18.7.2020 Ajoneuvot Ford Bronco Sport – Kuga muu muka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isänsä Broncon fleeceruutupaitaan sonnustautuva Ford Bronco Sport hakee samaa henkeä kevyemmistä lähtökohdista. Täysikasvuisesta maastoautosta ei enää ole kyse, mutta myös Bronco Sport on silti aina nelivetoinen. Retromaasturivillitykseen mukaan matkaava Ford Bronco Sport rakentuu pitkälti samoille juurille kuin meille tuttu Ford Kuga (Yhdysvalloissa Ford Escape). Bronco Sport liikkuu pienempänä ja kevyemmin maastokelpoisena hiljattain julkaistun isänsä Ford Broncon vanavedessä.Sukulaissuhde Kugaan on osamääräisesti suuri, mutta mittasuhteet ovat yllättävänkin erilaiset ja ulkonäkö aivan jotain muuta. Bronco Sport on kapeampi ja selvästi lyhyempi, mutta toisaalta korkeampi. Bronco Sportille luvattu noin 200 millimetrin maavara on katumaasturille runsas ja täysin varusteltuna 29-tuumaiset maastorenkaat korottavat sen kunnioitettavaan 224 millimetrin lukemaan. Myös lähestymis- ja jättökulmien kerrotaan olevan hyvät.– Bronco Sport täyttää retkeilijöiden tarpeet, sillä sen jokainen nurkka on suunniteltu ja valmistettu viikonloppuisin luontoon lähteviä varten, kertoo Fordin tuotekehityspäällikkö Hau Thai-Tang.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJos metsään haluat mennäFord kertoo kyllä panostaneensa pikku-Broncon maastokelpoisuuteen. Sen versioista kalliimmat Badlands ja First Edition omaavat kahdella kytkimellä varustetun lukittavan taka-akselin tasauspyörästön, jolla on Fordin mukaan mahdollista siirtää käytännössä kaikki taka-akselin voima yhdelle pyörälle. Muuten vakiovarusteisesta nelivetojärjestelmästä tai sen toteutuksesta ei juuri hiiskuta.Lisäksi Ford Bronco Sport saa isoveljensä tapaan, naurettavasti nimetyn, GOAT-järjestelmän, joka on kuulemma akronyymi sanoista "Go Over Any Terrain". Tämä auttaa kuljettajaa erilaisissa olosuhteissa, mutta Ford ei kerro tarkemmin mitä auton parametreja järjestelmä säätää. Vakiovarusteisessa järjestelmässä on neljä eri ajotilaa: Normal, Eco, Sport sekä Slippery & Sand, jonka lisäksi Badlands ja First Edition saavat kaksi maastopainotteisempaa lisäasetusta Mud/Ruts ja Rock Crawl – jälkimmäiset oletettavasti osin yhteydessä aiemmin mainittuun takatasauspyörästöön.Kuten kuvistakin näkee Bronco Sport on myös verhottu muovilla ja alleajosuojaakin luvataan löytyvän tavallista runsaammin. Vakiovarusteena on täysikokoinen vararengas, vankat kattokaiteet esimerkiksi kattotelttaa varten sekä tavaratilan luukun kaksi jykevää kahvaa molemmin puolin.Lisävarustelista on pitkä telttailua, metsäilyä tai aavikkoajelua silmällä pitäen sisältäen esimerkiksi MOLLE-kiinnitykset etuistuimien selkänojissa ja erilliset varustelupaketit pyöräilyyn, retkeilyyn, lumi- tai vesiurheiluun. Tavaratilan puolella Badlands ja First Edition -varusteluihin kuuluu koko tavaratilan ja sisustan kattava vesipestävä kumimattosarja. Myös istuinverhoilut ja monet kytkimet on suunniteltu helpon puhtaanapidon kannalta.Kivikkoisissa olosuhteissa polun tarkkailua auttaa auton keulaan sijoitettu kamera, joka on varustettu pesurilla. Lisävarusteisen Trail Control -teknologian tarkoituksena on auttaa kuljettajaa keskittymään reitin tarkkailuun ja valintaan, sillä se pitää, alle 20 mailin tuntinopeuksissa eteenpäin liikuttaessa ja alle 6 mailia tunnissa peruutettaessa, vakionopeudensäätimen tavoin etenemisnopeuden tasaisena maastosta riippumatta. Nämä eväät Ford Bronco Sport ottaa mukaan metsään.Kuljettajan käskystäMoottorivaihtoehtoja on kaksi ja ne ovat vastoin vanhoja Bronco-perinteitä vain nelisylinterisiä turbomoottoreita, joka voisi tarjota tälle jopa väylän Euroopan markkinoille. Kevyemmin varustellut mallit Base, Big Bend ja Outer Banks saavat 1,5-litraisen hieman yli 180-hevosvoimaisen version. Lippulaiva Badlands, ja First Edition, saa 2-litraisen 245-hevosvoimaisen moottorin, jota voinee tässä luokassa pitää jo mallinimen jälkimmäisen osan arvoisena. Vaihteisto on aina 8-pykäläinen automaattivaihteisto, mutta isompikoneiset saavat lisäksi jäähdytystä sekä vaihteistolle että takatausauspyörästölle.Kuljettajalla on tämän moottorin ohjastamiseen apunaan Ford Co-Pilot360 -järjestelmä, johon kuuluu muun muassa etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella ja automaattinen hätäjarrutustoiminto, risteävän liikenteen varoitin sekä kuolleen kulman varoitin ja kaistavahti. Lisävarusteiden puolelta on valittavissa Ford Co-Pilot360 Assist+, joka lisää pakettiin muun muassa adaptiivisen vakionopeudensäätimen. Etumatkaajien käden ulottuvilla on keskikonsolin 8-tuumainen kosketusnäyttö, josta löytyy Sync 3 -käyttöjärjestelmä. Apple CarPlay ja Android Auto kuuluu vakiovarustukseen.Ulkonäkö on kieltämättä kaivettu suoraan isän oppikirjasta eikä vaikutteita yritetä peittää. Sen keulamaski, pyöreät ajovalot, suorahkot kyljet ja mittasuhteet muistuttavat kovasti Broncoa ja toki tähän vaikuttaa myös maastoajon kannalta lähes välttämättömät lyhyet ylitykset auton molemmissa päissä. Ehkä varttunut Bronco kuitenkin omaa karismaa, jota nuori Bronco Sport ei pysty vielä kopioimaan edes hyvällä yrityksellä.Lähde ja kuvat: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous