se vähentää uusien mallien kehitykseen kuluvaa aikaa viidenneksellä. Viime viikolla esitelty Ford Focus on merkittävä malli maailmanlaajuisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Graalin malja Automotive Newsille puhunut Euroopan Fordin suunnittelupäällikkö Joe Bakaj kehuu uutta arkkitehtuuria Graalin maljaksi. – Tämä on ainoa tapa panostaa arvoketjuun ja mittakaavasta saatavaan etuun, erityisesti massamarkkinoilla pelaavalle Fordille, kommentoi myös IHS Markitin pääanalyytikko Tim Urquhart. Valitettavasti Fordin etuvetoarkkitehtuurilla ei ole MQB:n tai TNGA:n kaltaista nimeä – ainakaan vielä. Uusi alustarakenne asettaa autoille paljon tiukemmat rajat mittojen ja käytettävien moduulien suhteen, joten esimerkiksi istuinten rungot ja ilmastointi ovat jatkossa useammin samat mallista toiseen. – Kaikkia moduuleja ei käytetä alhaalta ylös, mutta tavoitteena on käyttää samoja moduuleja mahdollisimman usein, Bakaj linjasi. Toyota on viime vuosina siirtänyt mallistoaan TNGA-rakenteeseen pohjautuvaksi, säästäen kulujen lisäksi ajoneuvon painossa. Aiemmin yhtiö käytti C1:ksi nimettyä rakennetta esimerkiksi väistyvässä Focuksessa ja Transit Connect Vanissa, jotka kuitenkin käyttivät erilaisia ilmastointijärjestelmiä. – Kun valmistimme noita malleja, meillä ei ollut selkeämpää pitkän tähtäimen suunnitelmaa, joten jouduimme tekemään muutoksia. Jos pystyt suunnittelemaan joukon ajoneuvoja pidemmälle ajalle, pystyt skaalaamaan globaalisti, Bakaj kommentoi. Skaalattava saattaen Bakaj kehuu alustarakenteen skaalattavuutta, sillä sama perusrakenne on käytettävissä aina kompaktista Fiestasta suurempiin Edgen ja Escapen/Kugan kaltaisiin malleihin. Jotkin pisteet ja mitat ovat kuitenkin kiinteitä, kuten VW:n MQB:ssä, kuten esimerkiksi kuljettajan päkiän etäisyys etuakselista. Yhteisrakenteen mittakaavassa piilee kuitenkin myös haasteita. Esimerkiksi Volkswagenille on kuitenkin kertynyt odottamattomia kuluja MQB:n kohdalla, sillä perusrakenne ei ole täysin mukisematta skaalautunut erilaisiin ajoneuvoluokkiin ja eri brändeille. Suuri määrä yhteisiä osia auttaa tietysti valmistuskustannuksissa, mutta riskinä ovat tuotantokatkokset ja paisuvat takaisinkutsut, mikäli yhteisessä osassa havaitaan virhe. Volkswagenin poikittaismoottorinen MQB on kasvattanut osuuttaan: viime vuonna Volkswagenin mallistosta 40% pohjasi MQB:hen ja 2020 tavoitteena on peräti 80% osuus. Fordille mittakaava on ase, jolla se aikoo pärjätä maailmanlaajuisesti samalla mallilla: saman auton tulee olla tarpeeksi halpa menestyäkseen Kiinassa ja sopivan mukava houkutellakseen ostajia Yhdysvalloissa. Samalla on pystytty säästämään valmistuskustannuksista. Ford on vähentänyt myös Focuksen malliversioiden määrää Yhdysvalloissa, joten entisen 360 version sijaan tarjolla on 26 perusmallia. – Monimutkaisuuden väheneminen koskee ajoneuvoja ja sisältöä, joka ei tuo paljoa arvoa, kommentoi globaaleista markkinoista Fordilla vastaava Jim Farley. Toisaalta Fordin mukaan ajoneuvoihin on lisätty "hyvää monimutkaisuutta", joka näkyy esimerkiksi suurempana valikoimana malliston huipulla olevia varusteversioita. Tavoitteena on kasvattaa malliston keskihintaa. Esimerkiksi Euroopassa luvassa on Active-crossoverversioita, jotka käsittävät suuremman maavaran ja annoksen maastotyyliä. Uusi Ford Focus nähdään Vignalen ja ST-Linen lisäksi Active-malliversiona. – Olemme vähentäneet suunniteltujen osien määrää, olemme vähentäneet suunnittelun kuluja, mutta tarjoamme enemmän vaihtoehtoja erilaisille persoonille. Se on Graalin malja, Bakaj tiivisti. Lähde: Automotive News Kuvat: Jari Saarentaus, Ford, Lauri Ahtiainen, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe