18.7.2020 Ajoneuvot Ford Bronco Sport – Kuga muu muka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isänsä Broncon fleeceruutupaitaan sonnustautuva Ford Bronco Sport hakee samaa henkeä kevyemmistä lähtökohdista. Täysikasvuisesta maastoautosta ei enää ole kyse, mutta myös Bronco Sport on silti aina nelivetoinen. Retromaasturivillitykseen mukaan matkaava Ford Bronco Sport rakentuu pitkälti samoille juurille kuin meille tuttu Ford Kuga (Yhdysvalloissa Ford Escape). Bronco Sport liikkuu pienempänä ja kevyemmin maastokelpoisena hiljattain julkaistun isänsä Ford Broncon vanavedessä. Sukulaissuhde Kugaan on osamääräisesti suuri, mutta mittasuhteet ovat yllättävänkin erilaiset ja ulkonäkö aivan jotain muuta. Bronco Sport on kapeampi ja selvästi lyhyempi, mutta toisaalta korkeampi. Bronco Sportille luvattu noin 200 millimetrin maavara on katumaasturille runsas ja täysin varusteltuna 29-tuumaiset maastorenkaat korottavat sen kunnioitettavaan 224 millimetrin lukemaan. Myös lähestymis- ja jättökulmien kerrotaan olevan hyvät. – Bronco Sport täyttää retkeilijöiden tarpeet, sillä sen jokainen nurkka on suunniteltu ja valmistettu viikonloppuisin luontoon lähteviä varten, kertoo Fordin tuotekehityspäällikkö Hau Thai-Tang. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jos metsään haluat mennä Ford kertoo kyllä panostaneensa pikku-Broncon maastokelpoisuuteen. Sen versioista kalliimmat Badlands ja First Edition omaavat kahdella kytkimellä varustetun lukittavan taka-akselin tasauspyörästön, jolla on Fordin mukaan mahdollista siirtää käytännössä kaikki taka-akselin voima yhdelle pyörälle. Muuten vakiovarusteisesta nelivetojärjestelmästä tai sen toteutuksesta ei juuri hiiskuta. Lisäksi Ford Bronco Sport saa isoveljensä tapaan, naurettavasti nimetyn, GOAT-järjestelmän, joka on kuulemma akronyymi sanoista "Go Over Any Terrain". Tämä auttaa kuljettajaa erilaisissa olosuhteissa, mutta Ford ei kerro tarkemmin mitä auton parametreja järjestelmä säätää. Vakiovarusteisessa järjestelmässä on neljä eri ajotilaa: Normal, Eco, Sport sekä Slippery & Sand, jonka lisäksi Badlands ja First Edition saavat kaksi maastopainotteisempaa lisäasetusta Mud/Ruts ja Rock Crawl – jälkimmäiset oletettavasti osin yhteydessä aiemmin mainittuun takatasauspyörästöön. Kuten kuvistakin näkee Bronco Sport on myös verhottu muovilla ja alleajosuojaakin luvataan löytyvän tavallista runsaammin. Vakiovarusteena on täysikokoinen vararengas, vankat kattokaiteet esimerkiksi kattotelttaa varten sekä tavaratilan luukun kaksi jykevää kahvaa molemmin puolin. Lisävarustelista on pitkä telttailua, metsäilyä tai aavikkoajelua silmällä pitäen sisältäen esimerkiksi MOLLE-kiinnitykset etuistuimien selkänojissa ja erilliset varustelupaketit pyöräilyyn, retkeilyyn, lumi- tai vesiurheiluun. Tavaratilan puolella Badlands ja First Edition -varusteluihin kuuluu koko tavaratilan ja sisustan kattava vesipestävä kumimattosarja. Myös istuinverhoilut ja monet kytkimet on suunniteltu helpon puhtaanapidon kannalta. Kivikkoisissa olosuhteissa polun tarkkailua auttaa auton keulaan sijoitettu kamera, joka on varustettu pesurilla. Lisävarusteisen Trail Control -teknologian tarkoituksena on auttaa kuljettajaa keskittymään reitin tarkkailuun ja valintaan, sillä se pitää, alle 20 mailin tuntinopeuksissa eteenpäin liikuttaessa ja alle 6 mailia tunnissa peruutettaessa, vakionopeudensäätimen tavoin etenemisnopeuden tasaisena maastosta riippumatta. Nämä eväät Ford Bronco Sport ottaa mukaan metsään. Kuljettajan käskystä Moottorivaihtoehtoja on kaksi ja ne ovat vastoin vanhoja Bronco-perinteitä vain nelisylinterisiä turbomoottoreita, joka voisi tarjota tälle jopa väylän Euroopan markkinoille. Kevyemmin varustellut mallit Base, Big Bend ja Outer Banks saavat 1,5-litraisen hieman yli 180-hevosvoimaisen version. Lippulaiva Badlands, ja First Edition, saa 2-litraisen 245-hevosvoimaisen moottorin, jota voinee tässä luokassa pitää jo mallinimen jälkimmäisen osan arvoisena. Vaihteisto on aina 8-pykäläinen automaattivaihteisto, mutta isompikoneiset saavat lisäksi jäähdytystä sekä vaihteistolle että takatausauspyörästölle. Kuljettajalla on tämän moottorin ohjastamiseen apunaan Ford Co-Pilot360 -järjestelmä, johon kuuluu muun muassa etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella ja automaattinen hätäjarrutustoiminto, risteävän liikenteen varoitin sekä kuolleen kulman varoitin ja kaistavahti. Lisävarusteiden puolelta on valittavissa Ford Co-Pilot360 Assist+, joka lisää pakettiin muun muassa adaptiivisen vakionopeudensäätimen. Etumatkaajien käden ulottuvilla on keskikonsolin 8-tuumainen kosketusnäyttö, josta löytyy Sync 3 -käyttöjärjestelmä. Apple CarPlay ja Android Auto kuuluu vakiovarustukseen. Ulkonäkö on kieltämättä kaivettu suoraan isän oppikirjasta eikä vaikutteita yritetä peittää. Sen keulamaski, pyöreät ajovalot, suorahkot kyljet ja mittasuhteet muistuttavat kovasti Broncoa ja toki tähän vaikuttaa myös maastoajon kannalta lähes välttämättömät lyhyet ylitykset auton molemmissa päissä. Ehkä varttunut Bronco kuitenkin omaa karismaa, jota nuori Bronco Sport ei pysty vielä kopioimaan edes hyvällä yrityksellä. Lähde ja kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku